۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲

مردم نمیخواهند فردوسی‌پور کم رنگ باشد

کارشناس رسانه و فوتبال در مورد غیبت «عادل فردوسی پور» در برنامه‌های جام ملت‌های آسیا و برنامه «نود»، گفت: مردم نمی‌خواهند فردوسی‌پور کم رنگ باشد.
کارشناس رسانه و فوتبال در مورد غیبت «عادل فردوسی پور» در برنامه‌های جام ملت‌های آسیا و برنامه «نود»، گفت: مردم نمی‌خواهند فردوسی‌پور کم رنگ باشد.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، چند هفته ای است که مخاطبان صدا و سیما از حضور نداشتن «عادل فردوسی پور» در برنامه‌های جام ملت‌های آسیا و روی آنتن نرفتن «نود» ناراحت هستند، «مهدی هژبری» کارشناس رسانه و فوتبال در گفت‌وگو با ایرنا این موضوع را تحلیل می‌کند.
هژبری که هم اکنون سردبیری روزنامه « خبر ورزشی» را برعهده دارد درباره حاشیه‌های اخیر پیش آمده در مورد حضور کمرنگ فردوسی پور در برنامه‌های ورزشی این روزهای صدا و سیما به ایرنا گفت: چند هفته ای است که تعداد زیادی از مردم از عملکرد صدا و سیما در رابطه با برنامه ورزشی نود و عادل فردوسی پورخشمگین هستند، آنها مدام در فضای مجازی عنوان می‌کنند که گرفتن آنتن از عادل فردوسی پور و کمرنگ کردن حضور این فرد در تلویزیون به نفع رسانه صدا و سیما نیست.
به گفته وی، مردم حتی فردوسی پور را تقابل با «علی فروغی» مدیر شبکه سه قرار می‌دهد و معتقدند که این اختلاف نظرها و دعواهای درون سازمانی به شدت مخاطبان سیما را کلافه کرده است.

هژبری ادامه می‌دهد: باید به این موضوع توجه داشت که تعداد زیادی ازاین مخاطبان مدت‌هاست تصمیم گرفته‌اند که تلویزیون نبینند، برنامه‌های ورزشی و اخبار ورزشی را پیگیری نمی‌کنند اما فردوسی پور را می‌شناسند و به خاطر نحوه کار او در صدا و سیما و ورزش، این گزارشگر را دوست دارند. آنها همچنین بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران را به دلیل بُعد ملی آن می بینند و متوجه حضور نداشتن عادل در برنامه های فوتبالی می شوند اما اطلاعاتی درباره با چرایی این اتفاق ها ندارند و فکر می کنند که همه این موضوعات به اختلاف صدا و سیما با فردوسی پور برمی‌گردد.

** فردوسی‌پور حرفه‌ای‌ترین گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی سیما است
کارشناس رسانه و فوتبال با اشاره بر اینکه برنامه نود پربیننده‌ترین برنامه ورزشی صدا و سیما و عادل فردوسی پور حرفه‌ای‌ترین گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی سیما است، بیان کرد: نود سالها است که موفق شده مردمی را که تلویزیون نگاه نمی کنند به مخاطبان خود تبدیل کند اما باید دانست که روی آنتن نرفتن برنامه نود در چند هفته گذشته به هیچ وجه ربطی به مشکلات این مجری و مدیران شبکه سه ندارد.
وی افزود: مخاطبان ورزشی سیما می دانند که سالیان سال است نود بعد از اتمام نیم فصل و مسابقات لیگ ایران به روی آنتن نمی رود. درحال حاضر مسابقات لیگ فوتبال ایران به اتمام رسیده است و به همین خاطر دوشنبه ها نود روی آنتن نمی رود پس این موضوع چیزی نیست که فقط امسال رخ داده باشد.
او همچنین اظهار داشت: عادل فردوسی پور در ایام جام جهانی برنامه‌ها را پیش می برد پس اگر صدا و سیما برنامه های مربوط به جام ملت های آسیا را در اختیار این گزارشگر بگذارد کار حرفه ای انجام نداده است. نمی‌شود و نمی‌توان هم برنامه جام جهانی را به عادل داد و هم برنامه جام ملت هی آسیا را، به همین دلیل سیما تصمیم گرفت که «محمد میثاقی» برنامه جام ملت های آسیا را اجرا کند.
هژبری عنوان کرد: مدیران این رسانه همچنین به عنوان گزارشگر، محمدرضا احمدی را به امارات اعزام کردند، صدا و سیما یک رسانه است و همه رسانه‌های جهان همین عملکرد در دستور کاری خود دارند. همچنین صدا و سیما در طول مسابقات جام ملت های آسیا دو مسابقه فوتبال را با گزارش عادل فردوسی پور به روی آنتن برد.
وی افزود: تا اینجا صدا و سیما اشتباهی مرتکب نشده اما باید دید چرا مردم و حتی برخی از ستاره ها با توجه به منطقی بودن این عملکرد همچنان از نبود فردوسی‌پور ناراحت و خشمگین هستند و می خواهند این موضوع را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کرده و به گوش مسئولان صدا و سیما برسانند.

**ضعف اجرای حرفه‌ای جای خالی فردوسی‌پور را بیشتر نمایان کرد
این کارشناس رسانه و فوتبال ادامه داد: صدا و سیما به خاطر رعایت اصول حرفه ای رسانه فردوسی پور را مجری برنامه های جام ملت های آسیا نکرد اما به جای او محمد میثاقی را به روی آنتن برد، فردی که در گفتگو کارشناسانه تجربه کافی ندارد و نمی‌تواند رو به روی «مرتضی محصص» رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال که مهمان برنامه است سوال خوبی بپرسد.
وی عنوان کرد: مخاطب هوشیار است و می‌خواهد در برنامه دلیل به ثمر رسیدن سه گل یک شکل تیم ایران را در دروازه تیم فوتبال چین بداند اما می‌بیند که میثاقی سوالی در این باره نمی پرسد؛ نتیجه آنکه محصص از خود سوال می‌پرسد و خود جواب می‌دهد اینجا است که دل مخاطب برای عادل فردوسی پور تنگ می‌شود.
هژبری ادامه می دهد: مخاطب همچنین به یاد دارد که چندی پیش نود به خاطر اختلاف نظرهایی که نباید عمومی می‌شد و باید درون سازمان حل و فصل می‌شد پخش نشد؛ پس سیما را نقد کرده و از این انتخاب صدا و سیما گله‌مند و عصبانی می‌شود. اینجاست که عملکرد صدا و سیما اشتباه است. صدا و سیما می توانست زمانی که خشم مخاطب را دید به سرعت فردوسی پور را به عنوان مهمان به برنامه‌های ورزشی دعوت کند و به این ماجرا پایان دهد.
** صدا و سیما قدر مجریان متبحر و متخصص خود را بداند
سردبیر «خبر ورزشی» با بیان اینکه صدا وسیما دلسوز ندارد، عنوان کرد: فردی که کارمند سازمان صدا و سیما است نباید همچون مصداق بارز دوستی خاله خرسه، خود ایجاد تنش کند. صدا و سیما باید از افراد باهوش استفاده کند تا مخاطبانش را از دست ندهد. مدیران این رسانه باید در نظر بگیرند که عادل فردوسی پور زمانی که وارد این رسانه شد بارها در گزارش‌ها و گفت‌وگوهای خود اشتباه کرد تا متبحر شد، مدیران صدا و سیما باید بدانند که زمان و هزینه زیادی صرف شده است تا یک مجری برند و محبوب شود پس باید از این پتانسیل خوب استفاده کنند.
هژبری همچنین تاکید کرد که اگر صدا و سیما در عملکرد خود تغییر مثبتی ایجاد نکند به زودی روزی را خواهد دید که مردم در یک رسانه خصوصی فوتبال می بینند؛ صدا و سیما باید با توجه به بودجه ای که از دولت دریافت می‌کند به علایق مخاطبانش احترام بگذارد تا مردم هم این رسانه را پس نزدند.
کد مطلب: 101964
برچسب ها: عادل فردوسی پور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *