۰
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۷

انتقاد وزیر ورزش و جوانان از صدا و سیما

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تولید و پخش برخی از برنامه‌های تلویزیونی در صدا و سیما که فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را نشانه می‌رود، گفت: تولید این گونه برنامه‌ها در صدا و سیما نشان می‌دهد که هنوز که هنوز است آثار و عوارض برخی از تفکرات بسته در بعضی از دستگاه‌ها وجود دارد.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تولید و پخش برخی از برنامه‌های تلویزیونی در صدا و سیما که فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را نشانه می‌رود، گفت: تولید این گونه برنامه‌ها در صدا و سیما نشان می‌دهد که هنوز که هنوز است آثار و عوارض برخی از تفکرات بسته در بعضی از دستگاه‌ها وجود دارد.
به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی فر در جلسه دیدار با اعضای سازمان‌های مردم نهاد استان‌های اصفهان، مرکزی و سمنان با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه به تحلیلی گذرا از آنچه در ۴۰ سال گذشته رخ داده است، پرداخت و نقشه راه آینده نظام و نقش همه مؤلفه‌های تأثیرگذار بر فرآیند توسعه کشور را ترسیم و تبیین کرد.
وی با اشاره به اینکه جوانان در این نقشه آینده بازیگران اصلی صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور هستند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالاردینی است که با سیاست‌ها، برنامه‌ها و رویکردهای ۴۰ سال گذشته که به دنیا ارائه کرده نشان داده است که در سایه حکومت دینی حقوق و آزادی‌های شهروندی، فعالیت آزاد احزاب و رسانه‌ها و مشارکت‌های مردمی تحقق می‌یابد و این مسئله مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی است.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در سایه جمهوری اسلامی دموکراسی دینی و مردم سالاری را پله پله یاد گرفتیم، تصریح کرد: با توجه به ماهیت قانون اساسی که در حقوق شهروندی هم پیش بینی شده، یاد گرفته‌ایم که چگونه مشارکت و انتقاد کنیم و مطالبات‌مان را نیز بیان کنیم البته ممکن است در برخی مناسبت‌ها و ایام محدودیت‌هایی ایجاد شود که مربوط به شرایط خاص است و حتی در فرانسه که مهد دموکراسی جهان است نیز ماه‌هاست شاهد این مسائل هستیم که زد و خوردهایی بین مردم و دولت فرانسه اتفاق می‌افتد بطوری‌که به نظر می‌رسد حقوق شهروندی در حال نقض شدن است.
سلطانی‌فر در ادامه تاکید کرد: در صورتی‌که امنیت ملی مطرح باشد هیچ نظامی با مسائل امنیت ملی شوخی ندارد. این مسئله چه در فرانسه و چه در ونزوئلا و در هر کشور دیگری صدق می‌کند.
وی با بیان اینکه این دستاورد جمهوری اسلامی است که احزاب، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد زمینه‌های مشارکت مردمی را فراهم می‌کنند، گفت: اگرچه گاهی در صدا و سیما برنامه‌هایی تولید و پخش می‌شود که در تضاد با این رویکردهاست و نشان می‌دهد که هنوز که هنوز است آثار و عوارض برخی تفکرات بسته در برخی از دستگاه‌ها وجود دارد.
وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه شرایط کشور شرایط ویژه‌ای است،اظهارکرد: این شرایط خاص نتیجه تحریم‌ها در کشور است و مردم با اعلام آغاز تحریم‌ها احساس کردند به لحاظ اقتصادی ممکن است دچار مشکلاتی شوند و به همین دلیل به سمت تبدیل کردن اسکناس به برخی از اقلام مثل طلا، سکه و ارز هجوم بردند که در نتیجه این اقدامات شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم اما نباید فراموش کرد که این شرایط از ریشه به بنای تحریم‌های ناعادلانه بر می‌گردد.
سلطانی فر افزود: برخی این شرایط را به تسویه حساب‌های سیاسی با دولت از سوی کسانی که در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ شکست خوردند،می‌چسبانند که نشاندهنده آن است که این افراد دنبال هر فرصتی برای تسویه حساب‌های زیادی هستند. این در حالیست که باید پرسید اگر همه شرایط دو سال قبل موجود بود و صادرات نفت با همان میزان انجام می‌گرفت آیا باز هم قیمت گوشت و مرغ و … بالا می‌رفت. شهادت می‌دهم که بیشترین زمان دولت، وزرا و رئیس جمهور صرف مسائل اقتصادی و معیشتی مردم می‌شود.
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: شرایط نیز به گونه‌ای نیست که بار دیگر پای میز مذاکره بنشینیم چرا که توافقی که ۳۰ ماه زمان برای آن صرف شد فردای به قدرت رسیدن فردی که معتقد بود منافع آمریکا در برجام دیده نشده به هم خورده است و خود این مسئله نیز دلیلی بر حقانیت جمهوری اسلامی است. زمانی‌که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، فکر می‌کردند ما هم بلافاصله از برجام خارج می‌شویم ولی با رویکرد ژرف‌نگرانه‌ای که اتخاذ کردیم پای امضای‌مان ایستادیم و گفتیم اگر قدرت‌های دیگر هستند، ما هم هستیم. به همین دلیل امروز بر خلاف شش سال گذشته اروپاییان دیگر پشت آمریکا نیستند و رو در روی آن قرار گرفته‌اند. غیر از عربستان و رژیم اشغالگر قدس که پشت آمریکا هستند بقیه دنیا در کنار ما قرار دارد و ابراز می‌کنند که می‌خواهند با آمریکا مقابله کنند.
سلطانی‌فر با اشاره به اینکه منظور از جنگ اقتصادی نیز تحریم‌هایی است که با آن روبرو شده‌ایم، ادامه داد: بایستی تحمل کنیم. چرا که نمی‌شود با این رژیم ناعادلانه مذاکره کرد و در صورت انجام مذاکره مسائلی مطرح می‌شود که در گذشته مطرح نبود و آن‌ها خواهان محدودیت‌های بیشتر برای ما هستند. درک این شرایط یکی از مقتضیات مهم کشور است. همانطور که در ۴۰ سال گذشته با همگرایی شرایط دشوار را پشت سر گذاشتیم، این گردنه را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.
سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان طی یک سال و نیم گذشته و حضور تندگویان در مقام معاونت جوانان این وزارتخانه گفت: اگرچه مشکل صدور شناسه سازمان‌های مردم نهاد در توافق با وزارت کشور برطرف شده است اما همچنان مشکلاتی در این مسیر به چشم می‌خورد. با این حال نباید فراموش کرد که این مشکل سابقه‌ای ۱۵ ساله دارد و نباید توقع داشت با یک توافقنامه سریعاً برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه مشکلات حوزه جوانان برای راه اندازی تعداد قابل توجهی از خانه جوان در شهرستان‌های مختلف و همچنین ارائه تسهیلات اشتغال زایی به جوانان به تدریج برطرف خواهد شد اظهار کرد: در زمینه گسترش کمی سازمان‌های مردم نهاد فعالیت‌های خوبی انجام شده است. همچنین حوزه ورزش بلای جان حوزه جوان نیست اما توجه بیشتر به این حوزه به دلیل پر سر و صدا بودن و پر حاشیه بودن آن است.
در بخش دیگری از این نشست سجاد صالح - معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان - با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت ورزش و جوانان با وزارت کشور در مورد صدور شناسه سازمان‌های مردم نهاد این حوزه گفت: توافقنامه صورت گرفته اگرچه در ابتدا به خوبی پیش رفت اما در استان‌ها با ایراداتی روبرو شد که این ایرادات شامل عدم پذیرش استعلام‌های قبلی سمن‌های جوانان و مربوط به استعلام تخصصی وزارت کشور بود.
سالک افزود: طی جلسه اخیر با آقای اکبری این مشکلات مطرح و از سوی ایشان پذیرفته شد تا استعلام‌های قبلی برای یک دوره کاری سه ساله را بپذیرند و به استانداری‌ها نامه بزنند.
در پایان این نشست نیز یکی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان اصفهان با اشاره به تبعیض بین حوزه ورزش و جوانان در وزارتخانه گفت: این مسئله جوانان را بی انگیزه کرده است به طوری‌که اعتبارات این حوزه حتی به اندازه اعتبارات دو باشگاه ورزشی در کشور نیز نیست. این در حالیست که اهمیت این حوزه از حوزه ورزش کمتر نیست.
یکی از نمایندگان استان سمنان نیز با اشاره به بحث شناسه ملی سازمان‌های مردم نهاد از عدم همکاری استانداری‌ها انتقاد و به ملاک تأسیس خانه‌های جوان در استان‌های مختلف اشاره کرد.
همچنین یکی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز به بحث نظام وظیفه سازمان‌های مردم نهاد و برخی از تسهیلات این حوزه اشاره کرد و گفت: این تسهیلات بارها به تعویق افتاده و تغییرات آن باعث شده است تا جوانان منتظر باشند تا سرانجام طرح را بدانند.
یکی از نمایندگان استان اصفهان نیز با اشاره به بحث شناسه ملی سازمان‌های مردم نهاد و این توافقنامه گفت: به نظر می‌رسد در توافقنامه صورت گرفته با وزارت کشور دست وزارت ورزش بسته شده است و حاکمیت وزارت کشور در آن به رخ کشیده می‌شود.
کد مطلب: 103583
برچسب ها: صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *