۰
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۵

چین ابزار لازم را برای شکست ایران ندارد

سرمربی سابق تیم ملی معتقد است مارچلو لیپی در تیم ملی چین ابزار لازم برای شکست ایران را ندارد.
سرمربی سابق تیم ملی معتقد است مارچلو لیپی در تیم ملی چین ابزار لازم برای شکست ایران را ندارد.
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: تیم ملی فوتبال ایران یکشنبه شب مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا را با پیروزی ۲ بر صفر مقابل عمان پشت سر گذاشت و به مرحله یک‌چهارم راه یافت و در این مرحله حریف شاگردان لیپی در تیم ملی چین خواهد بود. ملی‌پوشان کشورمان در دیدار با عمان شروع چندان خوبی نداشتند و در همان دقایق ابتدایی یک پنالتی به عمانی‌ها دادند که با عکس‌العمل خوب علیرضا بیرانوند دفع شد. از ابتدای جام ملت‌های آسیا صحبت‌ها درباره ساختار دفاعی ایران بسیار زیاد بود و کارشناسان معتقدند که تیم ملی در قلب دفاع با مشکلاتی مواجه است.
برای بررسی شرایط تیم ملی پس از برد دلچسب مقابل عمان و بازی با چین در مرحله بعد، خبرنگار«ایران» گفت‌وگویی با جلال طالبی، سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ و جام ملت‌های ۲۰۰۰ انجام داده و او معتقد است که ایران نسبت به چین شانس بیشتری برای پیروزی دارد.
سرمربی سابق تیم ملی صحبت‌های خود را با اشاره به بازی با عمان آغاز کرد: «تیم ما بجز پنالتی‌ای که در دقایق ابتدایی بازی گرفته شد، در تمامی فازها بهتر از عمان عمل کرد. بازیکنان تا دقیقه ۱۰ عجولانه بازی کردند اما آرام‌آرام با نزدیک شدن اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش و امید ابراهیمی به خط دفاعی، تیم ما به شرایط عادی بازگشت و نبض بازی را در دست گرفت.»
جلال طالبی با اشاره به این موضوع که عمان پیش از رویارویی با ایران ۳ بازی سخت برگزار کرده بود، افزود: «آنها مقابل تیم‌های ژاپن، ازبکستان و ترکمنستان ظاهر شدند و ۳ بازی سخت را پشت سر گذاشتند اما ما پیش از این بازی مقابل تیم‌های یمن، ویتنام و عراق بازی کردیم و تنها بازی سخت ما مقابل عراق بود. عمان تیم عراق نبود که بتواند ما را از نظر فیزیکی اذیت کند و حقیقتاً این تیم با تیم ایران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.»
او ادامه داد: «بازی‌های سخت عمان در این تورنمنت باعث شد تا انرژی بازیکنان این تیم تحلیل رود اما بازیکنان ما از نظر آمادگی جسمانی شرایط خوبی داشتند و حقیقتاً این بازی به دلم نشست. پیروزی در بازی‌های حذفی خیلی مهم است و بیرانوند در این پیروزی نقش بسیار پررنگی داشت. او با تیزهوشی و شجاعانه پنالتی را دفع کرد، اگر آن پنالتی گل می‌شد، شاید سرنوشت بازی کاملاً تغییر می‌کرد و ما نمی‌توانستیم هم اکنون درباره بازی با چین صحبت کنیم.»
سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۹۸ که با شکست آمریکا، نخستین پیروزی فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی را به دست آورد، در مورد خط حمله تیم ملی هم صحبت کرد: «تیم ملی در فاز هجومی عملکرد چندان موفقی در این بازی نداشت. مهاجمان ما برای گلزنی بی‌دقت بودند و اگر دقت بیشتری داشتند، می‌توانستیم با گل‌های بیشتری عمان را شکست دهیم اما به هر حال در مراحل حذفی مهم پیروزی است و گل‌های بیشتر اهمیتی ندارد. از سویی ساختار دفاعی ما غیر از پنالتی‌ای که به سود عمان گرفته شد، اشتباه فاحشی نداشت و بچه‌ها خیلی خوب وظایف‌شان را انجام دادند. تیم ملی در سمت راست با حضور میلاد محمدی خطرات را خنثی کرد و در سمت چپ هم با حضور اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش توانست بخوبی دفاع کند و مانع از هجوم و نفوذ بازیکنان عمان به محوطه جریمه شوند.»
کی‌روش و شاگردانش در شرایطی جام هفدهم را آغاز کردند که تعدادی از کارشناسان معتقد بودند در قلب دفاع با مشکلاتی مواجه هستیم. جلال طالبی در این رابطه گفت: «چهره تیم ملی با گذشت زمان نیاز به تغییر دارد و ما در عصر تغییر هستیم. سیدمجید حسینی بازیکن جوانی است و هر بازیکنی ممکن است که اشتباه کند و باید این موضوع را بپذیریم. به جز اشتباهات فردی در ۴ دیداری که برگزار کردیم، تیم ما در ساختار دفاعی موفق بوده؛ چرا که بازیکنان در هنگام دفاع تراکم لازم را به وجود می‌آورند و همین موضوع باعث شد تا دروازه تیم ملی در ۴ بازی گذشته بسته بماند.»
طالبی با اشاره به این موضوع که تیم ملی ما با دو ‌هافبک دفاعی بازی می‌کند، افزود: «در خط دفاع ما بازیکنان جوانی داریم که مهاجمان حریف به راحتی نمی‌توانند از آنها عبور کنند؛ بازیکنانی مثل مرتضی پورعلی گنجی یا کنعانی‌زادگان.»
سرمربی سابق تیم ملی در مورد بازی با چین هم صحبت کرد: «کی‌روش و لیپی استاد بازی‌های تدافعی هستند اما لیپی به عنوان سرمربی چین ابزار لازم را در اختیار ندارد. این ابزار لازم بازیکنان مستعدی هستند که تیم ما از نظر حضور این بازیکنان نه تنها مقابل چین بلکه مقابل تمامی تیم‌های حاضر در جام سرتر است. در مجموع به نظرم چین ابزار پیروزی مقابل ایران را ندارد. تیم ما از نظر فنی و تجربه تیمی بالاتر از چین است. چینی‌ها تاکنون قهرمان جام ملت‌ها نشده‌اند و تنها یک بار به جام جهانی صعود کردند در حالی که ما ۳ بار قهرمان این جام شدیم و ۵ بار در جام جهانی حضور یافتیم. این‌ها نشان دهنده تجربه بالای تیم ایران است اما به هر حال نمی‌توان و نباید چین را دست کم بگیریم. از سویی برتری ایران در تاریخ رویارویی دو تیم، برای بازیکنان ما کاملاً روحیه‌بخش است.»
کد مطلب: 101592
برچسب ها: جام ملتهای آسیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *