کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آثار باستانی یمن قربانی جنگ و تروریسم

22 دی 1397 ساعت 16:58

بسیاری از آثار باستانی یمن طی چهار سال گذشته در جریان جنگ عربستان علیه این کشور، قربانی ویرانی، غارت و قاچاق و استفاده نظامی از آنها توسط گروه های تروریستی داعش و القاعده شده است.


بسیاری از آثار باستانی یمن طی چهار سال گذشته در جریان جنگ عربستان علیه این کشور، قربانی ویرانی، غارت و قاچاق و استفاده نظامی از آنها توسط گروه های تروریستی داعش و القاعده شده است.
به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری الوعی، «عمیده شعلان» کارشناس آثار باستانی شبه جزیره عربی گفت: میراث فرهنگی و تمدن انسانی یمن در معرض نابودی قرار دارد.
وی با بیان اینکه همه ملت ها در حفظ آثار تاریخی یمن به عنوان دستاورد دوره های تمدن بشری نقش دارند به تخریب سدها، کاخ ها، معاب ، مجسمه ها، مساجد و قلعه هایی با قدمت چهار هزار ساله در این کشور بر اثر جنگ واقدامات تروریستی اشاره کرد.
شعلان خاطرنشان ساخت: مهمترین آثار تاریخی یمن مربوط به دوران قبل از اسلام است که در دره ها و مناطق کوهستانی این کشور واقع شده است و به دوره های تاریخی پادشاهی سبا در استان مارب، پادشاهی معین در استان الجوف، پادشاهی قتبان در بیحان، سلطنت اوسان در مرخه و سلطنت حضرموت در استان شبوه تعلق دارند.
با ورود گروه های تروریستی القاعده و داعش به استان های جنوبی یمن از جمله مارب، بسیاری از آثار باستانی این مناطق تخریب و برخی دیگر دزدیده و به خارج از کشور قاچاق شد.
برخی دیگر از شهرهای تاریخی یمن از جمله قلعه ها و مساجد به صحنه درگیری و جنگ تبدیل شد، در این میان مسجد و مدرسه العامریه در شهر رداع که تاریخ ساخت آن 910 هجری / 1504 میلادی است و در فهرست میراث جهانی قرار دارد، بر اثر حملات القاعده تخریب شد.
دیوارهای قلعه تاریخی شهر رداع نیز که در قرن سوم میلادی ساخته شده بود بر اثر درگیری های تروریست های القاعده در سال 2014 تخریب شد.
با آغاز حملات ائتلاف سعودی به نام طوفان قاطعیت در سال 2015 بسیاری دیگر از اثار باستانی و تاریخی یمن ویران شد.
اداره کل آثار باستانی و موزه های یمن از تخریب دهها مرکز تاریخی بر اثر بمباران های ائتلاف سعودی خبر داد.
براساس این گزارش، جزیره سقطری در جنوب یمن از شگفت انگیزترین مناطق طبیعی جهان با حیواناتی نادر و 800 نوع گونه گیاهی است که بر اثر حملات کشورهای امارات و عربستان، این گونه های جانوری و گیاهی در معرض نابودی قرار گرفته اند.
مسجد و ضریح امام عبدالرزاق ابن همام الصنعانی در شهر سنحان استان صنعا، مرکز تاریخی دار الحسن در استان الضالع، مسجد تاریخی جوهره که قدمت آن به سال 1912 برمی گردد و قلعه تاریخی الصیره در شهر عدن که در قرن 11 میلادی ساخته شده همگی در جریان جنگ، آسیب جدی دیده اند.
قلعه القاهره در استان تعز که ساخت آن مربوط به سالهای 1045- 1138 است نیز بر اثر حملات هوایی عربستان تخریب شده است.
سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو ضمن محکومیت تخریب آثار باستانی و شهرهای تاریخی یمن، نسبت به تداوم تخریب بقیه آثار باستانی و میراث بشری این کشورهشدار داد و این اقدام را مغایر با قراردادها و قوانین بین المللی دانست.


کد مطلب: 100918

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/100918/آثار-باستانی-یمن-قربانی-جنگ-تروریسم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir