۰
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

بحران جنسی ترنس‌ها در غرب

رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه تهران گفت: یکی از دلایلی که غرب اختلال ترنس را اختلال عادی تلقی می­‌کند، فشار شرکت­‌های بیمه است.
رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه تهران گفت: یکی از دلایلی که غرب اختلال ترنس را اختلال عادی تلقی می­‌کند، فشار شرکت­‌های بیمه است.
به گزارش فارس ،نشست هفتم از نشست­‌های بحران جنسی با حضور دو کارشناس محمدی و ایزدیار برگزار شد.
دکتر محمدرضا محمدی استاد تمام دانشگاه تهران صاحب 300مقاله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی و فارسی و رئیس سابق سازمان بهزیستی کل کشور و رئیس فعلی مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه تهران و دکتر حامد ایزدی درمانگر و پژوهشگر حوزه ترنس است. این دو کارشنای اعتقاد داشتند ترنسکشوالیتی یک اختلال جنسیتی است و کاملا قابل درمان است.
آن­ها راه درمان این اختلال را روان­‌درمانی دلسوزانه، مبتنی بر وضعیت مراجعه­ کننده معرفی کردند. این دو کارشناس به شدت به رفتار بسیاری از جراحان و روانپزشکان در خصوص رفتار با ترنسکشوال­‌ها انتقاد داشتند.
به اعتقاد محمدی کسی که راهکارهای کتاب­‌های به اصطلاح علمی غربی را بدون هیچ تفکر و بررسی به مراجعه­ کننده­ خود تجویز می­‌کند پزشک نیست، بلکه تکنسین است.
وی همچنین اضافه کرد: بحث‌­ها و مطالب علمی زیادی در دنیا وجود دارد و این دلیل نمی‌شود که همه­ مطالب موجود در کتاب‌ها­، علمی هستند.
این روانشناس با بیان اینکه بعضی از نظریات فروید به صورت علمی بیان شده­‌اند ولی علمی محسوب نمی­‌شوند، گفت: امروز بسیاری از روانپزشکان داخل کشور، بدون اینکه به روند درمان مراجعه ­کننده­ خود توجه داشته باشند، تنها راهکارهایی که قبلا در کتاب­‌ها مطالعه کرده‌­اند را معتبر می‌­دانند.
وی ادامه داد: اگر غرب بگوید که این ترنسکشوال­‌ها هیچ مشکلی ندارند، این روانپزشکان همین نظریه را می‌­پذیرند و اجرا می‌­کنند.
رئیس مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه تهران به تشریح علت اختلال ندانستن ترنس از در غرب توضیح داد: یکی از دلایلی که غرب این موضوع را اختلال نمی‌­داند و آن­را عادی تلقی می­‌کند، فشار شرکت­‌های بیمه است. در کشوری مثل آمریکا اگر این موضوع اختلال معرفی شود شرکت‌­های بیمه مجبورند حدود 60میلیارد دلار هزینه کنند تا این اختلال را از بین ببرند.
محمدی همچنین با انتقاد شدید از بعضی از جراحان گفت: بعضی از این پزشکان اصلا برای مراجع ه­کننده خود دل نمی‌سوزانند و فقط برای دریافت چند 10 میلیون تومان از مراجعه­ کننده، را به سمت عمل تغییرجنسیت تشویق می­‌کنند. حتی بعضی از مراجعه‌­کنندگان، بهزیستی را مجاب می­‌کنند تا به آن­ها پول عمل‌شان را بدهد.
دکتر ایزدیار برای واضح‌تر شدن تعاریف مربوط به اختلالات جنسی گفت: بعضی از مردم، تمام این مراجعه ­کنندگان را دوجنسه می‌­نامند در صورتی که این واژه­ی کاملا اشتباهی است. ترنسکشوال کسی است که خود را از جنس دیگری می­‌داند و از بدن خود (به خصوص اندام­‌های جنسی خود) انزجار دارد.
وی افزود: ولی بعضی مردم، این اشخاص را با هوموسکشوال­‌ها اشتباه می‌­گیرند، هوموسکشوال­‌ها کسانی هستند که از بدن خود راضی هستند و با جنسیت خود هیچ مشکلی ندارند ولی تمایل دارند با همجنس خود رابطه برقرار کنند.
محمدی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت‌های مغز افراد ترنسکشوال با افراد دیگر، این گزاره را ثابت نشده خواند و افزود: اگر هم تفاوتی وجود داشته باشد به دلیل رفتارهای این اشخاص و رفتارهای دیگران نسبت به آن­هاست که روی شکل مغز­ آ‌ن‌ها تاثیرگذاشته است.
وی ادامه داد: ما طرحی داشتیم که از مراجعه­ کنندگان، قبل و بعد از درمان، MRI بگیریم و با هم مقایسه کنیم ولی به دلیل هزینه­ بالا فعلا اجرایی نشده ­است.
ایزدیار در تکمیل صحبت محمدی اضافه کرد: علما و کارشناسان علوم انسانی اعتقاد دارند که رفتار فرد، بسیار روی شخصیت او تاثیر دارد. در صورتی که بسیاری از روانشناسان مشکلات فرد را تقصیر دیگران میاندازند و هیچ­گاه خود فرد را مقصر نمی­‌دانند و ساختار مغز را دلیل رفتارهای او می‌­دانند.
دکتر محمدی در جواب سوالی در مورد دلیل ایجاد شدن چنین اختلالی در افراد، گفت: با بررسی دقیق مراجعه ­کنندگان، به 30 دلیل رسیدیم.
وی ادامه داد: امکان مراجعه­ کنندگان با روان­ درمانی به شکل صحیح،وجود دارد. یکی از این دلایل می‌­تواند پسر دوست بودن آن­ نژاد باشد که دختر را از بچگی به سمت پسر بودن سوق می­‌دهد و یا زندگی در یک محیط کاملا زنانه که رفتار­های یک پسر را دخترانه می­کند. یکی دیگر از دلایل می­‌تواند الگو برداری پسر از مادر به دلیل ضعیف بودن پدر و یا الگو برداری دختر از پدر به دلیل ضعیف بودن مادر باشد.
محمدی در خصوص اینکه جریاناتی هم در دنیا روی درمان این نوع افراد تاثیر می­‌گذارد اضافه کرد: سه سال پیش APA درمان هوموسکشوالیتی را ممنوع کرد. اخیرا هم متاسفانه درمان ترنسکشوالی ممنوع شده است و این قضیه به شدت به ضرر ترنسکشوال­‌هاست و باعث می­‌شود مشکلات و ناخوشایندی آن­ها باقی بماند.
وی روان درمانی را روش صحیح و دلسوزانه درمان ترنسکشوالیتی را روان­‌درمانی دانست و در خصوص عمل تغییر جنسیت اظهار داشت: این عمل به هیچ عنوان باعث تغییر جنسیت نشده و منجر به بی­‌جنسیتی فرد می شود و این مشکل در همه­ کشورها وجود دارد.
محمد با بیان اینکه ما متاسفانه در داخل ایران بسیار راحت این عمل را انجام می ­دهیم اظهار داشت: در صورتی که در دیگر کشورها، این پروسه 8 سال طول می­‌کشد و اگر فرد مراجعه‌­کننده بعد از عمل، از تغییر جنسیت خود پشیمان شود و از روانپزشک و یا جراح شکایت کند، می‌­تواند آن­ها را محکوم کند. به همین منظور این پزشکان به سادگی مجوز این عمل را نمی­دهند.
این دو کارشناس مهمان در خصوص افرادی که از مراجع تقلید، برای عمل تغییرجنسیت فتوا گرفته اند، گفتند: که قطعا حکم مرجع، فقط برای آن فرد خاص بوده است و نه برای همه موارد مشابه، آن­ها برای اثبات حرف خود تصاویری شامل سوالات جامعی که خود از تعداد زیادی از مراجع تقلید پرسیده بودند را در جلسه به نمایش گذاشتند.
در طرح این سوالات از مراجع عظام با ظرافت پرسیده شده بود که آن عمل منجر به تغییر جنسیت واقعی نمی‌شود وپاسخ همه مراجع به این سوال بر حرمت عمل تغییرجنسیت تأکید داشت.
 
کد مطلب: 101395
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *