کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبدیل کاج‌های کریسمس به روغن زیستی

8 دی 1397 ساعت 17:20

بر اساس اعلام محققان دانشگاه شفیلد، سالیانه ۷ میلیون اصله درخت کاج کریسمس تنها در بریتانیا قطع می‌شوند و محققان به فکر استفاده از آنها افتاده‌اند.


بر اساس اعلام محققان دانشگاه شفیلد، سالیانه ۷ میلیون اصله درخت کاج کریسمس تنها در بریتانیا قطع می‌شوند و محققان به فکر استفاده از آنها افتاده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، هر ساله تعداد زیادی درخت کاج به منظور استفاده در تزئینات سال نو در سراسر دنیا قطع می‌شود و پس از اتمام تعطیلات رها می‌شوند یا دور ریخته می‌شوند.
این درخت‌های برگ‌سوزنی همیشه بهار، برای تجزیه به مدت زمان طولانی نیاز دارند و گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کنند.
البته برخی شهرداری‌ها از آنها برای تهیه کود گیاهی و کمپوست استفاده می‌کنند که روش خوبی است، اما محققان دانشگاه شفیلد انگلیس، فکر بهتری کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که از این درخت‌های سوزنی می‌توان در محصولاتی مانند رنگ‌ها و شیرین کننده‌ها استفاده کرد.
"سینتیا کارتی"، دانشجوی دکترای دانشگاه بریتانیایی "شفیلد"(Sheffield)، به دنبال روش‌های تجزیه لیگنوسلولز(lignocellulose) هستند که یک پلیمر پیچیده است که حدود ۸۵ درصد از برگ‌های سوزنی این درختان را تشکیل می‌دهد.
وی دریافت که با ترکیب حلال‌های ارزان‌قیمت و سازگار با محیط‌زیست مانند گلیسیرین با فرآیندی به نام "اتشکاف"(تجزیه در اثر حرارت-pyrolysis) می‌تواند این پلیمر را به یک روغن زیستی مایع تبدیل کند و یک زیست توده جامد نیز باقی بماند.
این روغن زیستی حاوی گلوکز، استیک اسید و فنول است که می‌تواند در شیرین کننده‌های مواد غذایی، رنگ‌ها، چسب‌ها و ضدعفونی کننده‌ها استفاده شود.
اما توده زیستی جامد تولید شده را می‌توان به عنوان یک کاتالیزور در واکنش‌های مختلف شیمیایی صنعتی مورد استفاده قرار داد.
در این فرآیندها می‌توان از هر دو نوع درخت خشک و تازه بهره گرفت.
کارتی می‌گوید: تصفیه کننده‌های زیستی می‌توانند از یک روند نسبتا ساده اما ناشناخته برای تجزیه برگ‌های سوزنی درخت کاج استفاده کنند. در آینده، درختی که خانه را برای جشن تزئین می‌کند، می‌تواند به رنگ تبدیل شود تا مجددا خانه را با آن تزئین کنند.
ضمن این که دانشمندان دانشگاه "بث"(Bath) در بریتانیا قبلا یک پلاستیک تجدیدپذیر را که با مواد شیمیایی مشتق شده از برگ‌های سوزنی درخت کاج توسعه داده شده بود، ساخته بودند.
انتهای پیام


کد مطلب: 100026

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/100026/تبدیل-کاج-های-کریسمس-روغن-زیستی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir