۰
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷

سفر ضد ایرانی مقام آمریکایی به لبنان

یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای اعلام کرد که یک مسئول وزارت خارجه آمریکا در راستای سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و در مقدمه نشست ضدایرانی لهستان به بیروت سفر کرده است.
یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای اعلام کرد که یک مسئول وزارت خارجه آمریکا در راستای سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و در مقدمه نشست ضدایرانی لهستان به بیروت سفر کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، سفارت آمریکا در بیروت اعلام کرد که دیوید هیل، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی به لبنان سفر کرده است و با مقامات لبنانی دیدار خواهد کرد.
برخی منابع آگاه در گفت وگو با الحیات اعلام کردند: به نظر می رسد سفر دیوید هیل که سومین شخص وزارت خارجه آمریکا به شمار می‌رود در راستای سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه و مقدمه ای برای نشست ضد ایرانی لهستان که قرار است درتاریخ 13و 14 فوریه برگزار شود باشد.
سفارت آمریکا در بیروت در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوید هیل به محض رسیدن به بیروت با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان دیدار کرده است.
در این بیانیه آمده است که این فرستاده آمریکایی بر نگرانی آمریکا از فعالیت های بی‌ثبات کننده حزب‌الله در لبنان و منطقه از جمله کشف چند کانال که در تضاد با قطعنامه 1701 شورای امنیت است تاکید خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا پیش از این اعلام کرد که آمریکا در ماه آینده، یک نشست در سطح رهبران جهان برگزار خواهد کرد که برای گسترش ثبات و آزادی در خاورمیانه است. این نشست بر روی تاثیرات منطقه‌ای ایران متمرکز خواهد بود.
پمپئو با اعلان اینکه این کنفرانس در ۱۳ و ۱۴ ماه فوریه در لهستان برگزار خواهد شد، گفت: ما رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان را گرد هم خواهیم آورد. این کشورها با هدف تمرکز بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در این منطقه گرد هم خواهند آمد و اطمینان حاصل کردن از اینکه «ایران تاثیر کارشکنانه‌ای ندارد»، یک رکن مهم این نشست می‌باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت: کشورهایی از آسیا، آفریقا، نیمکره غربی، اروپا و خاورمیانه در این کنفرانس حضور بهم خواهند رساند.
این اعلان، تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ برای تحقق «کمپین فشار حداکثری» علیه ایران است که خروج از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها نیز بخشی از آن است.
پمپئو با اشاره به این‌که حکومت بشار اسد بخشی از مذاکرات این نشست خواهد بود، گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم زمانی که این مذاکره سیاسی شروع شود، همه گزینه‌ها روشن و قابل بحث باشند.
وی همچنین روسیه و ایران را «مجریان شرور خاورمیانه" خواند و گفت: امیدواریم آن‌ها (ایران و روسیه) را همراه با حکومت (سوریه) و تمامی افراد ذی‌نفع در آنجا(سوریه) بر سر میز مذاکره بیاوریم تا درباره شکل ساختاری که سوریه پس از یک جنگ داخلی باید داشته باشد، گفت‌وگو کنند.
محمدجواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اعلان در صفحه توییتر خود نوشت: یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند؛ و ایران قوی‌تر از همیشه است.
او ادامه داد: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود.
از سوی دیگر، در اعتراض به کنفرانس ضد ایرانی به اصطلاح صلح و امنیت در خاورمیانه با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان که قرار است در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو برگزار شود، روز شنبه ۲۲ دی ویچخ اونلت، کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشت و گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری نماید.
کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضد ایرانی نبودن آن و بیان این که مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است، تاکید کرد.
رییس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان تاکید کرد: در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است. 
کاردار لهستان با اشاره به روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت که پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذی‌ربط لهستان منعکس خواهد کرد.
کد مطلب: 100958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *