۰
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۶
دکتر کواکبیان در اردوی جهاد اکبر دانشجویان مستقل در مشهد:

INSTEX گام حداقلی اروپایی‌ها به نفع ایران است

دکتر مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در مورد شرایط فعلی و راه حل های کشور گفت: ما در شرایط سخت اقتصادی به سر می بریم و وضعیت مطلوبی نیز وجود ندارد.
INSTEX گام حداقلی اروپایی‌ها به نفع ایران است
دکتر مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در مورد شرایط فعلی و راه حل های کشور گفت: ما در شرایط سخت اقتصادی به سر می بریم و وضعیت مطلوبی نیز وجود ندارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کواکبیان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری گفتند ما باید از مبانی اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم، اقتصاد مقاومتی دارای بخش های متعددی است که در اینجا به بر سه بخش آن تاکید می کنم. بخش اول تاکید بر حمایت از تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی است که شعار امسال نیز همین بود. باید در پایان سال پیرامون اقتصاد مقاومتی ارزیابی کنیم که چه میزان به این سمت اقتصاد مقاومتی فارغ از پلاکاردهای زیبا حرکت کرده ایم، پایین آمدن ارزش پول ملی بزرگترین ضربه به این شعار و بزرگترین مقابله با تولید داخلی بود. البته تصور برخی از اقتصاد مقاومتی این است که باید در مقابل همه دنیا بایستند،  در صورتی که اقتصاد مقاومتی به این معناست که در حین تعامل با دنیا برای کالای داخلی ارجحیت قائل شویم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بخش دوم این است که ما در جهت معیشت مردم و رفاه مردم و بهبود وضعیت عمومی مردم باید برنامه و اندیشه داشته باشیم، برای مثال پیرامون بودجه امسال گفتم چه اشکالی دارد یکی یا دو پروژه را جلو نرویم و به جای آن معیشت و رفاه مردم را مورد توجه قرار بدهیم و افراد ضعیف جامعه هم بتوانند زندگی عادی خودشان را جلو ببرند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در جمع گفت: مبارزه با فساد و انجام شفافیت هم بخش سوم را تشکیل می دهد، پیرامون این موضوع لوایح FATF  مطرح می شود، مفهوم این لوایح این نیست که وضعیت های حساب مالی را به خارجی ها بدهیم. مسئله این است که بر اساس FATF  طی روندی با کشورهای عضو تبادل داشته باشیم، نه آن که حساب های ما به صورت آنلاین مورد بررسی آنها قرار بگیرد. کشورها برای دستیابی به اطلاعات باید از ما درخواست کنند و در صورتی که ما بخواهیم به آنها اطلاعاتی می دهیم.
ما پیرامون شفافیت راهی طولانی در پیش داریم و لایحه اعاده اموال نامشروع طرح بسیار خوبی در این مورد است که می توان در مقابل فساد ایستاد، در واقع طی این لایحه ما با کسی تعارف نخواهیم داشت و اگر این لایحه به سرانجام برسد گام مهمی برای برای مقابله با فساد است.
دکتر کواکبیان پیرامون طرح شفافیت آرا و لزوم آن گفت: عده ای نیز مخالف این طرح هستند، عده ای نگران تبعات بعدی آن برای رد صداحیت هستند و افراد دیگری نیز هستند که در حوزه انتخابی خود چراغ راهنما به یک سمت می زنند اما در مجلس به سمت دیگری می روند و این قانون شفافیت آرا در این زمینه مفید خواهد بود.
دکتر کواکبیان درباره عملکرد دولت پیرامون شفافیت گفت: قرار بود دولت تا آخر سال جاری سامانه ای را ایجاد نماید تا درآمد کارکنان سازمان های مختلف به صورت شفاف در آن به نمایش گذاشته شود. در این صورت حساب ها شفاف خواهد شد و ما باید هم در برابر حقوق های نجومی و هم املاک نجومی مقابله کنیم.
دکتر کواکبیان پیرامون FATF گفت: FATF هیچ ربطی با کانال مالی INTEX ندارد و این مقوله ها از یکدیگر جدا هستند، FATF به این معناست که اگر میخواهیم مبادلات بانکی و مالی با کشورهای دیگر داشته باشیم باید این مسئله را قبول کنیم، در واقع اگر این مسئله را قبول کردیم، می توانیم کار کنیم حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و عراق به خاطر FATF با ما کار نمی کنند و ما ناگزیر هستیم که اگر بخواهیم با سیستم بانکی دنیا به صورت درستی کار کنیم آن را بپذیریم. کسی نمی تواند بگوید الزاما باید این لوایح را بپذیرید اما اگر نپذیریم یقینا دچار مشکلاتی می شویم.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی پیرامون SPV نیز گفت: در مورد SPV و یا INSTEX نیز اروپایی ها حاضر شدند تا به خاطر آنکه قسمتی از تحریم های یک طرفه آمریکا را جبران کنند، این سازوکار مالی را ایجاد کنند. اروپاییان نمی توانند به خاطر این موضوع بر ما منت بگذارند زیرا ۱۲ تعهد برجامی داشتند که هنوز انجام نشده است و در واقع ما از آنها طلبکار هستیم و INSTEX گام حداقلی اروپایی‌ها به نفع ایران است.
دکتر کواکبیان در ادامه در پاسخ به سوالی نحوه عملکردFATF گفت: ما اکنون با خارج در حال کار کردن هستیم، ما می توانیم خارج از FATF نیز با کشورهای خارجی کار کنیم ولی اگر کشورهایی که با آنها کار می کنیم بخواهند سربزنگاه بین FATF یا کار با ایران یک کدام را انتخاب کنند، یقیناً FATF را انتخاب خواهند کرد،در واقع در جایی که FATF به این کشور ها فشار آورد این کشور ها حاضر به همکاری با ما نخواهند بود.
دکتر کواکبیان پیرامون رابطه دولت روحانی و اصلاح طلبان گفت: یک سال و نیم پیش به آقای روحانی گفتم به خاطر تو به ما اصلاح طلبان فحش می دهند، بجنب. فلذا راه ما از اول هم جدا بود. من اگر آقای روحانی را از روز اول قبول داشتم، چرا همراه ایشان کاندیدا شدم(سال ۹۶)، اما الان پشیمان نیستیم اما در عین حال از عملکرد دولت فعلی خیلی رضایت نداریم. آقای جهانگیری از اول گفت که پوششی هستم، اما من از اول گفتم پوششی نیستیم. این که یک عده می گویند اصلاح طلبان اکنون برای انتخابات ۱۴۰۰ از روحانی جدا شده اند، حرف درستی نیست راه ما از اول جدا بود.  نه آقای روحانی خودش را اصلاح طلب می داند، و نه ما او را اصلاح طلب می دانیم، ولی همچنان به دلایل وضعیت کشور با دولت روحانی همکاری داریم و انتقاد ما هم روشن است‌.
کد مطلب: 102681
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *