۰
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲

افزایش صادرات تسلیحات آلمان به عربستان

آلمان بر میزان صادرات تجهیزات نظامی خود به کشورهایی مانند عربستان و ترکیه در سال گذشته به شکل محسوسی افزوده است.
آلمان بر میزان صادرات تجهیزات نظامی خود به کشورهایی مانند عربستان و ترکیه در سال گذشته به شکل محسوسی افزوده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، در پاسخ به حزب چپ‌های آلمان که خواستار روشن شدن میزان صادرات اسلحه آلمان به عربستان و ترکیه شده بود، وزارت اقتصاد و صنایع آلمان آمار مربوط به این صادرات را در اختیار رسانه‌های این کشور قرار داد.
بر اساس این آمار میزان صادرات تجهیزات نظامی ‌آلمان به عربستان سعودی در فاصله ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۸ به عربستان سعودی بالغ بر ۱۶۰ میلیون یورو بوده است. این رقم ۵۰ میلیون یورو بالاتر از صادرات اسلحه آلمان به عربستان در سال ۲۰۱۷ در همین بازه زمانی است.
صادرات اسلحه به ترکیه در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن حتی سه برابر شده و به ۲۰۰ میلیون یورو رسیده است. در سال ۲۰۱۷ آلمان به ترکیه در کل  ۶۰ میلیون یورو اسلحه فروخته بود. وزارت اقتصاد گفته است که این تجهیزات در اختیار نیروی دریایی ترکیه گذاشته شده‌ است.
دولت آلمان به شدت مورد انتقاد احزاب اپوزیسیون این کشور است که چرا بدون توجه به وضعیت حقوق بشر و حضور نظامی عربستان و ترکیه در تنش‌های خاورمیانه، هم‌چنان به صادرات اسلحه به این دو کشور ادامه می‌دهد. حضور ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن و حملات ترکیه به کردهای شمال سوریه همواره موضوعی است که مورد انتقاد حزب چپ‌ها و حزب سبزهای آلمان بوده است.
این احزاب تاکید دارند که دولت آلمان باید از کمک تسلیحاتی به کشورهایی خودداری کند که با سیاست‌های خود تنش در خاورمیانه را افزایش می‌دهند و موجب به وجود آمدن موج پناهندگی به اروپا می‌شوند.
حزب چپ‌های آلمان به دولت این کشور انتقاد می‌کند که چرا به صنایع اسلحه‌سازی آلمان اجازه ارسال سلاح به عربستان و ترکیه را در حالی داده که حتی میزان این صادرات به شدت افزایش یافته است؛ صادراتی که برای این صنایع سودهای هنگفت می‌آورد و در عین حال به قیمت جان و آوارگی میلیون‌ها تن تمام می‌شود.
کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول منجر به این شد که صدراعظم آلمان اواخر سال گذشته اعلام کند که صادرات اسلحه به عربستان متوقف خواهد شد.
کد مطلب: 100821
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *