۰
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴

بارزانی از حضور نظامی آمریکا و ترکیه دفاع کرد

'نیچروان بارزانی' نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از حضور نظامی آمریکا و ترکیه در شمال عراق دفاع کرد.
'نیچروان بارزانی' نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از حضور نظامی آمریکا و ترکیه در شمال عراق دفاع کرد.
به گزارش ایرنا، در حالی که مطالبات خروج نیروهای آمریکایی و ترکیه از خاک عراق رو به افزایش است، بارزانی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری، از حضور این دو نیروی خارجی دفاع کرد.
وی درخصوص رویدادهای روز یکشنبه در دهوک که منجر به کشته شدن یک معترض عراقی و زخمی شدن 15 تن دیگر در اثر تیراندازی نیروهای ترکیه شد، گفت که تظاهرات شهروندان عراقی مسالمت آمیز بود ولی عده ای آن را منحرف کردند.
بارزانی از حوادث پیش آمده اظهار تاسف و با قربانیان ابراز همدردی کرد اما در عین حال گفت که نیروهای ترکیه فقط نقاطی را که افراد مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) حضور داشته اند بمباران کرده و به سایر نقاط حمله ای نداشته اند.
وی گفت که در تماس با وزارت امور خارجه ترکیه توافق شد مسببین انحراف این اعتراضات مورد پیگرد قرار گیرند.
بارزانی گفت که ما خواستار بروز مشکل با ترکیه نیستیم.
در پی حمله روز جمعه ارتش ترکیه به مناطقی در شمال عراق که شش تن از جمله چهار غیرنظامی کرد عراقی و دو نیروی پیشمرگه کشته شدند، دهها شهروند عراقی معترض، عصر شنبه با حمله به یک مقر نظامی ترکیه در منطقه شیلادزی در شرق دهوک، وارد آن شده و چند تانک و نفربر و وسایل و تجهیزات موجود در این مرکز نظامی را به آتش کشیدند.
معترضان خشمگین خواستار خروج نظامی ترکیه از خاک کشورشان و نیز پایان حملات هوایی به مناطق کردستان عراق شده بودند که هر از گاه به بهانه حمله به نیروهای پ.ک.ک به نقاطی در شمال عراق صورت می گیرد و تلفاتی به جا می گذارد.
بارزانی در بخش دیگری از سخنانش همچنین حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق را بدلیل آنچه ادامه حضور داعش خواند، ضروری دانست.
وی گفت: حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا زمانی که داعش وجود داشته باشد برای کمک به نیروهای امنیتی عراق ضروری است.
موضع مقامات کردستان عراق در خصوص رویداد روز یکشنبه در دهوک با نظر بغداد از بدو این حادثه متفاوت بوده است.
در حالی که وزارت امور خارجه عراق در بیانیه یکشنبه شب خود ضمن محکوم کردن اقدام سربازان ترک در آتش گشودن به روی معترضان، اعلام کرد که بزودی سفیر ترکیه به این وزارتخانه فراخوانده خواهد شد و یادداشت اعتراضی در خصوص این حادثه و تاکید بر عدم تکرار آن به وی تسلیم می شود، دولت اقلیم کردستان عراق پیشتر در موضعی متفاوت با ابراز نگرانی نسبت به این رخداد و آسیب دیدن شهروندان، اعلام کرده بود افراد آشوبگر در این درگیریها دست دارند و به این منظور ارگانهای مرتبط در حال تحقیق بر روی آن هستند.
براساس آمارهای رسمی، ارتش ترکیە در چهار سال گذشته 425 بار مناطق مرزی عراق در کردستان عراق را بمباران کرده و آسیب های جدی به این مناطق وارد کرده است به نحوی که باعث تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی شده است.
مقامات ترکیه در ماههای اخیر و برغم اعتراض رسمی بغداد به این گونه بمباران ها در داخل خاک کشورشان، بارها به ادامه حضور نظامی و آنچه مبارزه با اعضای پ.ک.ک و حمله به مواضع آنان می خوانند، تاکید کرده اند.
کد مطلب: 101879
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *