۰
پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۴

هشدار ایرباس به دولت انگلیس

رئیس غول هواپیماسازی ایرباس به سیاستمداران انگلیس هشدار داد که در صورت خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا، کارخانه‌های تولیدی این شرکت را از انگلیس خارج می‌کند.
رئیس غول هواپیماسازی ایرباس به سیاستمداران انگلیس هشدار داد که در صورت خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا، کارخانه‌های تولیدی این شرکت را از انگلیس خارج می‌کند.
به گزارش ايرنا، ایرنا، «تام اندرز» در یک پیام ویدئویی، ناتوانی انگلیس برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا را شرم‌آور خواند و هشدار داد که این کشور در آستانه گرفتن یک تصمیم فاجعه‌بار است.
او که از مخالفان سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، به‌طور صریح درباره عواقب منفی خروج بی توافق لندن از بروکسل هشدار داد و متذکر شد: به حرف طرفداران احمق برگزیت گوش نکنید که ادعا می‌کنند چون ایرباس در انگلیس کارخانه‌های بزرگی دارد، جابه‌جا نمی‌شویم و برای همیشه اینجا می‌مانیم.
رئیس ایرباس این ادعا را اشتباه خواند و افزود: صنایع هوایی یک تجارت بزرگ است و درصورتی‌که انگلیس بدون دست‌یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، سرمایه‌گذاری‌هایمان را به سایر کشورها هدایت می‌کنیم.
وی همچنین به سیاستمداران انگلیس توصیه کرد که این کشور در روند پرتلاطم اقتصاد جهانی به‌تنهایی تاب نخواهد آورد.
اظهارات رئیس ایرباس در ادامه نگرانی سایر شرکت‌های خارجی فعال در انگلیس مطرح می‌شود که نسبت به خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند.
«جیمز دایسون» میلیاردر و مخترع انگلیسی سه‌شنبه گذشته از جابجایی دفتر مرکزی شرکت دایسون به کشور سنگاپور خبر داد و شرکت زنجیره‌ای «پتیسری ولری» هم اعلام ورشکستگی کرد.
بانک سنتندر هم دیروز از تعطیلی ده‌ها شعبه در انگلیس خبر داد و شرکت سونی هم اعلام کرد که قصد دارد مقر خود را از انگلیس خارج کند.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادرکر، کارفون ورهاوس، هوم بیس و پوندوورلد، تویزارآس و مپلین نیز با میلیون‌ها پوند درآمد سالانه به دلیل تحولات اقتصادی متأثر از برگزیت دست به کاهش شعبه ها و نیروهای خود زده‌اند.
تولیدکنندگان خودرو ازجمله نیسان، فورد، تویوتا و هوندا نیز هشدار داده‌اند که خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به فعالیت‌های آن‌ها خسارت های جبران ناپذیری وارد می کند.
این تحولات پس‌ازآن صورت می‌گیرد که نمایندگان مجلس عوام انگلیس هفته گذشته به توافقنامه پیشنهادی دولت «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا رأی منفی داده و این مساله چشم‌انداز برگزیت بی توافق را تقویت کرده است.
کمتر از سه ماه مانده به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر این کشور هنوز برنامه روشنی درباره طرح جدید توافقنامه برگزیت ارائه نداده است. او در سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا پیش از پایان مهلت قانونی برگزیت، توافقی را به دست آورد که در آن رضایت نمایندگان مجلس و اتحادیه اروپا در آن دیده شود.
جکوب ریس موگ نماینده حزب محافظه‌کار و از طرفداران برگزیت دیروز در مجلس عوام انگلیس به نخست‌وزیر پیشنهاد داد تا برای جلوگیری از خروج بی توافق این کشور از اتحادیه اروپا، از ملکه بخواهد تا پارلمان را تعطیل کند.
بر اساس رویه سیاسی چنانچه پارلمان با تصویب لایحه برای دولت مزاحمت ایجاد کنند، نخست‌وزیر می‌تواند با موافقت ملکه این نهاد قانون‌گذار را به مدت 3 روز تعطیل کند و به‌این‌ترتیب لوایح تصویب‌شده بلااثر خواهند شد. با این حال اجرای چنین طرحی می تواند اوضاع را از آنچه هست متشنج تر و به بروز ناآرامی های داخلی منجر شود.
کد مطلب: 101710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *