۱
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۶
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان تهران در گفتگو با "مردم‌سالاری آنلاین" تشریح کرد:

معافیت ایرانیان از دریافت ویزای صربستان چرا لغو شد؟

در خبرها آمده که صربستان معافیت ایرانیان از دریافت ویزا را لغو کرده است. این معافیت در سال گذشته و طی موافقت‌نامه‌ای بین تهران و بلگراد به امضا رسیده بود. برخی اخبار حکایت از سوء استفاده عده‌ای از هموطنان از موقعیت مرزی صربستان دارد که همین موضوع دولت صربستان را مجبور به لغو معافیت ایرانیان از دریافت ویزا کرده است.
سفر به صربستان بدون ویزا از 22 مهر برای ایرانیان دیگر امکانپذیر نخواهد بود.
سفر به صربستان بدون ویزا از 22 مهر برای ایرانیان دیگر امکانپذیر نخواهد بود.
در خبرها آمده که صربستان معافیت ایرانیان از دریافت ویزا را لغو کرده است. این معافیت در سال گذشته و طی موافقت‌نامه‌ای بین تهران و بلگراد به امضا رسیده بود. برخی اخبار حکایت از سوء استفاده عده‌ای از هموطنان از موقعیت مرزی صربستان دارد که همین موضوع دولت صربستان را مجبور به لغو معافیت ایرانیان از دریافت ویزا کرده است.
در این خصوص امیرپویان رفیعی‌شاد عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان تهران در گفت وگو با "مردم‌سالاری آنلاین" می‌گوید: بر اساس اخبار منتشر شده، از 14 اکتبر امسال، این تصمیم صربستان اجرایی می‌شود. به گفته رفیعی‌شاد، ایرانیانی که قصد سفر به صربستان را دارند باید قبل از سفر، درخواست روادید کنند و ویزا اخذ نمایند.
رفیعی شاد گفت: آخرین اخبار در مورد لغو معافیت ویزایی بین ایران و صربستان حکایت از این موضوع دارد که متاسفانه وزیر کشور صربستان لغو معافیت ویزایی را اعلام کرده است. در روزنامه رسمی صربستان هم این تصمیم منتشر شده است. حتی این تصمیم در خبرگزاری آناتولی ترکیه و به نقل از وزیر کشور صربستان انعکاس داشته است.
وی در خصوص امضای توافقنامه معافیت ویزا بین ایران و صربستان گفت: سال گذشته توافقنامه معافیت ویزا بین ایران و صربستان به امضا رسید که بر اساس همان توافقنامه، معافیت ویزایی بین تهران و بلگراد در مارس سال گذشته اجرایی شد.
او ادامه داد: متاسفانه ضمن اجرای این توافقنامه برخی از هموطنان ایرانی حین سفر به صربستان، دست به خروج‌های غیر قانونی از مرز صربستان زده‌اند. این افراد قصد ورود به کشورهای دیگر اروپایی را داشته‌اند و به همین جهت مرزهای صربستان را انتخاب کرده‌اند. بعضا این افراد وقتی نتوانسته‌اند از صربستان خارج شوند، از صربستان درخواست پناهندگی و اقامت کرده‌اند.
رفیعی‌شاد افزود: در نهایت به دلیل رفتار برخی از هموطنان ما، تصمیم صربستان مبنی بر معافیت ویزایی، لغو شده است. بر اساس اخبار منتشر شده، از 14 اکتبر امسال برابر با 22 مهر، این تصمیم اجرایی می‌شود. بر همین اساس ایرانیانی که قصد سفر به صربستان را دارند باید قبل از سفر، درخواست روادید کنند.
وی در خصوص سابقه لغو معافیت ویزا برای ایران از سوی کشورهای دیگر گفت: البته این بار اول نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. سال‌های گذشته هم کشور بوسنی در اقدامی، معافیت ویزایی ایران را لغو کرد. البته این موضوع مربوط به سال‌های گذشته( دهه 80) است. چنین رخدادهایی منجر به خدشه‌دار شدن وجاهت هموطنان دیگر می‌شود. عده قلیلی از هموطنان دست به کارهایی می‌زنند که تبعات آن دامن‌گیر سایر ایرانیان می‌شود.
او در خصوص اعتبار گذرنامه ایرانی در جهان ابراز داشت: سوءتبلیغاتی که علیه ایران می‌شود مشخصا در اعتبار گذرنامه ایرانی تاثیر دارد. در حال حاضر رتبه گذرنامه ایرانی، رتبه مناسب و شایانی نیست. این رتبه واقعا قابلیت مطرح شدن ندارد. از لحاظ درجه اعتبار، گذرنامه ایرانی در رده‌های انتهایی جهان قرار دارد. اعتبار گذرنامه ایرانی در جهان، 89 است!
رفیعی‌شاد در این خصوص که بدون ویزا به کدام کشورها می‌توانیم سفر کنیم، گفت: در حال حاضر ایرانیان برای سفر به 39 کشور خارجی نیاز به اخذ ویزا ندارند. از کشورهای اروپایی فقط به ترکیه و کوزوو می‌توانیم بدون ویزا سفر کنیم. از میان کشورهای آمریکایی می‌توانیم بدون ویزا به اکوادور، ونزوئلا، کاستاریکا، بولیوی، هائیتی، نیکاراگوئه،گویان و دومینیکا سفر کنیم. در میان کشورهای آفریقایی هم می‌توانیم به جمهوری کنگو، سیشل، کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا، توگو، اوگاندا، کومور، کیپ ورد سفر کنیم. در کشورهای آسیایی هم می‌توانیم به مالزی، گرجستان، مالدیو، لبنان، سریلانکا، ارمنستان، ماکائو، لائوس، نپال، بنگلادش، تیمور شرقی و سوریه سفر کنیم. عموم کشورهای نام برده شده یا نیاز به اخذ ویزا ندارند یا در مبادی ورودی به ایرانیان ویزا می‌دهند.
گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 95606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *