۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۰

بهروز ثروتیان شاعر و پژوهشگر ادبی درگذشت

بهروز ثروتیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی که تحقیقات فراوانی از او در حوزه نظامی‌شناسی منتشر شده است، ظهر امروز در سن ۷۵ سالگی در گوهردشت کرج درگذشت.
بهروز ثروتیان، شاعر، پژوهشگر ادبی و نظامی‌شناس، ظهر امروز دار فانی را وداع گفت. 

بهروز ثروتیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی که تحقیقات فراوانی از او در حوزه نظامی‌شناسی منتشر شده است، ظهر امروز در سن ۷۵ سالگی در گوهردشت کرج درگذشت.

عباس سجادی، شاعر با تأیید این خبر گفت: طبق وصیت ثروتیان، پیکر او برای خاکسپاری راهی زادگاهش میاندوآب خواهد شد.

ثروتیان، با آنکه پیش از این‌ها فعالیت خود را از محافل ادبی آغاز کرده است، اما نخستین کتاب او در ابتدای دهه ۱۳۵۰ منتشر شده است که «بررسی فرّ در شاهنامه فردوسی» نام دارد و انتشار چاپ نخست آن را انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران در سال اول۱۳۵۰ به عهده داشته است.

تصحیح و شرح آثار نظامی گنجه‌ای (۶ جلد) شامل مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، شرفنامه و اقبالنامه، «غزلیات حافظ، تصحیح و مقدمه و تعلیقات»، «شرح دیوان حافظ»، «فرهنگ اصطلاحات و تعریفات نفایس‌الفنون» ، «تصحیح جاودان خرد»، «پیر طریقت گفت» (سخنان خواجه عبدالله انصاری)، «بیان در شعر فارسی»، «فن بیان در آفرینش خیال»، «روایات گهربار» (گزیده‌ای از تفسیر کشف‌الاسرار)، «طنز و رمز در الهی‌نامه»، «گنج رازها» (بازنویسی و تلخیص مخزن‌الاسرار اثر نظامی گنجه‌ای»، «مرغان صحرای عشق» (بازنویسی و تلخیص منطق‌الطیر عطّار نیشابوری)، «درخت طوبی» (بازنویسی و تلخیص شرح ۹۱ آیه قرآن کریم از کتاب کشف‌الاسرار و عدّه‌الابرار رشیدالدین میبدی)، «سلام بر حیدر بابا» (ترجمه حیدر بابا یه سلام، سروده استاد شهریار، «اندیشه و هنر در شعر نیما یوشیج»، «اندیشه‌های نظامی گنجه‌ای»، «سروده‌های بی‌گمان حافظ»، «صدای پای آب» (نقد و بررسی اشعار سهراب سپهری)، «شرح و نقد غزلیات شمس تبریزی» و ... تنها بخشی از آثار متعدد زنده‌یاد بهروز ثروتیان در حوزه شعر و ادب پارسی است.

همچنین انتشارات امیرکبیر، یکی از ناشران اصلی آثار این شاعر گرانمایه است که از میان حدود ۷۰ اثر منتشر شده از وی، حدود یک چهارم آثار در این مؤسسه و چند اثر از وی در انتشارات سوره مهر به زیور طبع آراسته شده است.
کد مطلب: 1011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *