۰
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۷

دمشق حجت را بر رژیم صهیونیستی تمام کرد

ادامه حملات هوایی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به خاک سوریه موجب واکنش دمشق به تل آویو شد و سوریه اعلام کرد که اگر بار دیگر فرودگاه بین المللی دمشق هدف تجاوز بمب افکن های رژیم صهیونیستی قرار بگیرد، فرودگاه تل آویو متقابلا هدف سوریه قرار خواهد گرفت.
ادامه حملات هوایی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به خاک سوریه موجب واکنش دمشق به تل آویو شد و سوریه اعلام کرد که اگر بار دیگر فرودگاه بین المللی دمشق هدف تجاوز بمب افکن های رژیم صهیونیستی قرار بگیرد، فرودگاه تل آویو متقابلا هدف سوریه قرار خواهد گرفت.
بشار الجعفری ' نماینده دائم سوریه در سازمان ملل سوم بهمن ماه طی سخنانی در شورای امنیت در اعتراض به تجاوزهای مکرر بمب افکن های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، گفت: «آیا وقت آن نرسیده است که شورای امنیت اقدامات لازم را برای توقف حملات مداوم اسرائیل به خاک جمهوری عربی سوریه اتخاذ کند یا اینکه بهتر است سوریه با اقدام مقابله به مثل و انجام حمله به فرودگاه تل‌آویو، همانند حملات اسرائیلی‌ها به فرودگاه بین‌المللی دمشق، توجه حامیان و مسببان جنگ در این شورا را به خود جلب کند؟»
الجعفری تأکید کرد که حمله اخیر اسرائیل به خاک سوریه «نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت در این‌ باره است».
وی خاطر نشان کرد که گزارش «نیکولای ملادینف» فرستاده سازمان ملل به منطقه «تجاوز اسرائیل به خاک سوریه را صراحتا محکوم نکرده و حتی به عمد جنایات این رژیم و اقدام‌های سرکوبگرانه آن را علیه ساکنان جولان اشغالی سوریه نادیده گرفته است».
نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه همچنین متذکر شد که نقش‌ آفرینی ‌های مستمر آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان شاهدان دروغین و مانع ‌تراشی آنها در اجرای وظایف سازمان ملل هرگز سوریه را در دفاع از حقوق خود و تلاش برای آزادی مناطق اشغالی جولان بازنخواهد داشت.
این دیپلمات ارشد سوریه در ادامه تأکید کرد: بازپس‌گیری جولان اشغالی سوریه «حق تغییرناپذیر سوریه است و این موضوع جای بحث و یا امتیازدهی ندارد» و عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از جولان تا خط چهارم ژوئیه سال 1967، امری لازم‌الاجرا است.
بمب افکن های متجاوز رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه گذشته در پنجاه هفتمین تجاوز خود به خاک سوریه در 18 سال گذشته نقاطی از خاک این کشور را بمباران کردند که با پاسخ خوب پدافند هوایی سوریه این حملات ناکام ماند.
بامداد دوشنبه رسانه‌های سوریه از شنیده شدن صدای انفجار در آسمان دمشق خبر دادند و دقایقی بعد، سخنگوی عرب زبان ارتش رژیم صهیونیستی در حساب توئیتری خود نوشت که بمب افکن های این رژیم در حال بمباران اهدافی در خاک سوریه هستند؛ البته بیشترین تجاوزهای هوایی رژیم صهیونیستی علیه سوریه با آغاز بحران این کشور در اسفند ماه سال 1389 و در حمایت از گروه های تروریستی - تکفیری در مقابل ارتش سوریه صورت گرفته است.
رژیم صهیونیستی تا سال 2016 (1395) در حمله به خاک سوریه محتاطانه عمل می کرد، اما از این تاریخ (با آغاز حملات برنامه ریزی شده ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی به همراه روسیه به تروریست های تکفیری) به بعد رژیم صهیونیستی بارها به خاک سوریه تجاوز و اهدافی را در این کشور مورد حمله قرار داد.
وزارت دفاع روسیه دوشنبه گذشته طی بیانیه ای با اعلام اینکه سامانه پدافند موشکی ارتش سوریه 30 راکت متجاوز اسراییلی را سرنگون کرده، اعلام کرد: جنگنده‌ بمب افکن های اسرائیلی سه بار از سه محور به سوریه حمله کردند.
به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» در این بیانیه آمده است: در اثر این تهاجم هوایی، چهار خدمه ارتش سوریه جان خود را از دست دادند و شش نفر هم مجروح شده‌اند؛ منابع دیگر از جمله گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان، مدعی است که یازده سوری در اثر این حملات کشته شدند.
این بیانیه همچنین می‌افزاید که به دلیل حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه، به بخش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی دمشق آسیب جزئی وارد شده است.

** واکنش ژنرال صهیونیست به تهدید دمشق
'یعقوب عمیدور' ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان الجعفری گفت: به رغم اینکه سوری‌ها این قدرت (حمله به فرودگاه تل آویو) را دارند، اما از بیم پاسخ سخت اسرائیل (این اقدام) را اجرایی نخواهند کرد؛ سوریه موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند به فرودگاه تل ‌آویو برسد، این کشور همچنین ضدهوایی‌هایی دارد که می‌توانند جنگنده بمب افکن ‌های به پرواز درآمده از فرودگاه تل آویو را هدف قرار دهد.
به گزارش کانال هفت رژیم صهیونیستی، عمیدرو مدعی شد: اما اگر این اتفاق بیفتد طوری آنها را هدف قرار خواهیم داد که به پایان نظام (کنونی) سوریه بینجامد؛ معتقدم سوری‌ها اینچنین ریسکی نخواهند کرد.
واکنش بشار الجعفری به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی همچنین موجب استقرار گنبد آهنین در تل آویو شد و این رژیم از ترس اقدام دمشق در پاسخ گویی، در اقدامی کم ‌سابقه داخل تل‌آویو سامانه پدافند موشکی «گنبد آهنین» مستقر کرد.
هفته گذشته و پس از حمله چندباره جنگنده بمب افکن ‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه، آنطور که رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند، یک فروند راکت از نزدیکی جولان به سمت عمق فلسطین اشغالی شلیک شد.
'بنیامین نتانیاهو' نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که بارها و رسما به تجاوز نظامی به سوریه اذعان کرده، به دنبال شلیک این راکت، ایران و سوریه را به نقض حاکمیت اسرائیل متهم کرد!
'دنی دانون' نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد هم سه‌ شنبه شب گذشته در جریان نشست شورای امنیت ادعاهای مشابهی را تکرار کرد.

** تقویت پدافند هوایی سوریه
روس ها در دهم مهر ماه جاری و پس از چند سال تاخیر، چهار سامانه پرتابگر اس300 را به همراه لوازمات جانبی به سوریه ارسال و تحویل ارتش سوریه دادند و این سامانه های دفاعی در کنار دیگر سامانه های پدافند هوایی سوری ها همچون سام پنج (S200) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی اس – 75 قسمتی دیگر از سامانه پدافند هوایی فعال ارتش سوریه به حساب می آید که در کنار هم موجب تقویت دفاع هوایی این کشور شده است.
به غیر از تحویل سامانه پدافند هوایی اس300 از سوی روس ها به سوریه، مسکو اولین محموله جنگ الکترونیک 'کراسنوخا 4' را تحویل ارتش سوریه داد؛ این محموله جنگ الکترونیک از سال 2012 نهایی و سال 2013 در ارتش روسیه وارد خدمت شده است.
کراسنوخا از اولین سامانه هایی بود که در فرودگاه حمیمیم در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه مستقر شد و گفته می شود که برد اخلال آن در سامانه های ارتباطی و رادیویی حدود 250 کیلومتر است، این سیستم می تواند تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی که قصد حمله به سوریه را داشته باشند، کور کند.
کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر روس ها در سوریه در تنگنا قرار نمی گرفتند، هیچگاه سامانه پدافند هوایی اس 300 را به سوری ها تحویل نمی دادند، هرچند هم اکنون نیز در خصوص تحویل کامل این سامانه ضدهوایی اما و اگرهایی وجود دارد.
شهریور ماه سال جاری بود که روس ها با شوک هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی خود با 15 سرنشین که از پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه به پرواز درآمده بود، روبه رو شدند؛ اقدامی که به هیچ وجه مقامات مسکو انتظار آن را نداشتند چراکه به رغم کمک های روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم در سال های اخیر، مسکو ارتباط راهبردی قابل توجهی با تل آویو نیز دارد.
جنگنده بمب افکن های رژیم صهیونیستی در اقدام تجاوزکارانه خود در خاک سوریه در 27 شهریور ماه سال جاری (1397) که پنجاه و چهارمین مورد آن در 18 سال اخیر بود، با چهار فروند بمب افکن F16 با تجاوز به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه، یک هواپیمای نظامی روس را در معرض سامانه دفاع هوایی اس200 سوریه قرار دادند که موجب هدف قرار گرفتن آن و کشته شدن تمام 15 سرنشین این هواپیما شدند که همگی از متخصصان روس بودند.
این اقدام صهیونیست ها موجبات ناراحتی مقامات روس را فرام آورد و باعث شد تا 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه دستور ارسال سامانه دفاع هوایی اس300 را به سوریه صادر کند، اقدامی که پنج سال از درخواست و پافشاری سوری ها نسبت به تحویل آن می گذشت.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روس در سوریه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی این هواپیمای نظامی در سوریه و کشته شدن 15 سرنشین نظامی روس آن با اسرائیل است.
رئیس‌ جمهوری روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است.

** نتیجه
تجاوزهای ادامه دار رژیم صهیونیستی به خاک سوریه نشان می دهد که مقامات تل آویو هیچگاه به قوانین بین المللی پایبند نیستند و تجاوز به خاک دیگر کشورها جزو سرشت پلید صهیونیست ها در آمده است از این رو اگر مقامات دمشق که در دو سال گذشته توانسته اند به کمک نیروهای مقاومت اسلامی شکست های سنگینی به تروریست ها وارد کنند و اکثر خاک این کشور را از لوث تروریست ها پاک کنند، بتوانند رویکرد خود را در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی که هم اکنون دفاعی می باشد به سمت پاسخ دهی کوبنده و یا همان تهاجمی تغییر دهند همانگونه که بشار الجعفری گفته است، مطمئنا مقامات صهیونیست دیگر دست از پا خطا نخواهند کرد.
در آخرین تحول از این نوع سرلشکر رضا شریقی کارشناس نظامی سوری تاکید کرد که موشک های راهبردی سوریه به رغم حملات رژیم صهیونیستی در مراکز مستحکم و محرمانه و انبارها سالم باقی مانده اند و می توانند تمام سرزمین های اشغالی را هدف قرار دهند.
وی که اظهاراتش در روزنامه 'رأی الیوم' منتشر شد، خاطر نشان کرد: فرماندهان نظامی سوریه در یک اقدام، پناهگاه های کاملا امنی برای موشک های راهبردی در برابر حملات صهیونیستها و مزدوران داخلی آنها یعنی عناصر وابسته به 'داعش' و 'جبهه النصره' و سایر گروه های تروریستی تاسیس کرده اند.
وی افزود: عناصر تروریستی با حمایت رژیم صهیونیستی و دوشادوش آنها با ارتش سوریه می جنگند، اما به رغم همه اینها، ارتش سوریه توانست طی سالیان گذشته از نیروی بازدارنده اساسی و در مقدمه آنها واحد موشکی خود محافظت کرد و اسراییل تا کنون نتوانسته به هیچ یک از مراکز نظامی مهم و راهبردی سوریه آسیبی برساند و در این خصوص تلاش صهیونیستها کاملا شکست خورده است.
این کارشناس نظامی سوری تاکید کرد: تل اویو به خوبی می داند که موشک ها امروزه در جنگ نقش سرنوشت سازی دارند. بر اساس اطلاعات نظامی و میدانی 'گنبد آهنین' اسراییل در صورت وقوع جنگ نمی تواند مانع از اصابت موشک های سوریه به اهداف مورد نظر شود. از سوی دیگر سامانه پدافند هوایی سوریه از نظر کمی و کیفی بسیار پیشرفت کرده و همین امر نگرانی رهبران صهیونیستی را برانگیخته است.
کد مطلب: 101813
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *