۰
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۱

توضیحات محسن رضایی درباره توئیت جنجالی

«محسن رضایی» فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عظمت جنگ به همین است که در شرایط لو رفتگی پیروزی را به دست آوردیم ،در شرایطی که همه چشم ها بر روی ما بسیج بود، این جنگ را به پیروزی رساندیم.
محسن رضایی در برنامه حالا خورشید
محسن رضایی در برنامه حالا خورشید
«محسن رضایی» فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عظمت جنگ به همین است که در شرایط لو رفتگی پیروزی را به دست آوردیم ،در شرایطی که همه چشم ها بر روی ما بسیج بود، این جنگ را به پیروزی رساندیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، سردار سرلشگر «محسن رضایی» صبح امروز - دوشنبه - در برنامه حالا خورشید به سخنان فرمانده سپاه قدس در این برنامه اشاره کرد و افزود: من صحبت های سردار قاسمی را تایید می کنم که در عملیات کربلای 4 نقش موثری داشت و لشگر 41 ثارالله از لشکرهای عمل کننده آن عملیات بود و هم در عملیات کربلای 5 از لشگرهای موفق بود.
وی با بیان این که ما در هیچ عملیاتی غافلگیری صد درصد نداشتیم و بخشی از عملیات لو رفته است ، اظهارداشت: دلیل آن این است که عراق نه تنها در تانک و توپخانه و هواپیما مسلط بود بلکه از نظر اطلاعاتی تمام دنیا در اختیار آنها بود و منافقین از خانه های ما از تهران گرفته تا کوچه و خیابان های اهواز و کرمانشاه اطلاعات جمع آوری می کردند.
رضایی ادامه داد: عظمت جنگ به همین است که در شرایط لو رفتگی پیروزی را به دست آوردیم در شرایطی که همه چشم ها روی ما بسیج بود ما این جنگ را به پیروزی رساندیم.
فرمانده پیشین سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: بحث لو رفتن اتفاقا از افتخارات جنگ است از این بعد که ما حالت غافلگیری صد در صدی نمی توانستیم داشته باشیم. ما جنگ را در حالت لو رفتگی به پایان برده ایم.
رضایی در ادامه درباره توئیت هایی که در واکنش به توئیت محسن رضایی درمورد عملیات کربلای 4 نوشت ، گفت: من همه این توییت هایی که زده شده است را دیدم و همه را با صبر و حوصله خواندم. البته خیلی از اینها تکراری است.
وی ادامه داد: ما هرسال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه ایم که یک عده به صحنه می آیند که عملیات کربلای 4 لو رفته است و هزاران نفر شهید شدند و فرماندهان هیچ توجهی برای جان بچه های مردم نداشتند. این یک قصه تکراری است.
فرمانده پیشین سپاه افزود: گفتیم چه کار کنیم این قصه هرسال تکرار می شود و سوم دی ماه سرآغاز این موضوع شروع شد و چهارم و پنجم همین طور این موج به جلو می رفت. من توتییتی زدم که شما که این همه حرف می زنید، بیاید از یک زاویه دیگر هم نگاه کنید و آن این است که ما در حقیقت یک عملیاتی را که انجام دادیم، تبدیل به یک فریب کردیم و 10 تا 15 روز بعد درست در همان منطقه عملیات را انجام دادیم.
رضایی گفت: قصد من این بود، کسانی که می خواهند نقد و کار کارشناسی (در این موضوع ) انجام دهند ، روی جنبه تبدیل کردن این عملیات به یک فریب هم بحث کنند اما این حرف من را طور دیگری برداشت کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این که بحث هایی که درباره کربلای چهار شده است تحلیل های پسینی است، یادآور شد: این اولین بار نیست که ما این حرف را می زنیم ، شاید ششمین بار است که می گوییم عملیات کربلای 4 را برای این انجام دادیم که از اروند عبور کنیم و اگر راه ما باز بود دیگر از شلمچه ادامه نمی دادیم و از همان جزیره ام الرصاص می رفتیم و از جنوب بصره در می آمدیم.
رضایی افزود: وقتی ما دیدیم که جزیره ام الرصاص بسته است و مصلحت ما نیست تقریبا ساعت 6 ما دستور عقب نشینی دادیم. یعنی 10 و نیم شروع کردیم و ساعت 6 به قرارگاه نجف گفتم که عقب بیاید و ساعت 7 صبح که تازه آفتاب زده می شد، به قرارگاه نوح اعلام کردم عقب بیاید.
وی ادامه داد: تقریبا 9 ساعت بعد، قرارگاه کربلا چون جزیره ام الرصاص که البته ما گرفته بودیم و اکثر آنجا دست ما بود. او را نگه داشتیم و 24 ساعت بعد گفتیم که عقب نشینی کنید.
فرمانده پیشین سپاه یادآور شد: بنابراین عملیات کربلای چهار تا اینجا عملیات اصلی بوده اما عملیات بزرگ ما نبوده است. عملیات های بزرگ ما همیشه چهار تا پنجم مرحله داشت و معمولا 20 شبانه روز طول می کشید یا عملیات فاو که 75 شبانه روز طول کشید، عملیات بیت المقدس نیز تقریبا 20 روز طول کشید.
رضایی با بیان این که هیچ گاه عملیات های بزرگ ما یک مرحله نبوده است، گفت: در عملیات کربلای چهار که صبح مطمئن شدیم مسیر تا کجا ها باز و تا کجاها بسته است، عملیات را متوقف کردیم . 260 گردان برای این عملیات آماده شده بودند و قرار بود در مرحله اول 60 گردان وارد عملیات شوند که ساعت 4 به بعد که من متوجه شدم بنابراین 40 گردان وارد کردیم البته 20 گردان دیگر را مصمم بودیم که همان شب وارد عملیات کنیم متوقف کردیم.
وی ادامه داد: عملیات کربلای چهار عملیات بزرگی بود، مرحله اول برگزار شد که مراحل بعدی عملیات را فکر کردیم که چگونه انجام دهیم ، خدای متعال به ذهن ما آورد که حال از ام الرصاص یعنی از جنوب نمی توانیم به سمت بصره برویم از راه شلمچه که باز است، برویم در واقع خداوند متعال به ذهن ما انداخت الان موقع خوبی است که تلاشی که ناکام شده است همین را تبدیل به فریب کنیم نه این که از اول در ذهن ما این بود که کربلای چهار عملیات فریب شود.
رضایی ادامه داد: 24 ساعت بعد کربلای چهار تبدیل به فریب کردیم، چرا چون متوجه شدیم اگر غیر از این عمل کنیم ولو راه کربلای 5 و شلمچه باز است اما موفقیت ما خیلی کم خواهد بود.
وی درباره این که گفته می شود عملیات فریب با هزاران شهید در منطق مدیریت جا نمی گیرد، گفت: اولا مگر این عملیات را ما عملیات فریب می گوییم، ما می گوییم بعد از انجام این عملیات آن را تبدیل به فریب کردیم . ثانیا کل شهدای ما در این عملیات 985 نفر است که اسامی آن در بنیاد شهید و سپاه موجود است. این که گفته می شود هزاران نفر شهید شدند چنین موردی صحیح نیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:
رضایی گفت: به بنده برادر محسن برخی هم حاجی محسن می گفتند، درجات ما که سرتیپ و سرلشگر نبود؛ این گونه صدا می کردند.
وی اظهار داشت: آیا انسان در این ادبیات حاضر است که جنازه برادرش را ببیند؟ خدا را شاهد می گیرم من هنوز مهدی باکری در ذهنم می آید، کنترل خود را از دست می دهم.
وی ادامه داد: نه تنها من، بلکه دیگران نیز همین حس را دارند، من که در این جریان چیزی نبودم، زمانی که مشاهده کردم کشورم اشغال شده، درس و دانشگاه را رها کردم و سلاح به دست گرفتم، بعد از آن امام راحل تشخیص دادند و من را فرمانده سپاه قرار دادند.
وی افزود: برادران ما قاسم سلیمانی، مهدی باکری و ... هر زمانی که یکی از بسیجی ها شهید یا جانباز می شد، بر سر خود می زدند، ما بارها در حادثه جنگ حالات حضرت ابا عبدالله (ع) و حضرت عباس را مشاهده و درک می کردیم که چطور حضرت ابا عبدالله با شهادت حضرت علی اکبر به زمین می افتند و زانو می زنند و پس از این شهادت، خود به صحنه می رود و دیگران را نیز به صحنه می فرستد.
رضایی ادامه داد: رابطه عاطفی در جهاد و جنگ و شهادت یکی است؛ من دست جوانانی که حتی به من بد بگویند را می بوسم-من اینجا نیامده ام که از خودم دفاع کنم، شما از یک عده ای در داخل و خارج اسم آوردید، اینها که دیگر جوان و بی غل و غش نیستند، کسانی که خود باید امروز پاسخگو باشند و بسیاری از مسائل را حل کنند؛ هر چندوقت یکبار با ایجاد مسائل حاشیه ای ذهن مردم از را از معیشت و اقتصاد به سمت مسائل دیگر می برند در حالی که امروز زمانی است که باید دست به دست هم دهند و مساله معیشت مردم را حل کنند.
وی افزود: وقتی می بینیم که بحث جنگ و عظمتی که امام به وجود آورده اند، خدشه دار می شود، من به خاطر مردمی بودن این برنامه (حالا خورشید) حضور را در آن پذیرفتم، من در دفاع از شهدا فرماندهان شهید پذیرفتم که در این برنامه حاضر شوم و از آنان دفاع کنم.
رضایی در خصوص توئیت هایی(از جمله توئیت وزیر ارتباطات و ماجرای والفجرهشت) که از سوی مجری خطاب به وی خوانده شد، گفت: ماجرا را از کربلای چهار به والفجر هشت هم کشاندند، اینکه مساله را به والفجر 8 و کل جنگ تعمیم می دهند، حرف هایی خوب و قابل قبولی نیست و به نظر می رسد که برخی آقایان احساساتی شده و در این فضا حرکت می کنند.
وی تصریح کرد: عملیات کربلای چهار را زمانی که احساس کردیم در شرایط خاصی هستیم، به عملیات فریب تبدیل کردیم، من حالا می گویم که چگونه شد که آن به عملیات فریب تبدیل شد و می خواهیم تکمیلی در این باره سخن بگویم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما چاره را در این دیدیم که عملیات را قطع کنیم و همه نیروها را تا اهواز عقب نشینی دهیم یعنی نیروها 130 تا 140 کیلومتر عقب نشینی کردند، دکل های دیده بانی عراق این صحنه ها را دیده بودندکه از لشگر به لشگر از خرمشهر و آبادان به سمت اهواز حرکت می کند؛ در اینجا از شیوه تبلیغات استفاده کردیم.
رضایی ادامه داد: ما یک شیوه تبلیغاتی خاص داشتیم که بعد از هر عملیاتی عملیات های بزرگ آن را تکرار می کردیم،؛ سرود پیروزی می زدیم و می گفتیم که این میزان پیروزی به دست آوردیم در اینجا معلوم بود که ما پیروزی چندانی به دست نیاورده بودیم، اما همان مارش را بعد از عملیات های بزرگ زدیم شد، اجرا کردیم همه در جریان این عملیات بودند؛ وی اضافه کرد: امام راحل ، شورای عالی دفاع که رهبر معظم انقلاب در آن حضور داشتند و همچنین آقای هاشمی رفسنجانی به همراه آقای روحانی که قرار بود از سمت بوشهر به منطقه بیایند، البته مرحوم هاشمی در مصاحبه خود به بسیاری از این ابهامات پاسخ داده است، می دانستند که ما می خواهیم اینگونه عمل کنیم در حالی که برخی گفته اند که رضایی شخصی تصمیم گرفت؛ در واقع همه فرماندهان بالا از این موضوع اطلاع داشتند
وی با بیان این که ما جمعی تصمیم می گرفتیم، اظهارداشت: همه می دانستند که شیوه من اقناع پذیری است و در جنگ هیچ گاه سلسله مراتبی عمل نکرده ایم، یکی از دلایلی که جلسات ما از یک ساعت به 5 یا 10 ساعت تبدیل می شد،شیوه اقناع پذیری بود که افراد همه باید قانع می شدند زیرا دستور نضباطی در کار نبود و همه چیز اعتقادی بود؛ توقف تشکیل جلسات و اخذ تصمیم ها و انجام عملیات همه و همه به صورت جمعی بود و همه در جریان بودند.
فرمانده پیشین سپاه خاطرنشان کرد: ما دو اقدام خوب انجام دادیم نخست این که نیروها را تا اهواز عقب آوردیم و همچنین تبلیغات شبیه عملیات ها را انجام دادیم و به دوستان شنود گفتم که ببینید عراقی ها چه می گویند.
رضایی با یادآوری این که یک شنود سری از عراقی ها کشف کرده بودیم ،گفت: ما از این بیسیم سری مکالمات سری رده های بالای ارتش عراقی را گوش می کردیم، ما یک بیسیمی از آن بیسیم هایی که انگلیسی ها به صدام داده بودند به دست آوردیم که به دانشگاه صنعتی شریف دادیم در آنجا آنالیزهایی انجام شد و ضد آن را درست کردند.
وی ادامه داد: در 3-4 سال آخر جنگ سری ترین اقدامات عراقی ها را رصد می کردیم حال ممکن این سوال ایجاد شود که با وجود اینکه ما اینقدر تسلط داشتیم چطوری عملیات لو رفت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما از آقای زاعی خواستیم که ببیند عراقی ها در شنود چه می گویند و ایشان گفت که عراقی ها می گویند که ایرانی ها در حال عقب رفتن هستند.
رضایی بیان کرد: من به دوستان گفتم هر مقدار که در ساحل خط دفاعی دارید آنها را 50 درصد کنید تقریبا تا 3 روز اول عراقی ها مشکوک بودند از روز چهارم و پنجم شنود به من گفت که اینها دستور مرخصی داده اند و همه در حال رفتن به مرخصی هستند.
فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: آنجا تصمیم من دیگر قطعی شد همانطور که برادر قاسم سلیمانی و بسیاری از فرماندهان مقابل ما ایستادند که برای چه می خواهی کربلای پنج را انجام دهید، کربلای پنج همان کربلای چهار بوده و قرار است در همان سرزمین صورت گیرد.
رضایی اضافه کرد: برادران ما همه تکلیفی بودند یعنی همان شب که بحث ها تمام می شد به پای کار می رفتند در کربلای پنج هم همه یک دل به پای کار رفتند.
وی گفت: برادر قاسم سلیمانی سه ساعت بعد از آغاز عملیات خط را شکست جزو اولین لشکرهایی بود که از کانال ماهیگیری عبور کرد در بیسیم به من داد می زد که برادر محسن اینجا فتح المبین است هیچ کس نیست زیرا همه نیروهای عراقی به مرخصی رفته بودند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خطاب به مجری برنامه یادآور شد: چون شما فرد شوخی هستید این شوخی را با شما هم می کنم. نزدیکی های صبح بود که یکی از برادرها گفت ما یک فرمانده تیپ منتهی با زیرشلواری برای شما می آوریم. من گفتم چرا با زیرشلواری، بعد برادرمان گفت که این سرتیپ عراقی است که با زیرشلواری دستگیرش کردیم.
رضایی عنوان کرد: برادرمان گفت این فرمانده تیپ 12 شب در خانه اش بوده به او گفتند سریع برو و قرارگاهت را حفظ کن. این فرمانده در حال که می آمده بچه های ما قرارگاهش را گرفته بودند در دام بچه های ما می افتد و اسیر می شود.
وی تصریح کرد: آن فرمانده گفت که به من گفتند اگر به قرارگاهت نرسی تو را اعدام می کنیم برای همین من با زیرشلواری آمدم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در عملیات کربلای پنج دشمن را غافلگیر کردیم، اظهار داشت: اگر کربلای چهار نبود ما پیروزی بزرگی در کربلای پنج نداشتیم از نظر من شهدای کربلای 4 در یک درجه عالی در تاریخ دفاع مقدس قرار دارند.
فرمانده پیشین سپاه اضافه کرد: در روز چهارم که ما کربلای چهار را آمار گرفتیم آمار 991 شهید را به ما دادند در روز چهاردهم آماری که گرفتیم 985 نفر بود یعنی از 985 تا 991 که به ما آمار داده بودند ممکن بود که نام افراد تکرار شده باشد. برای مثال از دو لشکر یک اسم می داند و بعد که راستی آزمایی صورت می گرفت متوجه می شدیم که یک نفر است.
رضایی اضافه کرد: اینکه می گویند «گفته ام عملیات فریب کربلای چهار و عملیات فریب کربلای پنج نه اینگونه نبوده هیچ کدام آنها فریب نبوده است ما عملیات کربلای چهار را تبدیل به فریب کردیم ولی کربلای 5 فریب نبوده است و اصلی بوده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دستاورد کربلای چهار این بود که اولین بار بود که دنیا به نتیجه رسید دیگر صدام نمی تواند دیواری در مقابل ایران باشد. و کربلای 5 باعث شد قطعنامه 598 صادر شود. یعنی اولین قطعنامه ای که مرزهای بین المللی ما را به رسمیت شناخت همین قطعنامه بود.
رضایی گفت: اگر کربلای چهار نبود کربلای پنج انجام نمی شد و اگر کربلای پنج نبود جنگ تا امروز ادامه داشت و صدام تا امروز باقی می ماند و اختلاف کویت و عراق شکل نمی گرفت و ما ماجراهایی داشتیم. کربلای چهار باعث شد که جنگ به نفع ما تغییر کند.
رضایی درباره مناسب بودن فضای توییتر برای سخن گفتن از جنگ و دفاع مقدس گفت: قبول دارم که این فضا مناسب طرح چنین موضوعاتی نیست و من از این پس سعی خواهم کرد در توییتر درباره جنگ صحبت نکنم و در فضای بازتری در این زمینه صحبت کنم، اما درباره مسائل سیاسی فضای توتییر را برای بحث های سیاسی مناسب می دانم.
رضایی تصریح کرد: اگر به سه روز قبل بازگردم توییت را اصلاح کرده و دقیق تر خواهم نوشت که عملیات کربلای چهار فریب دشمن شد، یکی از انتقادات من به کسانی که مرا نقد کردند این است که دو توییت را با هم نخواندند.
وی تصریح کرد: توییت بنده نکته ای دارد که عده ای هم پرسیده بودند که آیا ایشان قصدی از این اتفاق داشته است؟ بنده می خواستم ذهن ها را به کلمه فریب توجه دهم در عین حال هم پاسخی به این شبهات داده باشیم.
وی درباره نیت خود از استعمال کلمه فریب در توییت تاکید کرد: درباره این کلمه فرامتنی وجود دارد، ارزیابی بنده از شرایط کشور این است که فریبی علیه کشور صورت خواهد گرفت و من به دنبال یک آگاهی‌بخشی به مردم و سیاسیون هستم.
رضایی ادامه داد: قصد من هم پاسخ دادن و هم توضیح درباره فریب بود، من شرایط کشور را بسیار حساس می‌دانم و امیدوارم همه آنهایی که مرا نقد کردند (که من دست آن هایی را که ازبُعد دلسوزی نقد کردند، میبوسم) به این موضوع دقت کنند.
وی گفت: هرچند این انتقادات را از سیاسیون انتظار نداشتم اما چیزی هم به آنها هم نخواهم گفت و قصد رویارویی ندارم.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت کشور افزود: کشور در وضعیت مهمی است و خواهش می کنم آقایان حاشیه‌سازی نکنند به درد و معیشت مردم توجه کنند و مراقب دشمن باشند، تا پایان امسال یا سال آینده آمریکا می خواهد به گفته ترامپ به ایران رودست بزند و ما را فریب دهد.
رضایی خاطرنشان کرد: ترامپ در دوره ای ناوهای خود را کنار ساحل کره شمالی برد و با این حربه رهبر این کشور را پای میز مذاکره آورد. هر چند رهبر کره شمالی هم سریع متوجه فریب ترامپ شد.
وی با بیان این که امروز روز بسیج رسیدگی به مردم است و فریب ترامپ را نخوریم، گفت: او می‌خواهد امسال یا سال آینده علیه ایران توطئه کند. تنها راه نجات و پیروزی ما و این که آمریکا را برای همیشه از منطقه دور کنیم، این است که به مردم تکیه کرده و آماده مواجه با فریب آمریکا باشیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما با مسئولان کشور ارتباط داریم آنها به جای توییت می توانستند یک تماس تلفنی با من بگیرند این موارد قابل قبول نیست.
رضایی افزود: خواهشم از همه نخبگان و تحلیلگران این است که مراقب فریب دشمن باشند، معیشت مردم را حل کنید و در این مقطع مسائل حاشیه ای درست نکنید و به دنبال این باشیم که با چه کارهایی می توانید افکار عمومی را به سمت تولید، کارآفرینی اشتغال و نوآوری بسیج کنیم.
وی اظهار داشت: امروز بحث اصلی ما این است که باید در این جنگ اقتصادی پیروز شویم و بحث کردن در مورد هر مساله دیگری در واقع یک انحراف از مساله جنگ اقتصادی است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در آن زمان وقتی پیکر شهیدی را به مادری تحویل می دادند، وی پسر دومش را می خواست و به او می گفت که به جبهه برو و وقتی جنازه پسر دوم را می آوردند، مجددا پسر سومش را می خواست که او هم به جبهه برود، بنابراین، مادران شهدای ما داوطلبانه، آگاهانه و با تمام وجود عزیزانشان را برای یک هدف بزرگ تقدیم کردند حال چه برای هدف بزرگ معنوی و چه دنیوی که حفظ نظام و ایران و آبروی کشور است.
رضایی تاکید کرد: بایستی این حالت شور و شهادت طلبی برای ما باقی بماند در غیر این صورت ما برای دفاع چیزی غیر از خانواده شهدا و شهدا نداریم.
وی با بیان این که ما فناوری های پیشرفته ای را که خیلی از کشورها دارند، نداریم، اضافه کرد: البته در بخش موشکی پیشرفت هایی کرده ایم بنابراین معنویت ها باید حفظ شود و این دعواهای سیاسی را هم که باعث می شود ذهن مردماز مسائل امروز به انحراف کشیده شود، قبول نداریم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: امروز نباید پشت داوطلبان دفاع آینده کشور به لرزه در بیایید ما باید همچنان جوانانی داشته باشیم که سینه خود را سپر حوادث این کشور کنند.
کد مطلب: 100135
برچسب ها: محسن رضایی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *