۴
۰
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۲
نعمت احمدی حقوق‌دان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با "مردم‌سالاری آنلاین":

کمترین حکم برای "سعید قاسمی" 6 ماه حبس و 74 ضربه شلاق است

رییس جمهور و معاون حقوقی ریاست جمهوری باید واکنش نشان دهند
حاشیه‌سازی سردار "سعید قاسمی" تمام‌شدنی نیست. او در آخرین سخنان خود، از احتمال تکرار ماجرای مرحوم هاشمی رفسنجانی در استخر، برای حسن روحانی سخن به میان آورده است. اما حکم حقوقی چنین سخنانی چیست؟
سعید قاسمی از سرنوشت احتمالی هاشمی رفسنجانی برای حسن روحانی سخن گفته است.
سعید قاسمی از سرنوشت احتمالی هاشمی رفسنجانی برای حسن روحانی سخن گفته است.
حاشیه‌سازی سردار "سعید قاسمی" تمام‌شدنی نیست. او در آخرین سخنان خود، از احتمال تکرار ماجرای مرحوم هاشمی رفسنجانی در استخر، برای حسن روحانی سخن به میان آورده است. اما حکم حقوقی چنین سخنانی چیست؟
نعمت احمدی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری، در گفت و گو با "مردم سالاری آنلاین" گفت: رییس جمهور شخصیتی است که در قانون اساسی جایگاهی ویژه دارد و بر اساس اصل 113 قانون اساسی شخص دوم مملکت محسوب می‌شود. رای بیش از بیست میلیون نفر حامی او است. تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز به دست مقام معظم رهبری صورت گرفته است. لذا رییس جمهور یک شخص عادی نیست تا پیگیر این موضوع شویم که بار جملات بکار گرفته شده – از سوی سعید قاسمی نسبت به شخص رییس جمهور – مصداق جرم است یا خیر.
او در خصوص معنا و محتوای جملات ابراز شده از سوی سعید قاسمی در فیلم کوتاهی که اخیرا عمومی شده است، ابراز داشت: این واژه‌ها و جملات ابراز شده به چند موضوع خاص اشاره دارد. اول اینکه استخر فرح، موضوعی است که علنا در این کلیپ بدان اشاره می‌شود. با این شرایط عده‌ای متهم می‌شوند که آقای هاشمی را به قتل رسانده‌اند. آغاز این جهت‌گیری در خصوص مرگ آقای هاشمی در قم و از سوی برخی طلاب صورت گرفت که با آنها برخورد شد. وقتی می‌گویند که "لب استخر" هم هست و آیه‌ای هم برای آن نازل می‌کنند، این بدان معناست که تو – آقای روحانی –  را هم لب استخر خواهند کشت یا خواهیم کشت. این مساله تهدید به قتل محسوب می‌شود.
این حقوق‌دان افزود: چنین رویکردهایی مصداق جرایم خصوصی نیست که رییس جمهور یا معاون حقوقی رییس جمهور از این فرد شکایت کنند. هر چند که رییس جمهور و معاون حقوقی رییس جمهور برای مصون ماندن جایگاه ریاست جمهوری باید در مورد این تهدیدها و توهین‌ها عکس‌العمل از خود نشان دهند.
وی تصریح کرد: البته به جهت اینکه چنین سخنانی مصداق جرایم عمومی است، از وظایف دادستان عمومی قلمداد می‌شود که مساله را پیگیری کند و وارد شود. برخی افراد شاید نخواهند شکایت کنند؛ این وظیفه‌ی قانونیِ دادستان است که باید وارد عمل شود و بر طبق قانون با فرد خاطی برخورد کند.
این وکیل دادگستری ابراز داشت: همین توهین‌ها نیز به آقای هاشمی هم می‌شد. خاطرم هست زمانی خدمت ایشان رسیدم و از ایشان پرسیدم که چرا واکنش نشان نمی‌دهند آقای هاشمی در پاسخ گفتند: "یعنی من خودم را هم سطح این افراد قرار دهم؟" اگر آقای روحانی هم مثل آقای هاشمی فکر می‌کنند، این وظیفه دادستانی است که بر اساس قانون وارد شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا دادستان اقدامی نمی‌کند، گفت: در این خصوص، نقص کار به دستگاه قضایی باز می‌گردد. همین چند مدت پیش هم یک فرد روحانی در یک فیلم کوتاه از مرگ آقای رییس جمهور صحبت به میان می‌آورد. این فرد روحانی ادعا می‌کند که فرد رییس جمهور مانع از عزیمت زایران به کربلا است! من واقعا نمی‌دانم آیا باید بیشتر از 1 میلیون و 500 هزار نفر به راهپیمایی می‌رفتند؟ اگر همین سخن را من بر زبان آورم قطعا با من برخورد می‌شد. این فضا برای عده‌ای حاشیه امن درست کرده است.
نعمتی ابراز داشت: البته قوه قضاییه در مواردی دیگر بلافاصله وارد می‌شود. چند مدت پیش یکی از اعضای شهر نیشابور که مدیر مسئول و سردبیر نشریه هفتگی "خیام نامه" هستند، ذیل یک نوحه‌خوانی بسیار عجیب و غریب که من هم با دیدن آن عرق شرم بر پیشانی‌ام جاری شد، جمله ای را نوشته بود که بر اساس همین نوشته او را به 3 سال حبس محکوم کردند. هر چند که دو سال آن تعلیق شده و برای یک سال دیگر هم در تلاشیم تا تجدید نظر بگیریم.این تفاوت‌ها نسبت به مسائل واحده آدم را آزار می‌دهد.
وی در پاسخ به اینکه آیا سخنان آقای سعید قاسمی نمی‌تواند شاهدی برای قتل عمد آقای هاشمی رفسنجانی تلقی شود، ابراز داشت: از روزی که در قم از پلاکارد مشهور "استخر فرح در انتظارت..." رونمایی شد این موضوع در ذهن جامعه نقش بسته که آقای هاشمی کشته شده است. این مصداق نشر اکاذیب است. اکنون این شبهه در ذهن مردم ایجاد شده که عده‌ای آقای هاشمی را به قتل رسانده‌اند. حداقل باید از آن طلبه‌ها تحقیق به عمل آید که مدارک شما برای قتل آقای هاشمی چیست؟من نمی‌دانم چرا در این مورد دقت کافی نمی‌شود.
این وکیل دادگستری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "مردم‌سالاری آنلاین" مبنی بر اینکه حکم توهین و تهدید به قتل در قانون چیست، ابراز داشت: مجازات سختی برای این مساله در نظر گرفته شده است که اگر در این خصوص رعایت می‌شد امروزه این افراد موقعیت توهین و تهمت پیدا نمی‌کردند.
وی ادامه داد: در ماده 608 صرفا برای توهین به افراد شلاق در نظر گرفته شده است. همچنین در ماده 609 هر کسی که به مقامات سه قوه توهین کند به 3 ماه تا 6 ماه حبس و همچنین 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.
وی ادامه داد: آقای قاسمی سابقه خوبی دارد؛ کاش مقداری رعایت می‌کرد. زمانی مرحوم آوینی در برنامه "روایت فتح" ایشان را در برنامه حاضر می‌کردند. مرحوم مرتضی آوینی از این افراد به خوبی یاد می‌کرد. به هر حال این افعال مصداق تشویش اذهان عمومی است. اگر یک فرد با تفکر سیاسی چپ به شخصی دیگر از جناح راست، چنین سخنی می‌گفت می‌دانستید چه می‌شد؟
گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 96838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
لطفا نام سردار به را به خشک مغزها نگذارید،اینها تصور می کنند چند صباح جبهه رفته اند حال مجوز دارند هر نظر چرتی را در باب سیاست،اقتصاد،مملکت داری و...را ارایه دهند ،امثال اینها زیادند باید با امثال اینها که به 24 میلیون رای دهنده به شخصی توهین می کنند برخورد شود اما متاسفانه...
Iran, Islamic Republic of
سردار سعید قاسمی مرد خستگس ناپذیر انقلاب است و هرچه بگوید حقیقت محض است وای بر کسانی که بخواهند از هاشمی رفسنجانی و روحانی و مانند اینها پیروی کنند
mohammad
Canada
از کوزه همان برون تراود که در اوست٬ انتظار بيشتر نبايد داشت.
سعید ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
سردار سعید قاسمی به معنای واقعی کلمه ، عمار مقام معظم رهبری است و قطعا پشتیبانی از ایشان لازم است . سرباز سید علی