۰
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۷

رقابت یک نظامی و شاهزاده برای نخست وزیری

در روزهای آخر هفته گذشته ورود یک شاهزاده و یک نظامی در انتخابات تایلند به موضوعی چالشی در میان جامعه این کشور تبدیل شد.
در روزهای آخر هفته گذشته ورود یک شاهزاده و یک نظامی در انتخابات تایلند به موضوعی چالشی در میان جامعه این کشور تبدیل شد.
به گزارش ایرنا، باگذشت نزدیک به پنج سال از کودتای نظامی در تایلند، مردم این کشور برای بازگشت دموکراسی در حالی به انتخابات آینده نزدیک می‌شوند که در روزهای آخر هفته گذشته رقیبی چشمگیر از خاندان سلطنتی در مقابل رهبر کودتای نظامی در رسانه‌ها حضور یافت.
به گزارش بانکوک پست، «اوبول راتانا» شاهزاده 67 ساله تایلند جمعه 8 فوریه (19 بهمن) اعلام کرد که قصد دارد نامزد نخست وزیری از طرف حزبی شود که به «تاکسین شیناواترا»، نخست‌وزیر سابق تایلند که با کودتای نظامی از قدرت برکنار شد، وفادار است.
انتخابات تایلند قرار است 24 مارس (چهارم فروردین 98) برگزار شود. این اولین انتخابات بعد از کودتای 2014 است که علیه دولت «طرفدار تاکسین» انجام شد.
«تاکسین شیناواترا» از 2001 تا 2006 نخست‌وزیر تایلند بود و با یک کودتای نظامی از کار برکنار شد. او تنها نخست‌وزیر تایلند بوده است که توانسته یک دوره چهار ساله کامل را در قدرت بماند. خواهر او، «ینگلاک شیناواترا» نیز از 2011 تا 2014 نخست‌وزیر تایلند شد، اما او نیز با رأی دادگاه قانون اساسی و سپس کودتای نظامی از نخست‌وزیری برکنار شد.
به دنبال نزدیک شدن به تاریخ انتخابات در هفته گذشته حزب نجات ملت تایلند، در یک اقدام بی‌سابقه اعلام کرد که شاهزاده «اوبول راتانا» (خواهر پادشاه تایلند) را به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری برای شرکت در انتخابات پیش‌رو معرفی می‌کند.
این اقدام با واکنش منفی «ماها واچیرالونگ‌کورن»، پادشاه تایلند روبه‌رو شد. او در یک موضع‌گیری رسمی، اقدام خواهرش را یک عمل سیاسی نامناسب و بی‌سابقه توصیف کرد.
تصمیم خواهر پادشاه برای نامزدی در انتخابات، برخلاف سنت خاندان سلطنتی تایلند است که به شکل علنی در سیاست کشور مداخله نمی‌کنند.
با مخالفت پادشاه حزب نجات ملت تایلند، ضمن اعلام وفاداری به پادشاه و خاندان سلطنتی اعلام کرد که از فرمان سلطنتی تبعیت می‌کند و نسبت به حضور اوبول راتانا خواهر پادشاه در انتخابات منصرف می‌شود.
اگر چه با تصمیم حزب نجات ملت تایلند مسئله نامزدی این شاهزاده منتفی است، اما به گفته ناظران، حتی اگر این حزب بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد، به دلیل مخالفت پادشاه، کمیسیون انتخابات صلاحیت شاهزاده را برای نامزدی رد می‌کرد.
کارشناسان اتفاقات اخیر در تایلند را از این جهت جالب توجه می‌بینند که باعث ایجاد مسیری جدید در وضعیت رکود سیاسی تایلند شده است.
سلطنت در تایلند جایگاهی معنوی و روحانی دارد و حضور اعضای خانواده سلطنتی در عرصه عمومی معمولاً به وظیفه‌ یا مناسبت اشرافی مربوط است. در تاریخ اخیر تایلند چنین اتفاقی بی‌نظیر بوده است.
شاه که یک سال از خواهرش کوچک‌تر است روز جمعه (19 بهمن ماه) گفته بود که نامزدی یک عضو خانواده سلطنتی علیه روح قانون اساسی کشور و «نامناسب» است.
شاهزاده اوبول راتانا در زمان اعلام آمادگی خود برای حضور در انتخابات گفت که با پذیرش نامزدی نخست‌وزیری قصد دارد حقوق شهروندی خود را تمرین کند. او گفت که من عناوین سلطنتی را برای زندگی کردن به‌عنوان یک فرد عادی کنار گذاشته‌ام. او همچنین افزود که تلاش برای دستیابی به حقوق و آزادی بدون هیچ گونه مزیت اشراف‌مآبانه‌ای موجب شد این تصمیم را بگیرد.
کد مطلب: 102692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *