۰
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۲

طعنه سنگین ظریف به ترامپ

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از بسیاری توافق ها و سازمان های بین المللی از جمله یونسکو، گفت: ترامپ و رژیم دست نشانده اش شاید می خواهند از سیاره زمین هم خارج شوند.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از بسیاری توافق ها و سازمان های بین المللی از جمله یونسکو، گفت: ترامپ و رژیم دست نشانده اش شاید می خواهند از سیاره زمین هم خارج شوند.
به گزارش ايرنا، محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری نوشت: پس از برجام، نفتا، پیمان شراکت ترانس پاسیفیک، کنوانسیون آب و هوا (توافق پاریس) و... رژیم ترامپ به همراه رژیم صهیونیستی رسما از یونسکو نیز خارج شدند.
ظریف افزود: آیا چیز دیگری مانده که دولت ترامپ و رژیم دست نشانده اش از آن خارج شوند؟ شاید یکسره از سیاره زمین (خارج شوند)؟
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با خروج رسمی از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)، روندی را که از بیش از یک سال گذشته و در بحبوحه نگرانی ها درباره مواضع ضد اسرائیلی این سازمان آغاز شده است، به اوج رساندند.
این خروج شبانه ضربه مهلک جدیدی به یونسکو بود که بعد از جنگ جهانی دوم با مشارکت آمریکا و با هدف گسترش صلح تاسیس شد. 
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر سال 2017 میلادی تصمیم خود برای خروج از یونسکو را اعلام کرد و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این تصمیم پیروی کرد. 
سازمان یونسکو که در پاریس مستقر است، از سوی منتقدانش به دلیل مواضع ضد صهیونیستی محکوم می شود. 
یونسکو اشغالگری رژیم صهیونیستی در شرق قدس را محکوم کرده، اماکن میراث فرهنگی قدیمی را به نام فلسطینی ها نامگذاری کرده و در سال 2011 عضویت کامل در یونسکو را به فلسطینی ها اعطا کرد.
آمریکا، خواستار «اصلاحات اساسی» در این سازمان است. یونسکو بیش از همه به دلیل برنامه های میراث فرهنگی خود در جهان برای حفاظت ازاماکن فرهنگی و سنت ها شهرت دارد و در زمینه ارتقای آموزش دختران، دفاع از آزادی رسانه ها تلاش می کند.
خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو از نظر مالی تاثیر چندانی در این سازمان نخواهد داشت زیرا این نهاد سازمان ملل از سال 2011 با کاهش منابع مالی دست و پنجه نرم می کند.
این چالش بعد از آن آغاز شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در اعتراض به عضویت فلسطین پرداخت های خود را قطع کردند. آمریکا در تامین 22 درصد بودجه یونسکو نقش دارد و 600 میلیون دلار بدهی پرداخت نشده دارد. بدهی رژیم صهیونیستی به این سازمان 10 میلیون دلار برآورد می شود. 
وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل تعطیلی دولت از اظهارنظر درباره خروج رسمی آمریکا خودداری کرده است. پیش تر این وزارتخانه به مقامات یونسکو گفته بود که آمریکا قصد دارد به عنوان «ناظر» غیرعضو در خصوص مسائل غیرسیاسی به همکاری با این سازمان ادامه دهد که از جمله شامل برنامه هایی در حمایت از اماکن میراثی جهانی، حمایت از آزادی مطبوعات و گسترش همکاری علمی و آموزشی است.
آمریکا پیشتر نیز سابقه خروج از یونسکو را داشته است. در دولت «رونالد ریگان» در سال 1948، آمریکا به دلایلی همچون سوء مدیریت، فساد و کمک به پیشبرد منافع اتحاد جماهیر شوروی سابق از این سازمان خارج شد و بار دیگر در سال 2003 به این سازمان پیوست.
 
کد مطلب: 100272
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *