۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۹

اختلاف نظر در اهداف انقلاب؟

۴۰ سال بعد از رخداد انقلاب سیاسیون تعاریف خود را از اهداف انقلاب دارند. تعاریفی که گاه عجیب، متضاد و متناقض است.
۴۰ سال بعد از رخداد انقلاب سیاسیون تعاریف خود را از اهداف انقلاب دارند. تعاریفی که گاه عجیب، متضاد و متناقض است.
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: اصولگرایان این روزها و در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی معتقدند که رفع فقر و بهبود معیشت مردم و آزادی سیاسی و حتی سرنگونی شاه از اهداف انقلاب نبوده است. اصلاح‌طلبان دقیقاً تعبیر و تفسیری برعکس دارند.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز گفته است: اگر قبل از پیروزی انقلاب هم از مردم سوال می‌شد که چرا قصد انقلاب دارید و علیه رژیم مبارزه می‌کنید، هدفشان مشخص بود. این طور نبود که هدف، تنها حل مشکلات اقتصادی و آزادی زندانیان آن زمان باشد. اهداف فراتر بود که همه این مسائل را دربرمی‌گرفت. آیت‌الله مصباح یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری هم دو روز پیش با انتقاد از برخی نهادها که هدف اصلی انقلاب اسلامی را رفع فقر و محرومیت وانمود می‌کنند، گفت: «اگر این‌گونه باشد، انقلاب اسلامی چه تفاوتی با انقلاب‌های مارکسیستی و لیبرالیستی دارد، از این رو امروز نیازمند یک حرکت جدی فرهنگی برای حفظ و بقای انقلاب اسلامی هستیم.»
چندی قبل هم یک عضو اصولگرا و عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز گفته بود که هدف انقلاب فقط کنارگذاشتن شاه فاسد و وطن‌فروش نبود و این تعریف نازلی از انقلاب است.
این در حالی است که فضل‌الله صلواتی، نخستین فرماندار اصفهان پس از انقلاب و از نزدیکان به دولت موقت اخیراً در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب گفته است: از بین بردن فقر و جهل یکی از اهداف مهم انقلاب است که اگر در این راه شکست بخورد، دچار «نقض غرض» شده و به اهداف خود نرسیده است بنابراین آرزومندیم مسئولان به این درک دست پیدا کنند تا شاهد مراحل عالی انقلاب باشیم. پیمان فروزش، نماینده سابق مجلس هم اخیراً گفته است که یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، نجات محرومان و مستضعفان جامعه بود. او گفته است: «اما به دلیل این که وارد جنگی نابرابر شده بودیم و در قبال آن باید هزینه می‌پرداختیم، اکثر برنامه‌ها با تأخیر انجام شد؛ یعنی اهداف انقلاب فراموش نشدند ولی شدت و حدت آن با کندی مواجه بود.»
اصلاح‌طلبان با انتقاد از رواج برخی رفتارهای نادرست در فضای سیاسی معتقدند که قرار بود با رخداد انقلاب دیگر شاهد این رفتارها نباشیم. سیدناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هدف انقلاب اسلامی این نبود که عده‌ای به راحتی در کشور راه بیفتند و به دیگران تهمت بزنند و توهین کنند.
او به ایسنا گفته بود: ما انقلاب نکردیم که عده‌ای مجالس را به هم بزنند، توهین کنند و تهمت بزنند یا افراد را مورد ضرب و جرح قرار دهند.
هاشمی رفسنجانی در سال ۷۸ در گفت‌وگویی درباره اهداف انقلاب گفته بود: «این یک بحث طولانی و دارای فروع بسیار زیاد است. صدور حکم کلّی برای آن کار آسانی نیست. فرض کنید خواسته اولیه انقلاب یعنی حاکمیت دین که جز اهداف انقلاب بود و می‌باشد که ولایت فقیه را مصداق آن در نظر گرفتیم. یا نفی سلطه فرهنگ غربی جز اهداف ما بود. یا مثلاً عدالت و ادای حق محروم و گرفتن حق محرومان از متجاوزان یا آزادی، دموکراسی و امثال اینها جز خواسته‌ها بود. ممکن است بعضی از آن خواسته‌ها، در مقطعی زیر سوال رود که همین الان نمونه‌هایی وجود دارد. فرض کنید الان کسانی طرفدار این باشند که فرهنگ غربی نباید از کشور ما بیرون رود. یا فرض کنید همکاری با جهان سوم و عدم روابط صمیمی با کشورهای استعماری و اشغالگران مثل اسرائیل و استعمارستیزی از خواسته‌های انقلاب بود. ممکن است به مقطعی برسیم که نسل نو - یا حتی نسل قدیم - بگویند ضرورتی ندارد که این خواسته‌ها در انقلاب باشد. این مسائل که لااقل بین بخشی از انقلابیون جز مسلّمات بود، الان می‌تواند به عنوان سوال مطرح شود. اگر عوامل حاکمیت آن خواسته‌ها ضعیف شود، این آسیبی که شما مطرح می‌کنید، می‌تواند اتفاق بیفتد.»
کد مطلب: 101951
برچسب ها: انقلاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *