کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده‌های پلاسکویی دوساله شد

30 دی 1397 ساعت 14:42

دو سال از فاجعه‌ آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو و سیاه شدن روزهای کسبه آسیب‌دیده آن می‌گذرد اما وعده‌های پلاسکویی‌ها هم دو ساله شد و برخی از آنها هنوز اجرایی نشده است.


دو سال از فاجعه‌ آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو و سیاه شدن روزهای کسبه آسیب‌دیده آن می‌گذرد اما وعده‌های پلاسکویی‌ها هم دو ساله شد و برخی از آنها هنوز اجرایی نشده است.
به گزارش ایسنا، چند ساعت از صبح پنجشنبه ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵ بیشتر طول نکشید تا زبانه‌های آتش در یکی از مغازه‌های پلاسکو، این ساختمان بلند مرتبه تجاری را تبدیل به هیچ کند، فاجعه‌ای که گرچه دل مردم را به سبب از دست رفتن آتش نشانان فداکار میهن شکسته اما آواره‌های این بلندمرتبه تجاری قدیمی دو سال است که روی دوش کسبه آسیب دیده و بعضا داغدار پلاسکو سنگینی می‌کند و برخی از آنها هنوز منتظر عمل شدن این وعده‌ها هستند.
از ساخت مجدد پلاسکو که قرار بود تا امروز تمام شود و با گذشت دو سال هنوز گودبرداری آن هم به پایان نرسیده است که البته نباید از حق گذشت و یکی از دلایل تعلل در ساخت این ساختمان اختلاف نظر بین مسئولان شهری و بنیاد مستضعفان به عنوان متولیان امر بود و بارها مصوبات تغییر کرد اما به نظر می‌رسد طی ماه‌های گذشته بالاخره مصوب شد تا پلاسکوی جدید در حد و اندازه‌های همان ساختمان قدیمی ۱۵ طبقه مثبت و پنج طبقه منفی ساخته شود که البته مقرر شد تا شهرداری تهران چند روزه و پس از ارائه طرح برنده در میان مسابقه طراحی پلاسکو و تحویل گرفتن نقشه ساختمان، مجوز ساخت را صادر کند.
البته برخی دیگر از وعده‌ها هم همچون ساخت به تاخیر افتاده و هنوز اجرایی نشده یا همچون ساختمان در مراحل اولیه قرار دارد. یکی از این وعده‌ها استمهال تسهیلات بانکی بود که این کسبه آسیب دیده قبل از فاجعه گرفته بودند. رضا علیزاده - عضو شورای ساختمان پلاسکو - در این باره به ایسنا گفت که بر اساس مصوبه دولت قرار بود این تسهیلات مشمول استمهال دو ساله بانکی شوند و در این بازه زمانی قسطی از پلاسکویی‌های آسیب دیده دریافت نشود. این مصوبه تنها از سوی برخی بانکها آن هم به صرت ناقص اجرایی شد و اکثر بانکها این مصوبه را قبول نکردند.
وی افزود: در مورد بیمه‌ها هم گرچه خسارات پلاسکویی‌ها توسط بیمه ارزیابی و نهایتا پرداخت شد اما کسبه پلاسکو به عنوان مثال مغازه‌شان را ۲۰۰ میلیون تومان بیمه کرده بودند چون همیشه به همین اندازه جنس در مغازه داشتند اما آن روز به دلیل نزدیکی به شب عید بیش از ۸۰۰ میلیون تومان جنس در واحدهای صنفی‌شان پر کرده بودند و نمی‌دانستند این اتفاق می‌افتد. تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی بانکی هم که قرار شد بر اساس مصوبه دولتی ۳۰۰ میلیون تومان به کسبه پرداخت شود تاکنون پرداخت نشده و بانکها با سخت‌تر کردن شرایط در این زمینه محدودیتهای بسیاری برای ما ایجاد کردند.
این عضو شورای ساختمان پلاسکو ادامه داد: به عنوان مثال قرار بود این تسهیلات با یک جواز کسب و معرفی نامه از اتاق اصناف تهران به کسبه داده شود اما شرایط آنقدر سخت‌تر شده بود که کسی امکان دریافت آن را نداشت . البته به تازگی بانکها در حال ارائه تهسیلات به ما هستند که البته سند مالکیت ملکی را دریافت می‌کنند. یکی دیگر از وعده‌هایی که عملی نشد این بود که مقرر شد تا ۸ درصد کارمزد تسهیلات بانکی مزبور را دولت بر عهده گیرد و ۱۰ درصد مابقی را پلاسکویی‌ها بپردازند اما اینگونه نشد.
علیزاده اضافه کرد: یکی دیگر از شرایط این تسهیلات، تنفس یکساله و بازپرداخت سه ساله است که اقساط آن بسیار سنگین و ماهانه به حدود ۱۲ میلیون تومان می‌رسد. یکی دیگر از درخواستهای کسبه پلاسکو بابت بخشودگی‌های مالیاتی ماده ۱۶۵ است که با وجود تلاش کمیسیون مربوطه هنوز حدود ۷۰ نفر از پلاسکویی‌ها مانده‌اند و مشمول این مصوبه نشده‌اند و از سوی دیگر مشکلات بسیاری برایشان به وجود آمده است.
گرچه پیش از این مجتبی درودیان - رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان - در این باره به ایسنا اینگونه توضیح داد که هنوز عملیات گودبرداری ساختمان پلاسکو تکمیل نشده است و چند روز پیش از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این منطقه حاضر شده و از اجرای این عملیات ساختمانی بازدید کردند که با حضور شهردار منطقه و استاندار همراه بود و مسئولان حاضر وعده دادند که پیگیری را همچنان ادامه دهند.
وی افزود: اگرچه در سال نخست فروریختن ساختمان پلاسکو وعده‌ها آنطور که باید عملی نشد اما از اوایل امسال که پیگیری مطالبات کسبه آسیب دیده پلاسکو به استاندار تهران محول شد، پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت و خیلی از مشکلات پلاسکویی‌ها حل شد. به عنوان مثال آن‌هایی که در ابتدا به عنوان کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو ثبت‌نام کردند و داوطلب تسهیلات شدند، اکثرا وام‌هایشان را دریافت کردند که البته تغییراتی در نوع وام‌های اختصاص یافته به آن‌ها و تضامین‌شان اعمال شد و راجع به دارایی و بیمه‌هایشان بسیاری از پلاسکویی‌ها مشکلات‌شان حل شده است.
درودیان ادامه داد: پلاسکویی‌هایی که ثبت‌نام کرده بودند و خودشان از طریق اتحادیه و اتاق اصناف پیگیر بودند اکثرا مشکلات‌شان حل شد و تسهیلات بانکی را دریافت کردند اما برخی شخصا خودشان ورود کرده و ممکن است مشکلاتی داشته باشند که باید به اتحادیه و اتاق اصناف مراجعه کنند.
همچنین ابوالقاسم شیرازی - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک - به ایسنا گفت: عملیات اجرای ساخت پلاسکو در حال انجام است و بنیاد مستضعفان به این پروژه ورود پیدا کرده است اما اگر تاخیری در این زمینه بوجود آمده است اعضای شورای پلاسکو و بنیاد مستضعفان می‌توانند دقیق‌تر درباره علت آن صبحت کنند اما مهمتر این است که کار ساخت پلاسکو آغاز شده است.
وی افزود: براساس قانون و مصوبه هیات وزیران، کسبه آسیب‌دیده پلاسکو باید از مالیات معاف می‌شدند و اگر تعدادی مشمول این قانون نشده‌اند به اتاق اصناف تهران مراجعه کنند تا به مشکلات‌شان رسیدگی کنیم.
با گذشت دو سال از حادثه پلاسکو، رسیدگی به وضعیت ساخت و سازها در هر دو بخش احداث و بهره‌برداری کماکان به عنوان یک علامت سوال باقی مانده است و طبق آمار ۲۱ هزار ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که ۲۴۳ ساختمان وضع نامناسبی دارند.


کد مطلب: 101427

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/101427/وعده-های-پلاسکویی-دوساله

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir