۰
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰

آنهایی که ذوق کردند آنهایی که محزون شدند

استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف که در نهایت از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته نشد، دو نوع واکنش را در پی داشت.
استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف که در نهایت از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته نشد، دو نوع واکنش را در پی داشت.
به گزارش ایسنا، روزنامه آفتاب یزد این بازتاب‌ها را تفکیک کرده و نوشته است: «فارغ از شگفت‌زدگی رسانه‌های بین‌المللی نسبت به استعفای ظریف، برخی از چهره‌های خارجی و داخلی نتوانستند احساسات منفی و مثبت خود را نسبت به این کناره‌گیری غیر منتظره پنهان نگه دارند به همین دلیل برخی از آنها با ابراز خرسندی و برخی نیز با ابراز تأسف نسبت به استعفای ظریف واکنش نشان دادند.
در گزارش ذیل در دو بخش آنها که خشنود شدند و آنان که ابراز ناراحتی کردند را پوشش می‌دهیم.
لیست موافقان
۱- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به خبر استعفای «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ابراز خرسندی کرد و نوشت: ظریف رفت و راحت شدیم...
۲- مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن تکرار ادعاهایی برخاسته از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا گفت که آمریکا استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را مورد توجه قرار می‌دهد و خواهیم دید که آیا حقیقت دارد. وزیر خارجه آمریکا همچنین با توجه به این موضوع مدعی شد که سیاست آمریکا نسبت به ایران بدون تغییر می‌ماند و «حکومت ایران باید مانند کشوری بهنجار رفتار کرده و به مردمش احترام بگذارد.»
۳- علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس، طی توئیتی درباره استعفای وزیر خارجه نوشت: ظریف استعفا داد تا از سختی‌های مواجهه با آمریکا پرهیز و به اشکالات راه طی شده در دوره صدارت پاسخ ندهد. این بدترین کار بود که به جای قبول مسئولیت و تصحیح کار وزارت خارجه منفعل به عنصری فعال در مطالبه مصالح انقلابی و منافع ملی، ایشان با فرار رو به جلو استعفا کرد.
۴- حمید رسایی در واکنش به استعفای ظریف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: کسی که از دوره دبیرستان تا سال‌های پایانی دولت دهم در آمریکا زندگی کرده بعد از تحمیل توافقنامه‌های ننگینی چون برجام و ناامیدی از تحمیل FATF، CFT و پالرمو همزمان با سفر محور مقاومت (بشار اسد) به ایران استعفا داد.
۵- اعضای فراکسیون ولایی مجلس در بیانیه‌ای تاکید کردند که با اطلاع از اختلافاتی که مدتی است بین روحانی و ظریف ایجاد شده و شرایط کنونی، فرار کردن از میدان پاسخگویی چه به بهانه اختلاف با رئیس‌جمهور باشد و چه به بهانه فشار مخالفان از نظر مردم عزت ایجاد نمی‌کند! ظریف باید بماند.
۶- وحید یامین‌پور، فعال اصولگرا و مجری برنامه‌های صداوسیما در صفحه اینستاگرامش در واکنش به استعفای ظریف نوشت: «آقای ظریف گفته امروز فهمیدم که اعتباری ندارم. جناب ظریف! شجاع باش و مسئولیت کارهایت را بپذیر. تو به خیلی از سوالات باید جواب بدهی. پ ن: ظریف درباره استعفایش گفته: بعد از عکس‌های امروز «دیدار با بشار اسد» فهمیدم ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان "اعتباری" ندارد.»
۷- بهروز نعمتی یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس در توئیتر خود خبر داده که کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری و نماینده مشهد دیروز در مجلس در پی استعفای وزیر امور خارجه شیرینی در میان نمایندگان پخش کرده است و او همچنین در توئیتی نوشت: «فروپاشی برجام از دید آقای ظریف قطعی و حتمی است؛ مردم نیز به زودی از برجام عبور می‌کردند و در این شرایط ایشان تشخیص دادند که با استعفا، بهتر می‌توانند زندگی کنند. این عقب‌نشینی در شرایط کنونی بیشتر رنگ و بوی شانه خالی کردن از بار خطاها و مسئولیت‌ها دارد. سوال‌های بی پاسخ همچنان بر زمین می‌ماند. »
این نماینده عضو جبهه پاپداری پخش کردن شیرینی میان نمایندگان را در گفت‌وگو با فردا تکذیب کرد.
۸- روح‌الله حسینیان عضو سابق جبهه پایداری با بیان این که تصور نمی‌کنم ظریف در اعتراض به سفر بشار اسد استعفا داده باشد، گفت: این استعفا باید پیش از اینها رخ می‌داد. زیرا سیاست خارجه دولت ضررهای زیادی به ایران زد. تردید نکنید که آمریکایی‌ها بیش از همه از این استعفا ناراحتند اما ما از استعفای ظریف خوشحالیم.»
لیست مخالفان
۱- تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن با ابراز تأسف از استعفای وزیر خارجه ایران گفت: از ظریف می‌خواهم که بماند، ظریف فردی بسیار میانه‌رو است که نقشی اساسی در به دست آمدن برجام داشت. از شنیدن خبر استعفای او شگفت‌زده شده‌ام. تأیید نمی‌کنم که رئیس‌جمهور ایران استعفای او را پذیرفته است یا نه. می‌دانم که طبق قوانین ایران هنوز او وزیر خارجه است.
۲- محسن هاشمی در آغاز جلسه دیروز شورای شهر تهران در واکنش به استعفای وزیر خارجه گفت: این خبر موجب نگرانی افکار عمومی شد. دکتر ظریف که طی سه دهه گذشته یکی از موفق‌ترین دیپلمات‌های نظام محسوب می‌شوند، مورد اعتماد ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داشته و رهبر معظم انقلاب نیز بارها طی سال‌های اخیر از وی تقدیر کرده‌اند.
۳- علیرضا رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی روز گذشته در اخطاری با استناد به اصل سوم و ۱۳۵ قانون اساسی به کناره‌گیری وزیر خارجه واکنش نشان داد و گفت: مخالفان از استعفای ظریف ذوق مرگ نشوند، هنوز استعفای ایشان پذیرفته نشده و آقای روحانی شهامت داشته باشد و ظرف ۲۴ ساعت این استعفا را با کمال قاطعیت رد کند.
۴- آذری جهرمی وزیر جوان دولت در واکنش به استعفای وزیر خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ننشین برادر، پاشو بایست جواد جان! مردم نگرانند.
۵- معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور طی توئیتی در واکنش به استعفای وزیر خارجه نوشت: لحظه‌لحظه این ماه‌ها و هفته‌ها و این روزها دکتر ظریف از طرف افراطیون داخلی و خارجی مورد بی‌رحمانه‌ترین حملات، تهمت‌ها و تخریب‌ها بود و دوستان همیشه می‌گفتند که طاقت بیار رفیق، برای عزت و سربلندی ایران، طاقت بیار...
۶- محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون مجلس طی گفت‌وگویی با خانه ملت در واکنش به کناره‌گیری وزیر خارجه گفت: دلیل استعفای ظریف هر چه باشد باید رفع شود، عده‌ای می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند. در حالی که دود آن به چشم همه می‌رود. آقای ظریف باید با اقتدار سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی را در منطقه و سطح بین‌الملل دنبال کند.
۷- حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت: «امان از ناهماهنگی! همگی به تذکرات مقام معظم رهبری در درس خارج توجه کنیم. همراهان و همکاران به آسانی نیامده‌اند که به آسانی کناره‌گیری کنند. نسبت به همراهان روزهای سخت قدردان باشیم.»
۸- پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «مژگان عزیز، نفس نفس‌زنان گفت: آقای ظریف! می‌خواستم بگم کار شما برای من و سایر بیمارها مثل رساندن اکسیژن بود. (بعد برجام / اول مرداد ۹۴) کپسول اکسیژن او افتاد. گریستی و آن را به دستش دادی. مژگان امروز پیش خداست ولی ایران و ایرانیان هستند و به تو خیلی احتیاج دارند آقای ظریف!»
کد مطلب: 103709
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *