۰
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰

تاثیرگذاران ایران در جام ملت‌ها

تیم ملی در ادوار جام ملت‌های آسیا بازیکنان بزرگی داشته که هر کدام در دوران بازیگری‌شان تاثیر زیادی در موفقیت ایران در این جام داشته‌اند.
تیم ملی در ادوار جام ملت‌های آسیا بازیکنان بزرگی داشته که هر کدام در دوران بازیگری‌شان تاثیر زیادی در موفقیت ایران در این جام داشته‌اند.
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: تیم ملی در حالی روز گذشته در دومین بازی خود در جام ملت‌های آسیا برابر ویتنام به میدان رفت و با دبل سردار آزمون به پیروزی رسید که با ۳ قهرمانی و ۴ بار عنوان سومی، سومین تیم پرافتخار تاریخ این مسابقات به شمار می‌آید. در این بین، بازیکنان برجسته‌ای با درخشش در این بازی‌ها، نقش بسزایی در کسب این عناوین برای فوتبال ایران داشته‌اند و توانستند جوایز فردی این مسابقات نظیر بهترین بازیکن یا آقای گل رقابت‌ها را نیز دریافت کنند.
جعفر کاشانی: این پیشکسوت فوتبال ایران که حالا رئیس هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس است، مدافع مستحکم ایران در نخستین دوره‌های حضور این تیم در جام ملت‌ها بود و با ۲ قهرمانی جزو پرافتخارترین بازیکنان ایران در تاریخ این مسابقات محسوب می‌شود. کاشانی در ۸ دیدار ایران در جام ملتهای آسیا در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ که به قهرمانی ایران منجر شد به میدان رفت.
غلامحسین مظلومی: این مهاجم فقید فوتبال ایران و باشگاه استقلال، در ۲ قهرمانی ایران در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ در ترکیب حضور داشت. این بازیکن در جام ملت‌های ۱۹۷۶ با به ثمر رساندن ۳ گل آقای گل مسابقات شد و در ۸ بازی در این ۲ دوره به میدان رفت.
منصور رشیدی: این دروازه‌بان سابق فوتبال ایران و استقلال، چه در بازی‌های ملی و چه در دیدارهای باشگاهی، زیر سایه زنده یاد ناصر حجازی قرار داشت اما در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ مصدومیت حجازی فرصت درخشش را برای رشیدی فراهم کرد تا این بازیکن، دروازه‌بان اول ایران در جام ملت‌ها شود و با رکورد بی‌نظیر ۴ کلین‌شیت و بدون گل خورده نقش بسزایی در قهرمانی ایران ایفا کند.
کریم باقری: این مربی فعلی پرسپولیس در ۲ دوره جام ملت‌ها، در تیم ملی حضور داشت و موفق به کسب یک عنوان سومی شد. او یکی از ستون‌های ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ بود که با نمایش زیبای خود همه چشم‌ها را به خود خیره کرد. باقری در آن بازی‌ها، ۲ گل برابر عربستان و کره جنوبی به ثمر رساند. او در جام ملت‌های ۲۰۰۰ مانند تیم ملی درخشش دوره قبل را نداشت ولی باز هم ۲ گل به ثمر رساند. گل از راه دور باقری برابر کره ‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی، یکی از زیباترین گل‌های ایران در تاریخ جام ملت‌هاست. هرچند که این گل برای صعود ایران به مرحله نیمه نهایی کافی نبود. باقری در سال ۲۰۰۱ از تیم ملی کناره‌گیری کرد و فرصت حضور در ادوار بعدی جام ملت‌ها را از دست داد.
احمدرضا عابدزاده: کناره‌گیری چندین بازیکن از تیم ملی، فرصت مناسبی برای بازیکنان جوان در جام ملت‌های ۱۹۸۸ ایجاد کرد که یکی از این بازیکنان، احمدرضا عابدزاده بود. این بازیکن در دیدار نیمه نهایی جام ملت‌ها برابر عربستان، پنالتی ماجد عبدالله اسطوره فوتبال این کشور را مهار کرد ولی ایران در رسیدن به فینال ناکام ماند. در دیدار رده‌بندی باز هم نوبت هنرنمایی عابدزاده بود که در بازی با چین در ضربات پنالتی اجازه باز شدن دروازه ایران را نداد و حتی یک گل هم دریافت نکرد. در دیدار رده‌بندی ۱۹۹۶ هم دوباره عابدزاده فریادرس تیم ملی شد و با توفیق در ضربات پنالتی مقابل کویت برای دومین بار به مقام سومی آسیا دست یافت. این آخرین دیداری است که تیم ملی در یک دیدار رسمی در ضربات پنالتی موفق به پیروزی شده است.
بهتاش فریبا: این مهاجم سابق تیم ملی و استقلال، دومین گلزن برتر ایران در تاریخ این مسابقات است. این بازیکن در تنها حضور خود در جام ملت‌ها در سال ۱۹۸۰ با ۷ گل آقای گل شد. فریبا در دیدار رده‌بندی برابر کره شمالی گل اول بازی را به ثمر رساند تا ایران رتبه سوم مسابقات را کسب کند. این بازیکن با زدن ۴ گل در برابر بنگلادش اولین بازیکن ایرانی لقب گرفت که در یک دیدار رسمی بیش از ۳ گل به ثمر رسانده است.
ناصر حجازی: این دروازه‌بان فقید فوتبال ایران و استقلال چندی پیش به عنوان دروازه‌بان تیم منتخب تاریخ جام ملت‌ها که توسط کاربران سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب می‌شدند، برگزیده شد. حجازی دروازه‌بان ثابت تیم ملی در قهرمانی ایران در جام ملت‌های ۱۹۷۲ بود.  او در جام ملت‌های ۱۹۸۰ هم با ایران در رتبه سوم قرار گرفت.
خداداد عزیزی: غزال تیزپای فوتبال ایران، اولین بازی‌های ملی رسمی خود را در جام ملت‌های ۱۹۹۶ انجام داد و در همان مسابقات چهره شد. درخشش او به حدی بود که در پایان رقابت‌ها، عنوان بهترین بازیکن مسابقات را از آن خود کرد. اولین گل ملی خداداد برابر عربستان بود که این بازیکن تکنیکی با هنر منحصر به فرد خود، مدافعین عربستان را یکی پس از دیگری از پیش رو برداشت و دروازه حریف را باز کرد. این گل در پایان رقابت‌ها زیباترین گل جام معرفی شد. عزیزی در دیدار نیمه نهایی برابر عربستان دروازه این تیم را باز کرد که داور این گل را نپذیرفت تا تیم آماده ایران در آن سال به رتبه سوم قناعت کند.
مهدی مهدوی‌کیا: موشک فوتبال ایران وهامبورگ، با ۴ دوره حضور در جام ملت‌ها، یکی از رکورداران بیشترین حضور و با ۱۷ بازی رکورددار بیشترین تعداد بازی برای تیم ملی در تاریخ این رقابت‌هاست. این بازیکن به همراه تیم ملی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ عنوان سومی را به دست آورد. اوج درخشش مهدوی‌کیا در جام ملت‌های ۲۰۰۴ بود که جناح راست تیم ملی را برای حریفان غیرقابل مهار کرده بود. این بازیکن نیز در تیم منتخب تاریخ جام ملت‌ها که توسط کاربران سایت AFC انتخاب شده است، قرار دارد.
علی پروین: کاشته به یادماندنی سلطان در فینال جام ملت‌های ۱۹۷۶ برابر کویت، آخرین قهرمانی ایران در این مسابقات را رقم زد. پروین نیز با نمایش تحسین‌برانگیز خود در پایان آن مسابقات، جایزه بهترین بازیکن مسابقات را به دست آورد.
حسین کلانی: این مهاجم سابق تیم ملی و پرسپولیس، با ۷ گل سومین گلزن برتر ایران در تاریخ جام ملت‌هاست. کلانی در ۲ قهرمانی ایران در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ نقش کلیدی ایفا کرد و عنوان آقای گلی ۱۹۷۲ را به دست آورد. حساس‌ترین گل این بازیکن در آن دوره، گل قهرمانی ایران در وقت اضافه دیدار فینال برابر کره جنوبی بود که باعث تنها قهرمانی خارج از ایران تیم ملی در تاریخ جام ملت‌ها شد.
علی جباری: این بازیکن سابق تیم ملی و آبی‌های پایتخت، یکی از مؤثرترین بازیکنان ایران در ۲ قهرمانی ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ بود. علی جباری در ۸ بازی، ۵ گل برای ایران به ثمر رساند که به یادماندنی‌ترین آن در سال ۱۹۷۲ برابر تایلند میزبان بود. ایران در شرایطی که تا دقایق پایانی با ۲ گل از حریف عقب افتاده بود با هت تریک علی جباری که در کم‌تر از ۸ دقیقه اتفاق افتاد، باخت را با برد عوض کرد.
ابراهیم آشتیانی: این بازیکن فقید فوتبال ایران و پرسپولیس، یکی از بهترین مدافعان راست تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود. او به همراه تیم ملی یک قهرمانی بدست آورد و در جام ملت‌های ۱۹۷۲ با ۴ پاس گل به عنوان بهترین بازیکن مسابقات معرفی شد و انتخاب یک مدافع به عنوان بهترین بازیکن جام نشان دهنده بازی‌های عالی آشتیانی در آن جام است.
علی کریمی: جادوگر که به انتخاب کاربران سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، بهترین‌ هافبک تاریخ جام ملت‌ها انتخاب شد، در ۳ دوره حضور داشت و در ۱۴ بازی ۵ گل به ثمر رساند. هر ۵ گل علی کریمی در جام ملت‌های ۲۰۰۴ بود و آقای گل آن مسابقات شد. هت تریک تاریخی کریمی برابر کره‌ جنوبی یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های ایران را در تاریخ جام ملت‌ها رقم زد. کریمی در دیدار رده بندی نیز گلزنی کرد تا به همراه تیم ملی عنوان سومی آن دوره را کسب کند. درخشش کریمی در آن دوره، منجر به دریافت جایزه مرد سال آسیا در سال ۲۰۰۴ توسط این بازیکن شد و انتقال او به بایرن مونیخ  را استارت زد.
همایون بهزادی: سرطلایی فقید فوتبال ایران و پرسپولیس، در ۲ قهرمانی ایران در جام ملت‌ها نقش کلیدی داشت. او در سال ۱۹۶۸ با ۴ گل آقای گل بازی‌ها شد. او در هر ۴ بازی ایران در آن دوره گلزنی کرد و در بازی آخر برابر رژیم صهیونیستی به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد و تنها پس از ۱۵ دقیقه موفق به گلزنی شد. بهزادی در جام ملت‌های ۱۹۷۲ نیز جزو چهره‌های شاخص ایران بود.
علی دایی: شهریار فوتبال ایران که رکورددار گلزنی در بازی‌های ملی جهان است، ۱۴ گل از ۱۰۹ گل خود را در جام ملت‌های آسیا به ثمر رسانده و رکورددار گلزنی در  ادوار این بازی‌هاست. از این ۱۴ گل، پوکر او برابر کره جنوبی در جام ملت‌ها ۱۹۹۶ که در ۲۲ دقیقه ثبت شد، هیچ وقت از اذهان پاک نمی‌شود. دایی تنها بازیکنی است که در ۶۰ سال گذشته در یک بازی رسمی دروازه تیم ملی کره ‌جنوبی را ۴ بار یا بیشتر باز کرده است. او در همان دوره با ۸ گل آقای گل مسابقات شد که این بیشترین تعداد گلی است که یک بازیکن در یک دوره در تاریخ این رقابت‌ها به ثمر رسانده. این بازیکن با گل کردن ۴ پنالتی، بهترین پنالتی‌زن ایران در تاریخ این رقابت‌ها نیز هست. دایی در ۳ دوره حضور خود در جام ملت‌ها، ۲ بار به همراه تیم ملی عنوان سومی را کسب کرد.
پرویز قلیچ‌خانی: در ۱۷ دوره برگزاری رقابت‌ها، قلیچ‌خانی نه تنها یک بازیکن ممتاز برای ایران بلکه یک چهره متمایز برای کل ادوار این بازی‌ها محسوب می‌شود. قلیچ‌خانی تنها بازیکنی است که ۳ بار موفق به قهرمانی جام ملت‌های آسیا شده. قلیچ خانی در ۱۲ بازی ۲ گل برای تیم ملی زد که یکی از این گل‌ها، گل تاریخی پیروزی برابر رژیم صهیونیستی در آخرین دیدار جام ملت‌های ۱۹۶۸ بود که اولین قهرمانی ایران را به ارمغان آورد. قلیچ‌خانی در جام ملت‌های ۱۹۷۲ نیز در نیمه نهایی گل پیروزی بخش برابر کامبوج را به ثمر رساند. او در سال ۱۹۷۶ نیز کاپیتان تیم ملی بود تا آخرین بازیکن ایرانی باشد که جام قهرمانی این مسابقات را بالای سر می‌برد.
کد مطلب: 100991
برچسب ها: جام ملتهای آسیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *