۰
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸

موشک‌های چین ردیابی می‌شوند

آمریکا از ژاپن خواسته است تا اجازه آرایش واحد راداری را در این کشور بدهد که با استفاده از آن، دو کشور می توانند موشک های بالستیک چین، روسیه و کره شمالی را ردیابی کنند.
آمریکا از ژاپن خواسته است تا اجازه آرایش واحد راداری را در این کشور بدهد که با استفاده از آن، دو کشور می توانند موشک های بالستیک چین، روسیه و کره شمالی را ردیابی کنند.
به گزارش ایرنا، روزنامه یومیوری ژاپن روز پنجشنبه گزارش کرد این خبر در شرایطی منتشر می شود که چین بتازگی تصاویری از آزمایش موشک بالستیک دونگ فانگ 26 (موشک مرگبار) منتشر کرد که آمریکا آن را یک پیام هشدار آمیز برای خود می داند.
نشریه می نویسد آمریکا این واحدهای موشکی را طراحی کرده و در اختیار دارد و از آنها برای ردیابی موشک های بالستیک کره شمالی و متحدانش استفاده می کند و حالا می خواهد ژاپن بپذیرد که چنین سامانه راداری در این کشور مستقر شود.
چنین سامانه ای را شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته است و ارزش آن نزدیک به 585 میلیون دلار است و اکنون در هاوایی مستقر است ولی در مورد سامانه ای که ژاپن میزبانی آن را قبول کند رقمی اعلام نشده است.
موشکی که چین بتازگی آزمایش کرده و تصاویری از آن به بیرون درج کرده است، نشان می دهد برد موشک به جزیره گوام پایگاه آمریکا در اقیانوس آرام می رسد و برای همین به 'قاتل گوام' نیز شهرت یافته است.
اگر این رادار در ژاپن مستقر شود آن زمان آمریکا می تواند همه موشک های بالستیک موسوم به 'آی سی بی ام' را که از کره شمالی و یا چین و روسیه پرتاب می شود، ردیابی کند.
البته هنوز چنین سامانه ای حتی در خود هاوایی به طور کامل عملیاتی نشده است و احتمالا این کار تا سال 2023 میلادی انجام می شود و سامانه راداری آمریکا در ژاپن هم در سال 2025 عملیاتی خواهد شد.
این سامانه به ژاپن و آمریکا اقتدار بیشتری می دهد و آنها می توانند با استفاده از این واحد رادار ماهواره هایی را که کشورهای خارجی برای هدف قراردادن ماهواره های‌ آمریکا مورد استفاده قرار می دهند، ردیابی کند.
مردم در ژاپن بشدت مخالف حضور نظامی آمریکا در این کشور بخصوص در جزیره اوکیناوا هستند و طبیعتا استقرار چنین سامانه ای می تواند اعتراضات عمومی را به دنبال داشته باشد.
آمریکا پیش از این به رغم مخالفت های مردم کره جنوبی و اعتراضات چین موفق شد سامانه پیشرفته موشکی تاد را در کره مستقر کند.
کد مطلب: 102108
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *