۰
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸

روایت ایندیپندنت از شکست آمریکا

روزنامه ایندیپندنت به اهداف آمریکا از برگزاری نشست ورشو اشاره کرد و نوشت که ترامپ به بهانه های امنیتی همچون خطر نفوذ روسیه به شرق می خواست برخی کشورهای اروپای شرقی و مرکزی را متقاعد کند که با سیاست های واشنگتن از جمله در قبال ایران همراهی بیشتری کرده و از این طریق میان آنها و کشورهای اروپای غربی فاصله بیندازد
روزنامه ایندیپندنت به اهداف آمریکا از برگزاری نشست ورشو اشاره کرد و نوشت که ترامپ به بهانه های امنیتی همچون خطر نفوذ روسیه به شرق می خواست برخی کشورهای اروپای شرقی و مرکزی را متقاعد کند که با سیاست های واشنگتن از جمله در قبال ایران همراهی بیشتری کرده و از این طریق میان آنها و کشورهای اروپای غربی فاصله بیندازد.
به گزارش ايرنا، آمریکا از همراه ساختن کشورهای اروپای غربی برای خروج از برجام و اتخاذ سیاست ضد ایرانی ناکام ماند. اما نسبت به کشورهای اروپای غربی، آمریکا راحت تر می تواند کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را با خود همراه کند و این کشورها از لحاظ امنیتی به ایالات متحده وابستگی دارند. یکی از این دولت ها لهستان است که از دیرباز توسط کشورهای قدرتمند مورد تعدی قرار گرفته و چنین تجربه های تاریخی ورشو را متقاعد ساخته که با آمریکا روابط خود را حفظ و حتی گسترش دهد. از این رو لهستان ناچار بود درخواست آمریکا برای میزبانی نشست ضد ایرانی را بپذیرد.
ایندیپندنت نوشت که آمریکا فارغ از دیگر اهداف خود با برگزاری نشست ورشو می خواست به کشورهای اروپای غربی که خواهان حفظ برجام بوده، گوشزد کند که در میان کشورهای اروپایی از جمله در اروپای شرقی و مرکزی دوستان قابل اعتمادی دارد.
نشریه اتریشی 'دی پرسه' نیز در این باره نوشت که نشست ورشو سبب تشکیل دو جبهه در مقابله با سیاست های آمریکا شده است، یکی جبهه اروپای غربی و روسیه و دیگری کشورهای اروپای شرقی و مرکزی. با این حال نسبت به شدت و یا ادامه دار بودن چنین جبهه ای تردید های جدی وجود دارد.
پس از ماه ها گمانه زنی درباره نشست ورشو بالاخره این نشست در پایتخت لهستان برگزار شد. نشستی که بسیاری معتقد بودند به دلایل متعدد از جمله استقبال سرد مقام های کشورهای جهان ناکام ماند و در بیانیه پایانی نیز نامی از ایران برده نشد.
تردید مقام های اروپایی برای حضور در این نشست از یک سو و اعلام برگزاری دور تازه نشست های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه ازسوی دیگر، دستیابی به اهداف نشست ورشو را با چالش هایی روبه رو کرد و به گفته بسیاری از کارشناسان این نشست شکست خورد.
بر اساس این گزارش، به دلایل ساده از جمله توضیحات مکرری که لهستان به ایران می داد و اصراری که وزارت خارجه این کشور مبنی بر ضد ایرانی نبودن نشست داشت می توان نتیجه گرفت که ورشو تنها بخاطر معذورات امنیتی مجبور به پذیرش مطالبات آمریکا شد و در حقیقت این کشور خصومت خاصی با تهران ندارد. لهستان در تقابل با اروپای غربی هم نمی خواهد زیاده روی کند و از این رو به بروکسل اطمینان داد که خروج از برجام و یا سیاست ضدایرانی در کانون این نشست نخواهد بود. 
براین اساس می توان نتیجه گرفت که آمریکا نه تنها در سیاست ضد ایرانی خود شکست خورد بلکه در فاصله انداختن میان کشورهای اروپای شرقی و اروپای غربی نیز ناکام ماند.
روزهای 24 و 25 بهمن برابر با 13 و 14 فوریه، ورشو پایتخت لهستان میزبان آمریکا و همپیمانانش بود تا با موضوع صلح در خاورمیانه دور تازه ای از فشار علیه ایران و به حاشیه راندن موضوع فلسطین را آغاز کنند. این نشست در ادامه طرح سازش آمریکا موسوم به 'معامله قرن' است که قصد دارد رژیم اسرائیل را به عنوان یک همپیمان قابل اعتماد و بازیگر اصلی در حل چالش ها و بحران های منطقه خاورمیانه معرفی کند.
 
کد مطلب: 102949
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *