۰
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۲

تعطیلی گسترده در کمین آژانسهای مسافرتی

در حالی که به نظر می‌رسد جهش نرخ ارز باید انگیزه زیادی در مسافران خارجی برای سفر ارزان‌قیمت به ایران فراهم کرده باشد، تبلیغات منفی و البته بسته بودن کانال‌های مالی و نوسانات ارزی، تورهای گردشگری ورودی را با رکود مواجه ساخته است.
تعطیلی گسترده در کمین آژانسهای مسافرتی
در حالی که به نظر می‌رسد جهش نرخ ارز باید انگیزه زیادی در مسافران خارجی برای سفر ارزان‌قیمت به ایران فراهم کرده باشد، تبلیغات منفی و البته بسته بودن کانال‌های مالی و نوسانات ارزی، تورهای گردشگری ورودی را با رکود مواجه ساخته است.
به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در مهرماه سال جاری بود که رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری از رشد 45 درصدی ورود گردشگران خارجی در پنج ‌ماه نخست امسال خبر داد. حالا اما، امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران از کاهش تورهای ورودی به کشور خبر ‌می‌دهد و ‌می‌گوید که دفاتر خدمات مسافرتی در خطر تعطیلی قرار دارند.
رفیعی شاد در این باره به روابط عمومی اتاق تهران گفت: پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز تبلیغات منفی علیه ایران تحت عناوینی سراسر کذب، تورهای ورودی به کشور دچار رکود شد. در واقع این مسایل گردشگران خارجی را برای سفر به ایران دچار تردید کرد و این تردید، سفر این گردشگران را دست کم تا حدود یک سال به تعویق ‌می‌اندازد. به این مساله باید مسایل مالی، بانکی و بیمه‌ای را هم اضافه کرد.
 او ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی در حوزه تورهای خروجی نیز در ماه‌های گذشته با چندین چالش از جمله، افزایش عوارض خروج از کشور، عدم ثبات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های حمل و نقل مواجه شده‌اند. در نهایت همه این عوامل منجر به کاهش تعداد گردشگران شده است.
 این فعال صنعت گردشگری افزود: طبیعی است وقتی دفاتر گردشگری نتوانند هزینه‌های جاری و هزینه‌های پرسنلی خود را تامین کنند، تلاش ‌می‌کنند هزینه‌های خود را از طریق تعدیل نیرو کاهش دهند و در مرحله بعد ناگزیر به تعطیلی بنگاه خود ‌می‌شوند.
رفیعی شاد در ادامه گفت: طبق گزارش‌هایی که از هتل‌ها و مراکز اقامتی دریافت کرده‌ایم، تورهایی ورودی به کشور50 حدود درصد کاهش یافته است.
او در ادامه به مشکلاتی که سیاست‌های ارزی اخیر در صنعت گردشگری ایجاد کرد، پرداخت و گفت: در مقطعی که صرافی‌ها مجاز به فعالیت نبودند چالش بزرگی پدید آمد و گردشگرانی که وارد ایران شده بودند، نمی‌توانستند ارز موردنیاز خود را تهیه کنند. اکنون نیز به دلیل نبود مبادلات مالی و بانکی با سایر کشورها تحت تاثیر تحریم‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی با مانع بزرگی مواجه شده‌اند و این مبالغ به صورت نقدی جابه‌جا ‌می‌شود. در عین حال، از آنجا که پرداخت هزینه‌های ما در حوزه تورهای خروجی به صورت ارزی است، نوسانات ارزی برای آژانس‌ها بحران ایجاد کرده است. البته این روزها، سطح نوسانات کاهش یافته اما در مقطعی، بسته سفر را با نرخ دلار 10300 تومان به فروش ‌می‌رساندیم و چند روز بعد که موعد تسویه فرا ‌می‌رسید، باید بر مبنای دلار 12500 تومانی تسویه ‌می‌کردیم. نوسانات بزرگ ارزی در ماه‌های گذشته، منجر به این شد که دفاتر خدمات مسافرتی کماکان به مراکز اقامتی و کارگزاران در سایر کشورها بدهکار باشند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی با اشاره به اینکه حدود 2200 دفتر مسافرتی در تهران و با مجوز سازمان میراث فرهنگی فعال هستند، ادامه داد: البته یک سری از آژانس‌ها نیز مجوز خود را از سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی دریافت کرده‌اند. بر این اساس، بیش از سه هزار بنگاه و دفتر خدمات مسافرتی در کشور فعالیت ‌می‌کنند که به طور میانگین در هر یک از این دفاتر10 الی 15 نفر اشتغال دارند. اگر شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای پیش برود که تعطیلی بنگاه‌ها بیش از پیش دامن‌گیر این صنعت شود، معضل بزرگی ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر حدود 50 تا60 درصد دفاتر گردشگری اگرچه ممکن است در ظاهر فعال باشند اما عملا فعالیت اقتصادی در آنها صورت نمی‌گیرد.
 او افزود: دولت اکنون با تزریق منابعی به نام تسهیلات اشتغال‌زایی درصدد کاهش نرخ بیکاری برآمده و مدعی ایجاد شغل جدید است. در حالی که باید در شرایط کنونی، از شغل‌های موجود صیانت کند. در حال حاضر نه تنها آژانس‌ها که کلیه تاسیسات گردشگری دچار مشکل هستند و دولت باید آنان را مورد حمایت قرار دهد.
امیرپویان رفیعی شاد سپس با انتقاد از آنچه او تحریم‌های داخلی ‌می‌خواند توضیح داد: سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی فشار‌های سنگینی بر دفاتر خدمات مسافرتی تحمیل ‌می‌کنند و در بخش‌های مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، بیمه تامین اجتماعی و حتی عوارض شهرداری، جریمه‌های نامتعارفی تعیین ‌می‌شود و اعمال این هزینه‌ها، همزمان با شرایطی که بر این صنعت حاکم شده ‌می‌تواند بحران ایجاد کند. در حالی که دستگاه‌های اجرایی ‌می‌توانند به سهم خود از این فشار‌ها بکاهند تا صنایع از جمله صنعت گردشگری به سلامت از این مرحله عبور کنند.
 
کد مطلب: 100177
برچسب ها: آژانس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *