۰
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۲

جزئیات و نحوه اجرای عفو و تخفیف مجازاتها

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی جمع زیادی از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره مند شدند.
به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی جمع زیادی از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره مند شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله مبارک فجر و 22 بهمن جمع زیادی از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که تا تاریخ 22 بهمن 1397 محکومیت آنان قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده شده‌اند با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره‌مند شدند.
متن نامه رییس قوه قضائیه، جزئیات و چگونگی نحوه اجرای این عفو و تخفیف مجازاتها و همچنین متن موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی، به شرح زیر است:
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «ادام الله ظله الوارف»
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهداء سلام و تحیات؛
احتراماً ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر و 22 بهمن ماه، در اجرای بند 11 از اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای کاهش اثرات سوء حبس بر خانواده زندانیان و باز اجتماعی شدن آنان، بدینوسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویبِ آن مقام عالی، محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که محکومیت آنها تا تاریخ 22 بهمن 1397 قطعیت یافته و به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف تشخیص داده می‌شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره‌مند شوند.
الف – محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، مشروط بر اینکه فاقد شاکی یا مدعی خصوصی باشند و یا بتوانند حداکثر تا 15 اسفند 1397 رضایت شاکی را تحصیل نمایند.
ب – محکومان به حبس که در زندان بسر می‌برند:
باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال.
سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال.
دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ده سال.
یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا 20 سال، مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند.
باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از 20 سال برای مردان در صورتی که حداقل 12 سال و برای زنان در صورتی که حداقل 10 سال تحمل حبس نموده باشند.
باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل 15 سال و برای زنان در صورتی که حداقل 12 سال تحمل حبس نموده باشند.
باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیر عمدی
باقیمانده محکومیت حبس(غیر از حبس ابد) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند، در صورتیکه حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند.
باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان بسر می‌برند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس نموده باشند.
تبصره – مشمولین این بند ملزم به ارائه تأییدیه لازم از مراجع ذیربط بوده و مصادیق ایثارگری نیز تابع قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.
باقیمانده محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محکومیت مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد.
بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای مواد 502 و 522 قانون آیین دادرسی کیفری مانع اعمال این عفو نیست.
باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای 70 سال تمام و اُناث بالای 60 سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل 5 سال تحمل حبس نموده باشند.
باقیمانده محکومیت حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جُرم ورود یا اقامت غیر مجاز محکوم شده‌اند.
تبصره – مشمولین این بند پس از طرد از کشور چنانچه ظرف مدت ده سال بدون مجوز وارد قلمرو جمهوری اسلامی ایران شوند، عفو آنان کان لم یکن تلقی و باقیمانده مجازات آنان اجرا خواهد شد.
پ – محکومیت محکومان به جزای نقدی تا ده میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد.
ت – محکومان به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می‌برند:
باقیمانده محکومیت محکومان به جزای نقدی تا هفتصد میلیون ریال.
دو سوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از هفتصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال.
یک دوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال.
تبصره – محکومین به حبس و جزای نقدی که حبس آنها مشمول عفو قرار گرفته باشد، محکومیت قطعی جزای نقدی آنان نیز مشمول این دستورالعمل قرار خواهد گرفت.
ث – کلیه محکومان به شلاق‌های تعزیری
ج – شرایط استفاده از عفو:
نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری.
عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1 اردیبهشت 1392 در ایام تحمل حبس در حال اجرا یا در زمان مرخصی اعطایی.
نداشتن مدعی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و یا ترتیب پرداخت خسارت مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا قبل از پایان دوره محکومیت.
تبصره – معاونت در جرائم، باستثناء قتل عمد، نیاز به جلب رضایت شاکی خصوصی نداشته و مانع اعمال عفو نمی باشد.
عدم استفاده از عفو در محکومیت‌های قبلی متضمن مجازات درجه یک تا سه.
چ – مرتکبین جرائم ذیل، از شمول این عفو مستثنی می‌باشند:
قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر (منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، بیش از 100 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، و بیش از دو کیلوگرم هرویین و روان گردان‌ها و ملحقات آن می‌باشد)
قاچاق اسلحه و مهمات
جرائم امنیتی که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد
آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاکی
اسیدپاشی
تجاوز به عنف
دایر کردن مرکز فساد و فحشاء
سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد
اختلاس
ارتشاء
کلاهبرداری
جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی
پولشویی
اخلال در نظام اقتصادی کشور
قاچاق مشروبات الکلی
قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه‌ای و عمده
تبصره – معاونین جرائم موضوع بندهای 1، 5 و 14 این قسمت نیز از شمول عفو مستثنی می‌باشند.
والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
صادق آملی لاریجانی
کد مطلب: 102562
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *