۰
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰

بنا و اسناد خانه مصدق حفظ میشود

مدیرکل میراث فرهنگی البرز به بازسازی و حفظ بنای خانه مصدق اشاره کرد و گفت: چند ماه اخیر و همزمان با سفر وزیر اطلاعات این موضوع، مطرح و مقرر شد برای بازسازی این مکان و حفظ اسناد موجود، سازمان میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز به بازسازی و حفظ بنای خانه مصدق اشاره کرد و گفت: چند ماه اخیر و همزمان با سفر وزیر اطلاعات این موضوع، مطرح و مقرر شد برای بازسازی این مکان و حفظ اسناد موجود، سازمان میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام فخرالدین صابری امروز سه شنبه، ۱۶ بهمن در حاشیه بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مراکز گردشگری البرز در جمع خبرنگاران بر ضرورت افزایش مراکز گردشگری البرز تاکید کرد و افزود: باید با برنامه‌ریزی مسئولان استانی در جهت افزایش واحدهای اقامتی سنتی و روستایی اقدام کنیم تا البرز را از استان گذرگاهی به مقصد گردشگری تبدیل شود.
صابری، رونق بوم‌گردی را گامی مهم در جهت توسعه صنعت گردشگری البرز دانست و گفت: البرز با داشتن مناطق طبیعی زیبا می‌تواند به هدف گردشگری تبدیل شود برای تحقق این هدف باید بوم‌گردی و معرفی طبیعت البرز را در دستور کار قرار دهیم.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری البرز در ادامه به وضعیت اشتغال حوزه گردشگری اشاره و اظهار کرد: ۳ هزار و ۱۰۰ نفر نیروی فعال در زمینه اشتغال خانگی، ۵ هزار و ۲۰۰ هنرجو آموزشی و ۲۶۰ کارگاه صنایع دستی در البرز فعال هستند. در حال حاضر ۳۰۲ واحد گردشگری، ۹۶ رستوران تحت پوشش سازمان، ۲۱ سفره خانه و ۱۷ هتل آپارتمان در البرز فعالیت دارند.
وی همچنین به اقدامات میراث فرهنگی در حوزه حمایت از مشاغل وابسته به صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: از بین ۳۵۰ رشته هنرهای مصوب حوزه گردشگری، برای ۷۲ رشته کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم، همچنین با ایجاد ۳۷ بازارچه فعال بستر حضور و فعالیت مشاغل وابسته به این حوزه را هموار کردیم.
صابری در ادامه به تخصیص هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: تدابیر مؤثر برای رونق و توسعه بوم گردی از طرف هیئت دولت به جهاد کشاورزی ابلاغ و اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.

پیش از این حسین امین افشار، معاون میراث فرهنگی البرز خرداد ماه به ایسنا گفته، پیمانکار مرمت خانه مصدق به زودی انتخاب می‌شود. در حال حاضر روند اداری انتخاب پیمانکار در حال انجام است و پس از تأیید پیمانکار مورد نظر و عقد قرار داد، مرمت این خانه تاریخی آغاز می‌شود.
وی افزود: امید است به زودی طرح مرمت خانه مصدق اجرایی و شرایط برای بازدید عموم مردم از این خانه تاریخی فراهم شود. بدون شک با تخصیص اعتبار مناسب مرمت خانه مصدق در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
حسین امین افشار، معاون میراث فرهنگی البرز در اردیبهشت ماه هم گفته، هنوز وارد فاز مرمت خانه مصدق نشده‌ایم.
وی ادامه داد: نام دکتر مصدق با ملی شدن صنعت نفت در تاریخ این مرز و بوم حک شد و بدون شک فراموش نخواهد شد. دکتر مصدق به عنوان یکی از مهمترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران برای همه شناخته شده است. شاید کمتر کسی بداند که خانه دکتر مصدق در روستای احمدآباد نظرآباد البرز قرار دارد، خانه‌ای که قدمتش به دوره قاجاریه باز می‌گردد.

وی توضیح داد: این خانه که در املاک مادری دکتر مصدق در جنوب روستای احمدآباد قرار دارد از دو بخش مسکونی و حیاطی بزرگ در وسط تشکیل شده است. در طبقه اول این خانه آجری و ساده چهار اتاق و پنج قسمت دیگر شامل ایوان، فضای تقسیم‌کننده، سرویس بهداشتی، کفش‌کن و انبار وجود دارد.
امین افشار توضیح داد: مصالح آجری، تزئینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی از خصوصیات این خانه است. خانه دکتر مصدق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به بررسی برای تصویب طرح مرمت این خانه ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از بخش‌های خانه مصدق به مرمت نیاز دارد و علاوه بر این باید اقداماتی برای تعیین حد و حدود و حریم این خانه نیز شود. در خانه مصدق اشیا، اموال و اسنادی نیز وجود دارد که آنها نیز نیاز به مرمت دارند.
امین افشار ابراز کرد: در حال بررسی و جمع بندی برای ارائه طرحی جامع جهت مرمت این خانه هستیم و بعد از تصویب آن با اختصاص اعتبار عملیات مرمت این خانه آغاز می‌شود. طرح مرمت این خانه هنوز کامل نشده و باید پس از انجام مراحل اداری و تصویب آن منتظر تخصیص بودجه مناسب باشیم.
وی افزود: احتمال تبدیل خانه مصدق به خانه – موزه وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد فرایند مرمت آن به سرعت انجام می‌شود.
کد مطلب: 102446
برچسب ها: مصدق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *