کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه‌های اظهارنظر گزارشگر افغان

19 دی 1397 ساعت 15:49

گزارشگر افغان مسابقه ایران و یمن در هنگام گزارش این بازی و پخش صحنه‌هایی از شادی تماشاگران حاضر در استادیوم، به نحوه پخش مسابقات ورزشی از صداوسیمای ایران اشاره و اینگونه عنوان می‌کند که ایرانی‌ها این تصاویر را با دو دقیقه تاخیر می‌بینند یا اصلا نمی‌بینند.


گزارشگر افغان مسابقه ایران و یمن در هنگام گزارش این بازی و پخش صحنه‌هایی از شادی تماشاگران حاضر در استادیوم، به نحوه پخش مسابقات ورزشی از صداوسیمای ایران اشاره و اینگونه عنوان می‌کند که ایرانی‌ها این تصاویر را با دو دقیقه تاخیر می‌بینند یا اصلا نمی‌بینند.
ویدئوی مربوط به اظهار نظر گزارشگر افغان، در روزهای اخیر بارها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است و انتقادهای جدیدی را نسبت به نحوه پخش مسابقات در صداوسیما به همراه داشته است.
در پی این اتفاق، علی انصاریان که اجرای برنامه «ورزشگاه» شبکه پنج سیما را بر عهده دارد، شب گذشته به اظهارات گزارشگر افغان واکنش نشان داد و در بخشی از صحبت‌هایش با تقلید لهجه او، خطاب به وی اظهار کرد «ما چیزهایی دیدیم که شما ندیدید. درباره کشوری حرف می‌زنی که خیلی مدیون آن هستی. برای همین سعی کن گزارش بدهی و کاری به این مساله نداشته باشی.»
صحبت‌های علی انصاریان در تلویزیون، واکنش بسیاری از کاربران در فضای مجازی را به دنبال داشت و اغلب رفتار او را به نقد کشیدند.
اما علی انصاریان که به تازگی اجرای برنامه ورزشگاه را در شبکه تهران بر عهده‌ گرفته، بعد از چند ساعت با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، از مردم افغاستان عذرخواهی و اعلام کرد که سخنش صرفا در پاسخ به گزارشگر بوده است و این گزارشگر نباید درباره چنین موضوعی نظر می‌داد.
همچنین اضافه کرد که هر سازمان و کشوری قانون و اصول خود را دارد و آن شرایط به دست اندرکاران تلویزیون مربوط می‌شود. اما برخی سو استفاده کردند و حرف‌هایی زدند که به او و برنامه ارتباطی ندارد. 
در پی این اتفاقات محمدرضا منصوریان، گزارشگر باسابقه ورزشی به خبرنگار رسانه ایسنا گفت: مشکل ما این است که رسانه را آسان گرفته‌ایم و فکر می‌کنیم که در رسانه‌هایی مانند رادیو، تلویزیون، نوشتاری و دیداری کار کردن، آسان است. همچنین نسبت به کار کردن در رسانه بسیار بی‌تفاوت هستیم در حالی که ابتدا باید مایه کار و استعداد در آن فرد فراهم باشد و مسیرهایی را در نظر بگیرند که افراد نتوانند به راحتی به کار در رسانه‌ها دسترسی پیدا کنند.
او درباره نحوه پاسخ دادن علی انصاریان به گزارشگر اهل افغانستان، اظهار کرد: من این واکنش آقای انصاریان را نمی‌پسندم. اگر قرار بود به بی‌حرمتی که از طرف یک بیگانه انجام شده، واکنش نشان داده شود، باید یک مقام رسمی کشور که اهل رسانه است، پاسخ بدهد. همچنین مشکل اصلی ما این است که کار در دست افراد کاردان نیست؛ یعنی افرادی در رسانه‌ها کار می‌کنند که این‌کاره نیستند و رسانه را درست نمی‌شناسند، حال فرقی نمی‌کند اهل کشور افغانستان یا ایران باشند.
این گزارشگر ورزشی باسابقه ادامه داد: ما مقوله‌ای به اسم نُرم استاندارد داریم؛ بنابراین افرادی که می‌خواهند در رسانه کار کنند باید دوره‌های کامل را بگذرانند و افراد جوانی که به این کار وارد می‌شوند زیر نظر افراد با تجربه کار کنند. اما ما در را باز می‌کنیم و هرکس از راه نرسیده کارشناس، مجری و گوینده می‌شود. این مسائل باعث خواهد شد که این اتفاقات را در برنامه‌های مختلف ببینیم. به نظرم هم گزارشگر اهل افغانستان و هم علی انصاریان کار نادرستی کرده‌اند.
منصوریان با اشاره به این که هر برنامه‌ای باید اتاق فکر داشته باشد، گفت: برنامه‌ای که تولید و پخش می‌شود نه تنها باید اتاق فکر داشته باشد بلکه باید عوامل آن از مدت‌ها قبل شناخته شوند و مسیریابی درباره برنامه انجام بگیرد که بدانیم یک یا دو ماه دیگر چه کاری را در برنامه انجام خواهیم داد. همچنین افراد با هم صحبت کنند و تبادل افکار درباره برنامه داشته باشند. اما یکسری از برنامه‌ها و کارهای ما از روی رابطه است و چون دوست داریم فلان فرد در فلان برنامه حضور داشته باشد، او را انتخاب می‌کنیم بدون اینکه زمینه را در نظر بگیریم و بررسی کنیم.
او ادامه داد: حتما هر برنامه‌ای که می‌خواهد تهیه و پخش شود از مدت‌ها قبل باید سناریو آن ریخته شود، عوامل آن شناخته و اتاق فکری تشکیل شود. همچنین افکار مختلف با هم تبادل نظر کنند و در نهایت به یک جمع‌بندی برسند که برنامه به روی آنتن برود. اما ما این کار را نمی‌کنیم و ناگهانی تصمیم می‌گیریم که برنامه را تولید کنیم و روز بعد هم این کار را انجام می‌دهیم بنابراین هر کس که دم دستمان آماده‌تر بود را به برنامه می‌آوریم. 
منصوریان در پایان با اشاره به سانسور برخی تصاویر در مسابقات تصریح کرد: من به عنوان یک فرد رسانه‌ای دوست دارم که همه چیز شفاف باشد به دلیل اینکه مردم از کانال‌ها و رسانه‌های مختلف زودتر از صداوسیما به اطلاعات لازم دست پیدا می‌کنند. برای مثال برنامه‌ای که مردم بر روی آنتن شبکه سه می‌بینند، قطعاً بینندگان از مسیرهای دیگر هم می‌بینند. البته یکسری محدودیت‌ها وجود دارد و این قانونی است که خود صداوسیما در نظر گرفته است. بنابراین ما نمی‌توانیم حرفی بزنیم چون دستور می‌آید و باید اطاعت شود.


کد مطلب: 100776

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/100776/حاشیه-های-اظهارنظر-گزارشگر-افغان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir