۰
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸

واکنش وزارت خارجه ترکیه به ادعای مکرون

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، اعلام 24 آوریل به‌ عنوان روز یادبود'سالروز نسل‌کشی ارامنه' توسط مکرون رئیس جمهور فرانسه را تاسف‌بار خواند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، اعلام 24 آوریل به‌ عنوان روز یادبود'سالروز نسل‌کشی ارامنه' توسط مکرون رئیس جمهور فرانسه را تاسف‌بار خواند.
به گزارش ايرنا، به نقل از آناتولی ، حامی آکسوی، روز پنج شنبه درسخنانی گفت: کسانی که با سوء استفاده از ارامنه در آناتولی اقدام به کشتار کرده و مسئول قتل‌عام مردم الجزایر بوده و به همدستی در نسل‌کشی رواندا متهم هستند نمی‌توانند به ما درس مواجهه با تاریخ بدهد.
وی افزود: 'آنکارا بارها در سطوح مختلف به مقامات فرانسه از جمله رئیس‌جمهور این کشور ابلاغ کرده که وقایع سال 1915 باید با تمام ابعاد حقوقی، تاریخی و آکادمیک آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
به گفته آکسوی ، مکرون حکم دادگاه قانون اساسی فرانسه و دادگاه حقوق بشر اروپا و حقایق تاریخی را نادیده گرفته و برای جلب آرای ارامنه کشورش می کوشد وعده هایی که به آن ها داده است را انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت : موضع یک جانبه فردی ناآگاه نسبت به تاریخ عثمانی در قبال موضوعی بسیار حساس برای ترک‌ها تاسف‌بار است. برای تحلیل واقعه‌ای که منجر به کشتار بیش از 500 هزار مسلمان توسط شورشیان ارامنه شد رویکرد واقعی نیاز است.
وی افزود: ترکیه برای بررسی شفاف این دوره دردناک تاریخ اهمیت ویژه ای قائل بوده و پیشنهاد این کشور برای ایجاد کمیسیون مشترک مورخین ارمنی و ترک هنوز هم روی میز است.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز روزگذشته
ف
به اظهارات مکرون واکنش نشان داد و گفت: این دروغ سیاسی، مغایر واقعیت تاریخی و مردود است.
وی افزود: رئیس‌جمهور فرانسه برای گریز از بحران کنونی کشورش، وقایع تاریخی را سیاسی می‌کند اما باید بداند که تبدیل درد و رنج مردم به ابزاری برای رقابت، جرم اخلاقی است.
عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری فرانسه گفت: 'این کشور باید ابتدا پاسخگوی جنایت‌های خود علیه بشریت در بنین، بورکینافاسو، گابن، گینه، کامرون، موریتانی، نیجر، سنگال، تونس و چاد باشد.
وی افزود: آقای ماکرون این اقدام را جهت تامین منافع لابی‌های سیاسی انجام داده است.
رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در ضیافت شام شورای هماهنگی سازمان های ارامنه در فرانسه به نقش کشورش در محکومیت کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی اشاره کرد.
به گفته امانوئل ماکرون، فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که تعقیب مرگبار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را محکوم کرد.
ترکیه سال گذشته به احتمال اعلام روزی برای گرامیداشت یاد قربانیان 'نسل کشی' ارامنه در فرانسه به تندی واکنش نشان داده بود.
هر چند ترکیه کشتار شماری از ارامنه در زمان جنگ جهانی اول را پذیرفته است اما آمارهای ارائه شده در این زمینه را قبول ندارد.
آنکارا همچنین کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را «سازمان یافته» نمی داند و به همین دلیل بر این باور است که این قتل عام «نسل کشی» نبوده است
کد مطلب: 102549
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *