۰
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۸

بررسی موسیقی فیلم‎های دیمیتری تیامکین

پیرو بحث‎های ماهانه موسیقی فیلم فرهنگسرای نیاوران، نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) پنج شنبه، 25 بهمن به بررسی زندگی و میراث آهنگسازی و تحلیل سبک منحصر به فردی دیمیتری تیامکین آهنگساز شهیر تاریخ سینما می‎پردازد.
بررسی موسیقی فیلم‎های دیمیتری تیامکین
پیرو بحث‎های ماهانه موسیقی فیلم فرهنگسرای نیاوران، نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) پنج شنبه، 25 بهمن  به بررسی زندگی و میراث آهنگسازی و تحلیل سبک منحصر به فردی دیمیتری تیامکین آهنگساز شهیر تاریخ سینما می‎پردازد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، دیمیتری زینوویچ تیامکین در دهم می 1894 در کرِمِنچوک (اوکراین امروزی) در روسیه تزاری و در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. پدرش پزشکی سرشناس و مادرش نوازنده و مدرس پیانو بود. از سن سه سالگی فراگیری پیانو رو زیر نظر مادرش آغاز کرد و بعدها به کنسرواتوار مشهور سن پترزبورگ وارد شد و تحت نظر فلیکس بلومنفیلد (که استاد ولادیمتر هوروویتس هم بود) به تحصیل جدی نوازندگی پپیانو پرداخت. همزمان زیر نظر اکساندر گلوزانف آهنگساز شهیر روس به تحصیل هارمونی و کنترپوان و دروس آهنگسازی پرداخت. گرچه از همان ابتدا ملودی‎های بسیار خوبی می‎ساخت ولی به دلیل اصرار خانواده سعی کرد تا حرفه‎اش را بر اساس نوازندگی پیانو و نه آهنگسازی بنیان نهد. بارها تورهای موفقی در سراسر اروپا به عنوان پیانیست داشت و در سال 1925 برای اجری کنسرت به آمریکا دعوت شد. چند سالی در نیویورک اقامت داشت و همزمان برای تئاترهای موزیکال هم موسیقی می‎ساخت.
پس از شوک سقوط بازار سهام در اکتبر 1929 و یا از دست رفتن فرصتهای کاری در ساحل شرقی (نیویورک) به امید کار روانه ساحل غربی (هالیوود) شد. در آنجا ابتدا برای آثار کوچک و کم اهمیتی موسیقی ساخت که حتی به درخواست خودش از نامش نیز در آن فیلم‎ها ذکر نمی شد. اما پس از یک حادثه برای دستش فعالیتش به عنوان پیانیست برای همیشه به پایان رسید و به طور جدی به حرفه آهنگسازی برای فیلم پرداخت. اولین موسیقی موفق او برای فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» در 1933 بود که یک شبه او را به جامعه هالیوود و جهان شناساند. تیامکین در بیش از نیم قرنی که مقیم هالیوود بود برای ده‎ها فیلم بزرگ موسیقی ساخت. ولی او را بیشتر به لطف آهنگسازی برای آثار وسترن و همچنین آثار عظیم حماسی می‎شناسند. سبک آهنگسازی تیامکین علاوه بر اینکه شدیدا رمانتیک و کلاسیک و حجیم و درخشان است اما نیم نگاهی به موسیقی فولکلور آمریکا نیز دارد. بنا به نظر گیگ یانگ، او را به اصلاح آهنگسازی روس می‎دانند که آمریکایی‎ترین موسیقی فیلم‎ها را ساخت. سرانجام دیمیتری تیماکین پس از یک عمر فعالیت ارزشمند هنری در در 11 نوامبر 1979 در خانه‎اش در هالیوود چشم از جهان فرو بست.
وی در طول زندگی هنری اش 22 بار نامزد و سه بار برنده اسکار شد. همچنین ده‎ها جایزه معتبر بین‎المللی را از آن خود ساخت. تیامکین را به جرات میتوان از بنیانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود دانست. از آثار او می‎توان به: «آلیس در سرزمین عجایب»، «غول»، «آلامو»، «افق گم شده»، «ماجرای نیم روز»، «اِم را به نشانه قتل بگیر»، «دوئل در آفتاب»، «توپ‎های ناوارون»، «سرزمین فراعنه»، «55 روز در پکن»، «سقوط امپراطوری روم» و ...  اشاره کرد.
گفتنی است نشست بررسی موسیقی فیلم‎های دیمیتری تیامکین، آهنگساز روس، پنج‎شنبه 25 بهمن ماه ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد است.
کد مطلب: 102795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *