۰
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲

مردی که تحسین نخست وزیر کانادا را برانگیخت

نخست وزیر کانادا در گفت‌وگویی با خوآن گوآیدو در حمایت از او "شجاعت و رهبری"‌اش را تحسین کرد.
نخست وزیر کانادا در گفت‌وگویی با خوآن گوآیدو در حمایت از او "شجاعت و رهبری"‌اش را تحسین کرد.
به گزارش ايسنا، تماس تلفنی جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با خوآن گوآیدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا یک روز پیش از نشست گروه لیما در اتاوا انجام شد؛ گروهی ۱۴ عضوی که از کانادا و چند کشور از قاره آمریکا تشکیل شده است. یازده عضو از اعضای این گروه گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.
طی تماسی با دفتر ترودو در این مورد اینگونه گفته شد: دو رهبر در مورد اهمیت ارسال یک پیام واضح از طرف جامعه جهانی در مورد "غیرمشروع" بودن دولت مادورو و نیاز به احترام گذاشتن به قانون اساسی ونزوئلا صحبت کردند.
همچنین هر دوی آنها اهمیت انتخابات آزاد و عادلانه را یادآور شدند. نخست وزیر کانادا از شجاعت و رهبری خوآن گوآیدو در کمک به بازگشت دموکراسی در ونزوئلا تحسین کرد و حمایت ادامه دار کانادا را به او وعده داد.
ترودو همچنین افزود که گروه لیما روی این مورد که "چگونه جامعه جهانی می‌تواند از مردم ونزوئلا از طریق کمک‌های فوری بشردوستانه حمایت کند" کار می‌کند.
ونزوئلا از ۲۱ ژانویه هنگامی که گروهی از سربازان کنترل فرماندهی پست شمال کاراکاس را به دست گرفتند و ویدئویی منتشر کردند که در آن غیرقانونی بودن انتخاب شدن نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را اعلام کردند، در یک جنگ قدرت است؛ مادورویی که در ماه مه برای بار دوم در انتخابات پیروز شد و انتخاب مجدد او توسط مخالفانش و بسیاری از کشورهای جهانی فریبکارانه و نامشروع تلقی شد.
دو روز بعد خوآن گوآیدو با اعلام خود به عنوان "رئیس جمهور موقت" جهانیان را به خود خیره کرد، او همچنین قول دولت انتقالی و انتخابات آزاد را داد.
این اوضاع باعث بهم ریخته شدن اقتصاد کشور شده است. ونزوئلا که زمانی به دلیل نفت خود ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین محسوب می‌شد هم اکنون با قحطی دارو، غذا و تورم غیرقابل کنترل مواجه است.

علاوه بر کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند، پرتغال، انگلیس و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله کلمبیا و برزیل حمایت‌های خود را به گوآیدو نشان داده‌اند.

از طرفی دیگر روسیه، چین، ترکیه و ایران از متحد خود مادورو حمایت می‌کنند.
 
کد مطلب: 102348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *