۰
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۱

موافقان و مخالفان افزایش وام مسکن

در شرایطی که نمایندگان مجلس، افزایش تسهیلات ۱۶۰ میلیونی مسکن زوجین به ۳۰۰ میلیون تومان را ضروری می‌دانند، بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی معتقدند که بالا بردن سقف وام، کمکی به بالا رفتن توان خریداران نمی‌کند.
در شرایطی که نمایندگان مجلس، افزایش تسهیلات ۱۶۰ میلیونی مسکن زوجین به ۳۰۰ میلیون تومان را ضروری می‌دانند، بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی معتقدند که بالا بردن سقف وام، کمکی به بالا رفتن توان خریداران نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، به دنبال نوسانات نرخ ارز که منجر به رشد ۹۲ درصدی قیمت مسکن شد، بعضی نمایندگان مجلس می‌گویند که "در شرایط فعلی باید سقف تسهیلات خرید مسکن از ۱۶۰ میلیون تومان که هم‌اکنون به زوجین خانه اولی تعلق می‌گیرد افزایش پیدا کند". اما در مقابل، بعضی کارشناسان، مسوولان بانکی و دولتی معتقدند که "بالا بردن سقف تسهیلات شاید در کوتاه مدت به عنوان داروی موقت عمل کند اما در بلندمدت منجر به تورم در حوزه مسکن می‌شود". بعضی دیگر نیز می‌گویند "اگر قرار است تسهیلات بالا رود باید به حوزه  ساخت برسد".
از جمله مخالفان بالا بردن رقم تسهیلات مسکن، وزیر راه و شهرسازی است که چند روز قبل در حاشیه بازدید از پروژه‌های شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران تصریح کرد که افزایش سقف تسهیلات، کمکی به بالا رفتن توان خرید متقاضیان مسکن نخواهد کرد.
همچنین دبیر کانون انبوه‌سازان معتقد است که منابع بخش مسکن به جای صندوق پس‌انداز مسکن یکم، باید به دو حوزه تولید و بازآفرینی اختصاص یابد.
فرشید پورحاجت به ایسنا گفت که هم‌اکنون حوزه ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد و شرایط سختی دارد. در حوزه بافت فرسوده برای استفاده از صندوق توسعه ملی پیشنهاد  دادیم که خوشبختانه در روزهای گذشته تفاهم‌نامه آن انجام شد. در این حوزه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد. اما مصوباتی که بعضا در مجلس دنبال می‌شود و نیز سمت و سوی تسهیلات، برای حوزه تولید کفایت نمی‌کند. منابع به سمت استفاده از صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم سوق یافته که در آینده چالش خود را خواهد داشت. بنابراین حتما باید در استفاده از صندوق توسعه ملی برای بافت فرسوده تمهیدات لازم صورت گیرد.
سلمان خادم‌المله و مهدی روانشادنیا نیز از کارشناسان اقتصاد مسکن هستند که معتقدند پیشنهاد افزایش تسهیلات خرید تا رقم ۳۰۰ میلیون تومان جدا از این‌ که دیر ارائه شده، تاثیر چندانی در تعادل بخشی به بازار مسکن نخواهد داشت و بهتر است مشوق‌هایی از این دست به بخش عرضه اختصاص یابد.
با این حال امروز، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته که قیمت مسکن در کلان‌شهرها به ویژه تهران افزایش چشمگیری داشته و این مسئله خانواده ها را از خرید مسکن منصرف کرده است؛ لذا تسهیلات مسکن با توجه به قیمت کنونی املاک، حداقل باید ۵۰ درصد افزایش یابد. در شرایط کنونی یک زوج برای خرید مسکن می‌توانند حدود ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که این میزان تسهیلات باید به حدود ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.
رضایی این را هم بیان کرده که مجلس به ویژه کمیسیون عمران مجلس بارها اعلام کرده که امروز بازار مسکن برای رونق گرفتن نیازمند افزایش سقف تسهیلات مسکن است، اما مسئولان بانکی کمبود سرمایه را مانع اصلی این مسئله می‌دانند.
کد مطلب: 101421
برچسب ها: مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *