۰
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۵

وقتی حاکم دبی در فکر کمک به صدام بود

حاکم دوبی در زندگی‌نامه خود دیدارهایش با صدام، بشار اسد و معمر قذافی را ذکر کرده است.
حاکم دوبی در زندگی‌نامه خود دیدارهایش با صدام، بشار اسد و معمر قذافی را ذکر کرده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی در این کتاب نوشته است که تماس‌های محرمانه‌ای با صدام قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ داشته و به وی پیشنهاد داده بود که قدرت را کنار گذاشته و به دبی برود اما صدام این پیشنهاد را رد کرده و گفته بود که خواهان نجات عراق است نه نجات خودش.
محمد بن راشد افزود، در سال ۲۰۰۳ آمریکایی‌ها به خاورمیانه بازگشتند و خواستند الگویی طبق دیدگاه خود به خصوص بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پیاده کنند؛ ۱۱ سپتامبری که دیدگاه‌شان و اولویت‌هایشان در منطقه را تغییر داد.
نخست وزیر امارات ادامه می‌دهد: می‌دانستم جنگ عراق جزو اهداف جورج بوش پسر است از این رو تلاش کردیم او را درباره حمله نکردن به عراق متقاعد کنیم. من از او خواستم تلاش‌ها و سرمایه‌اش را صرف ملت عراق و ساخت مدارس، بیمارستان‌ها و راه‌سازی کند اما می‌دانستم او عزم خود را برای استفاده از زور جزم کرده است.
حاکم دبی می‌گوید، اشتباهات صدام به پای خود اوست. او تصور می‌کرد ایجاد رعب و وحشت و استفاده از زور و سلاح بهترین راه برای اداره کشور است زیرا تمام کسانی که دور او بودند از وی می‌ترسیدند. هیچ کس جرات نداشت درباره قدرت واقعی ارتش او صراحتا صحبتی بکند.
محمد بن راشد همچنین در این کتاب درباره دیدارش با بشار اسد که سال ۱۹۹۹ به دبی سفر کرده بود و هنوز رئیس‌جمهوری نبود، صحبت می‌کند.
از دیگر مسائل مهمی که محمد بن راشد در کتاب خود ذکر کرده است سفر تاریخی وی به لیبی به دعوت معمر قذافی بود. قذافی قصد داشت طرابلس را به دبی دوم تبدیل کند.
محمد بن راشد در این کتاب آورده است: قذافی خواهان تغییر نبود بلکه آرزوی تغییر را داشت. تغییر نیاز به حرف زدن ندارد بلکه نیاز به دستاورد دارد. تغییر به یک فضای واقعی نیاز دارد. تنها مردم هستند که می‌توانند تغییرات بهتر را ایجاد کنند. مردم لیبی شامل علما، تجار، پژوهشگران، پزشکان و مهندسان هستند و آنها به یک فضای مناسب برای ایجاد تغییرات مثبت نیاز دارند.
 
کد مطلب: 101047
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *