۰
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۱

جزئیات بازنشستگی همسران شهدا و ایثارگران

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: همسران شهدا، جانبازان و آزادگان می‌توانند با ۲۵ سال سابقه کار و ۳۰ روز حقوق یعنی با پنج سال سنوات ارفاقی از خدمات بازنشستگی بهره‌مند شوند.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: همسران شهدا، جانبازان و آزادگان می‌توانند با ۲۵ سال سابقه کار و ۳۰ روز حقوق یعنی با پنج سال سنوات ارفاقی از خدمات بازنشستگی بهره‌مند شوند.
به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ۲۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، همسران شهدا، جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان (متوفی یا در قید حیات) و همسران آزادگان با سابقه اسارت پنج سال و بالاتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج کرده‌اند، در صورت شاغل بودن می‌توانند با پنج سال سنوات ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل بهره‌مند شوند.
مهدی ایزدی روز یکشنبه درباره اجرای این قانون اظهار داشت: طبق ماده ۲۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، همسران شهدا، جانباران ۵۰ درصد به بالا و آزادگان می‌توانند بر اساس قانون، با ۲۵ سال سابقه و ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی برای اجرای این موضوع، نداشتن اطلاعات آماری از متقاضیان این ماده قانونی است که به همین منظور اکنون به تمام ادارات بنیاد شهید در سراسر کشور ابلاغ شده است که نسبت به جمع آوری این اطلاعات از همسران شهدا، جانبازان و آزادگان اقدام کنند.
ایزدی ادامه داد: اکنون متولیان امر در بنیاد شهید در حال جمع آوری آمار از این افراد هستند، تا پس از این اقدام برآورد مالی آن انجام شود، به دولت پیشنهاد داده می‌شود تا دولت آیین نامه آن را تدوین و تصویب کند تا زمینه اجرایی یابد.
به گفته وی، پس از تدوین آیین نامه، مشخص شدن تعداد همسران شهدا، جانبازان و آزادگانی که می‌خواهند از این قانون استفاده کنند، تامین مالی آن انجام می‌شود و متقاضیان از این قانون بهره مند می‌شوند.
وی اظهار داشت: تا پیش از این روی موضوع استفاده از این خدمات در ماده ۲۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هیچ فعالیتی انجام نشده است و دلیل اصلی آن نداشتن آمار از همسران ایثارگران بوده است، حتی این قضیه نیز مشخص نیست که چه تعداد از همسران شهدا، جانبازان و آزادگان تمایل به استفاده از این قانون دارند.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ممکن است برخی از همسران بخواهند تا ۳۰ سال کار کنند، اضافه کرد: به همین منظور کار ثبت نام از همسران شهدا، جانبازان و آزادگان آغاز شده است تا تحقق ماده ۲۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را شاهد باشیم.
ایزدی خاطرنشان کرد: در این راستا از همسران شاغل شهدا، جانبازان و آزادگان که متقاضی بهره مندی از سنوات ارفاقی موضوع ماده ۲۴ قانون جامع هستند، خواسته شده است به بنیاد منطقه محل پرونده ایثارگر مراجعه کنند.
مردم ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۲۵ هزار و ۵۷۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.
همچنین تعداد کل جانبازان در کشور ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر است که ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر معادل ۵۹ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر معادل ۴۱ درصد نیز جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر است.
کد مطلب: 100528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *