۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵

در مسائل اقتصادی چشم به اروپا ندوخته‌ایم

وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در مسائل اقتصادی چشم به اروپا ندوخته است، گفت: در دو سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را کرده تا اروپا را با خود همراه کند. ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه به دنبال منزوی کردن آمریکا هستیم که در این سیاست اروپا، چین و هر یک از کشورهای دنیا می‌توانند نقشی داشته باشند.
وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در مسائل اقتصادی چشم به اروپا ندوخته است، گفت: در دو سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را کرده تا اروپا را با خود همراه کند. ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه به دنبال منزوی کردن آمریکا هستیم که در این سیاست اروپا، چین و هر یک از کشورهای دنیا می‌توانند نقشی داشته باشند.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال جهانبخش محبی‌نیا در خصوص «مجموعه اقدامات دیپلماتیک» جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهانی که در مراکز رسمی چون شورای عالی امنیت و هیات دولت به ثبت رسیده است، بیان کرد: وزارت خارجه در نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه مجری سیاست خارجی است. ما تلاش می‌کنیم در حوزه تصمیم‌سازی نیز با ارائه‌ تحلیل‌های درست و اطلاعات دقیق به تصمیم‌گیرندگان کمک کنیم. این نیز یکی از وظایف وزارت امور خارجه است.
وی در ادامه بیان کرد: وزارت امور خارجه باید دیده‌بان دقیقی برای کشور باشد و تحولات بین‌المللی را رصد کرده و تحلیل درستی ارائه دهد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ما همیشه سعی کردیم تا آخرین تحولات دنیا را به سمع مقامات عالی کشور برسانیم و تحلیل درستی ارائه دهیم و پس از تصمیم‌گیری دستگاه‌های تصمیم‌ساز در اجرای تصمیمات نظام کارآمدترین روش‌ها را به کار گیریم.
ظریف در ادامه اظهار کرد: با توجه به تهدیدهای جدیدی که برای ایران در این یک سال ایجاد شده است به ویژه از سوی رژیم قانون‌شکن آمریکا به دنبال بهترین سیاست هستیم. در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب باید بپذیریم که شاید در این سال‌ها مشکلات و اشتباهاتی داشته‌ایم، اما آنچه که ایران را از همه کشورها متفاوت می‌کند، این است که ما توانسته‌ایم استقلال خود را حفظ کنیم و هیچ کشوری اجازه ندارد برای ایران تصمیم بگیرد. این یکی از برجسته‌ترین تئوری‌های انقلاب اسلامی است.
وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: با توجه به این‌که حفظ این استقلال در بستر زمانی و مکانی کشوری شکل گرفت که قبلا مجری سیاست‌های قدرت‌های سلطه‌گر بوده حتما با هزینه و فشار همراه است و ما در این سال‌ها تمام تلاش خود را کرده‌ایم که این فشار به حداقل برسد.
ظریف اظهار کرد: یکی از دستاوردهای برجام این بود که ما توانستیم به 6 قطعنامه فصل 7 شورای امنیت پایان دهیم. در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است که یک کشور بتواند بدون پرداخت خسارت چشمگیر از ذیل فصل هفت شورای امنیت خارج شود و این خروج برای آمریکا و اسرائیل هزینه زیادی داشت، چرا که آنها 30 سال به دنبال تحمیل این قطعنامه‌ها به ایران بودند و در دو سال گذشته آمریکا و اسرائیل تمام امکانات خود را به کار بستند تا به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند و ما نیز تمام تلاش خود را برای خنثی‌کردن این فشار انجام دادیم.
وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند فراموش کند که آمریکا قلدر اقتصادی است. در دو سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را کرد اروپا را با خود همراه کند. ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه ما به دنبال منزوی کردن آمریکا هستیم که اروپا نیز نقش موثری در این امر دارد.
وی گفت: تلاش ما باعث شده تا آمریکا چهار دوره در شورای امنیت موفق نشود و ان‌شاءالله در اجلاس لهستان نیز همانند اجلاس ریاض شکست خواهد خورد.
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان این که با کلیات حرف‌های آقای محبی نیا موافق هستم، در این باره گفت‌: حرف‌های ایشان می‌تواند محورهایی برای انسجام و وحدت ملی در حوزه سیاست خارجی باشد. ما در جمهوری اسلامی حرف برای گفتن داریم چون کشوری تأثیرگذار و منادی آرامش هستیم. البته که خود هم نیاز به آرامش و داشتن منطقه آرام داریم.
ظریف در پایان گفت‌: آن چه که باعث قدرت ملی است، وحدت و انسجام ملی ما است. لذا باید همه زیر سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و بر اساس چارچوب‌های انقلاب اسلامی و حمایت مردم کار کنیم. بنده هم به عنوان خدمتگزار مردم این آمادگی را دارم.
کد مطلب: 101928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *