کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس اتحادیه کامیون‌داران شهرری در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" پاسخ داد:

چرا توزیع لاستیک هم مانع از اعتصاب کامیون داران نشد؟

13 مهر 1397 ساعت 15:54

رییس اتحادیه کامیون‌داران شهرری شیوه توزیع لاستیک بین کامیون‌داران را یکی از دلایل تداوم اعتصاب آنها ذکر کرد.


رییس اتحادیه کامیون‌داران شهرری شیوه توزیع لاستیک بین کامیون‌داران را یکی از دلایل تداوم اعتصاب آنها ذکر کرد.
مهدی کریمیان در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" ضمن انتقاد از نوع برخورد با کامیون‌داران ابراز داشت حدودا نیمی از کامیون‌داران برون‌شهری سراسری ایران در اعتصاب هستند و این اعتصاب در حال بیشتر شدن است. به گفته کریمیان تا زمانیکه مشکلات این صنف حل و فصل نشود، راننده‌ها دست از اعتصاب بر نمی‌دارند.     
مهدی کریمیان گفت: اعتصاب بدتر شده است. در این میان اداره راه دچار یک اشتباه شد. آنها اقدام به توزیع لاستیک کردند. اما در توزیع لاستیک درست عمل نکردند و در نهایت این موضوع منجر به قطع توزیع مجدد لاستیک شد. آنها با تصمیماتی که در این خصوص گرفتند منجر به نوعی دو دستگی در بین رانندگان شدند. مسئولان در توزیع لاستیک بین رانندگان برون‌شهری و درون‌شهری دو دستگی ایجاد کردند. با تصمیم آنها اوضاع بدتر شد؛ چراکه سهمیه‌های مربوطه را جدا نمودند. اوضاع طوری شده بود که سایر راننده‌ها به ما مراجعه می‌کردند و اعتراض می‌کردند که چرا سهمیه لاستیک آنها را نمی‌دهیم. در صورتیکه که ما هیچ لاستیکی دریافت نکرده بودیم.
او ادامه داد: راننده‌ها برای دریافت لاستیک شب تا صبح در صف منتظر می‌ماندند و حتی در صف می‌خوابیدند. آنها با دعوا و مرافعه لاستیک می‌گرفتند. در نهایت همین توزیع را که توام با جنگ و دعوا بود هم قطع کردند.
وی در مورد عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران ابراز داشت: چندی پیش آقای هاشمی رییس اتحادیه کامیون‌دارن تهران برای پیگیری سهمیه دریافت لاستیک به آقای پرتوزاده معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، مراجعه کرده بود. ایشان در پاسخ گفته بود توزیع لاستیک بر اساس پیمایش70 هزار کیلومتری راه صورت می‌گیرد! رییس اتحادیه تهران در پاسخ گفته بود که " با توجه به اوضاع رکود کنونی پیمایش 70 هزار کیلومتری، برابر با 3 سال کارکرد ماشین است!"
کریمیان ابراز داشت: متاسفانه همین مساله منجر به تشدید اعتصاب شد و برخی راننده‌ها بارگیری نمی‌کنند. می‌توان گفت نزدیک به 50 درصد کامیون‌داران در اعتصاب هستند. اگر هم راننده‌ای قصد جابجایی بار داشته باشد، سایر راننده‌ها با او درگیر می‌شوند و به ماشین آن فرد آسیب وارد می‌کنند. عملا سیستم حمل و نقل مختل شده است.
وی در خصوص بازداشت برخی از راننده‌ها گفت: برخی از مسئولان، راننده‌ها را به اغتشاش متهم می‌کنند، در صورتیکه اینگونه نیست. با چنین برخوردهایی مشکل حل نمی‌شود. باید خواسته‌های راننده‌ها حل و فصل شود. چندی پیش نرخ یک جفت لاستیک 1 میلیون و 500 هزار تومان بود که این رقم به 6 میلیون تومان افزایش یافت. این معضل بزرگی برای راننده‌های برون‌شهری است. از طرفی شاهد ثبات کرایه‌ها هستیم. با این هزینه‌ها دخل و خرج را چگونه تنظیم کنیم؟همزمان با افزایش خرج ماشین باید کرایه هم افزایش پیدا کند.
او در مورد حق کمیسیون دریافتی از راننده‌ها جهت جابجایی بار گفت: باربری‌ها در حال حاضر دریافت‌های نجومی از راننده‌ها دارند. میزان پرداختی کمیسیون با کرایه‌های دریافتی راننده‌ها همخوانی ندارد. اکنون به عنوان مثال یک باربری برای جابجایی بار به شهری مثل شیراز، کرایه 500 هزار تومانی پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که حق کمیسیون خود را 1 میلیون و 200 هزار تومان اعلام می‌کنند! آنها می‌گویند "همین است."
وی در پاسخ به این سوال که مشکل بیمه و تامین سوخت راننده‌ها به کجا رسید، ابراز داشت: هیچکدام از این مشکلات حل نشدند و به قوت خود باقی هستند. اکنون شهرداری حتی درون‌شهری‌ها را مکلف کرده که باربرگ بگیرند. راننده‌های درون‌شهری هم می‌گویند ما نیازی به باربرگ نداریم. اما شهرداری این مساله را اجبار کرده است. شهرداری با اجبار باربرگ، درآمد چشم‌گیری به دست می‌آورد. پشت این قضایا اشخاص خاصی هستند که شهرداری هم از آنها حمایت می‌کند. مشکل سوخت کم بود که مساله باربرگ هم به آن اضافه کردند.
وی در خصوص اعتصابات اخیر ابراز داشت: در حال حاضر اعتصاب اخیر کامیون‌داران نسبت به دفعه قبل شدت بیشتری دارد. در این خصوص و برای رفع مشکلات ما مسئولان تصمیم خاصی نگرفته‌اند. کمکی به راننده‌ها نشده است. البته تهدید و برخورد با راننده‌ها کارساز نیست. باید مشکل راننده‌ها بررسی و حل و فصل شود. گرانی لاستیک و کمیسیون بنگاه‌ها و هزینه ماشین باید با درآمد راننده هم‌خوانی داشته باشد. در حال حاضر برخی از بنگاه‌ها دو برابر کرایه پرداختی از راننده کمیسیون دریافت می‌کنند.
کریمیان تصریح کرد: برخی می‌گویند پای رییس اتحادیه در میان است. این سخن درستی نیست. مشکلات را اگر حل کنند اعتصابی صورت نخواهد گرفت. رییس اتحادیه برای حل مشکل یا باید به فرمانداری برود یا به اداره اطلاعات یا پلیس امنیت و ... مساله را ریشه‌یابی کنید. حتی این نهادها هم حریف شهرداری نمی‌شوند. بیش از 20 بار نامه ارسال کرده‌ایم که با شهرداری برخورد کنید؛ ولی حریف شهرداری نمی‌شوند. با این اوضاع اعتصابات ادامه‌خواهد یافت. 
گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست
 


کد مطلب: 95171

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/95171/چرا-توزیع-لاستیک-هم-مانع-اعتصاب-کامیون-داران-نشد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir