۰
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰

نخست وزیر ارمنستان وارد تهران شد

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان صبح امروز - چهارشنبه - در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان صبح امروز - چهارشنبه - در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
به گزارش ايرنا، نخست وزیر ارمنستان در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رضا اردکانیان وزیر نیرو قرار گرفت.
پاشینیان قرار است تا ساعتی دیگر مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد قرار گیرد.
پس از مراسم استقبال رسمی ، مذاکرات رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ارمنستان و هیات همراه وی آغاز می شود.
سفر امروز نخست وزیر ارمنستان به تهران در حالی نقطه عطفی در روابط دو کشور در این برهه حساس خواهد بود که با توجه به تمایل جدی و آشکار طرفین، بی تردید مقامات ارشد ایران و ارمنستان در مسیر توسعه همه جانبه روابط گام برمی دارند که این هدف چشم انداز استراتژیکی را در مناسبات ایجاد می کند.
روحانی و پاشینیان چهارم مهر ماه در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و در خصوص همکاری های دو کشور و راه های توسعه آن گفت وگو کردند.
از زمان ایجاد روابط دیپلماتیک دوجانبه میان ایران و ارمنستان، دو کشور برنامه های مختلفی را از جمله ساخت پل بر روی رود ارس در سال 1996میلادی میان خاک ایران- ارمنستان، ایجاد منطقه آزاد مغری و گشایش بخش اول و دوم خط لوله گاز در سال 2007 و 2018 در دستورکار قرار داشته اند.
ایران در سال 2017 به عنوان ششمین شریک تجاری مهم ارمنستان معرفی شد، اما در سال 2018 ایران به پنجمین شریک تجاری مهم ایروان ارتقا یافت.
ایران و ارمنستان در حال اتخاذ تدابیر لازم برای دستیابی به دستاوردهای جدید در زمینه همکاری های اقتصادی هستند که از جمله اقدامات افزایش حجم گاز صادراتی به ارمنستان، یکپارچه سازی کریدور انرژی شمال به جنوب با حضور ایران- ارمنستان- گرجستان و و روسیه، ساخت نیروگاه های حرارتی در ارمنستان با ظرفیت 50 مگاواتی و همکاری های در زمینه مناطق آزاد هستند.
در حال حاضر مساله افزایش تبادلات گاز و برق میان دو کشور از جمله دستورکارهای کنونی میان مقامات ایران و ارمنستان محسوب می شود؛ ساخت سومین خط برق ارمنستان- ایران در مرحله اجرایی قرار دارد، اجرای این طرح سطح تبادلات و فروش گاز و برق میان طرفین را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. 
همچنین منطقه آزاد تجاری مغری، برنامه تبادل گاز ترکمنستان- ایران- ارمنستان و ساخت نیروگاه های برق- آبی نیز در مرحله اجرایی قرار دارند.
دو موضوع امنیت و انرژی در آینده روابط دو کشور، از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند مسیر را برای تعاملات استراتژیک هموار کند.
کد مطلب: 103682
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *