۱
۰
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰

مهریه بیشترین دعاوی محاکم خانواده است

استاد دانشگاه و چهره ماندگار مشاوره ایران گفت: مهریه بنا بر آمار بیشترین دعاوی محاکم خانواده را شامل می شود و تعداد زیادی از مردان را روزانه روانه زندان می کند.
استاد دانشگاه و چهره ماندگار مشاوره ایران گفت: مهریه بنا بر آمار بیشترین دعاوی محاکم خانواده را شامل می شود و تعداد زیادی از مردان را روزانه روانه زندان می کند.
به گزارش ایرنا، شکوه نواب نژاد روز چهارشنبه در همایش ملی فرهنگی زندگی و مسائل روان شناختی در دانشگاه پیام نور استان بوشهر افزود: اگرچه همیشه این مثال 'مهریه را کی داده و کی گرفته' در جامعه مطرح است اما این درحالی است که امروز درخواست مهریه به ابزاری قوی برای فروپاشی خانواده مبدل شده زیرا در کنار این حق قانونی مهریه نظام اخلاقی، پایبندی به زندگی زناشویی، صبر، تعهد، رشد و پختگی لازم دیگر کمتر مورد توجه است.
وی بیان کرد: در این زمینه به دلیل اینکه باورها و به تبع آن رفتارها تغییر کرده است از قوانین نیز به شکل سلیقه ای استفاده می شود.
نوابی نژاد اظهار داشت: در نتیجه این تضادها، زنانی که خواهان مهریه هستند آن را شرعی و عرفی حق مسلم و لازم الاجرا می دانند و این همان مهریه ای است که در گذشته به عنوان پیشکش از طرف مرد صرفا به زن داده می شد تا پایداری خانواده را گوشزد و مورد تاکید قرار دهد.
وی گفت: رویکرد متفاوت امروز باعث شده تا یکی از عوامل اصلی در فروپاشی خانواده ها و نخستین اقدام بانوانی که به هر دلیل می خواهند این کانون و آشیانه را بهم بزنند، اجرا گذاشتن مهریه باشد.
نوابی نژاد اظهار داشت: رویکردهای مختلفی در خانواده رخ می دهد که از جمله آنها می توان به عوامل اجتماعی فرهنگی و عوامل روان شناختی اشاره کرد.
وی افزود تغییرات اجتماعی در طول قرن گذشته ساختار و کارکردهای یک خانواده، ازدواج، نقش زن و مرد در جامعه را تغییر داده و امروز بسیاری از کارکردهای خانواده به موسسه های عمومی جامعه واگذار شده است.
نوابی نژاد بیان کرد: با وجود آموزش و پرورش، مدارس، آموزش در حوزه های مذهبی و گسترش مهدهای کودک هنوز خانواده مسئول اجتماعی شدن رفتار کودکان است.
وی گفت: برنامه های فوق برنامه، تاثیر همسالان، رسانه های گروهی بویژه ماهواره ها و اینترنت و فضای مجازی نقش خانواده را هر روز کمرنگ و اختلاف بین دو نسل را بیشتر و بیشتر کرده است.
نوابی نژاد یادآور شد: از سوی دیگر با افزایش سن ازدواج بویژه در دختران و در نتیجه کم شدن تعداد فرزندان در خانواده، خانواده ها در جامعه هر روز پیرتر می شوند.
وی ادامه داد: اهداف ازدواج نیز تغییر کرده و امروز بسیاری از افراد برای حمایت های عاطفی، محبت و عشق ازدواج می کنند و در نتیجه ازدواج بر مبنای عشق و انتخاب آزاد رو به افزایش است.
نوابی نژاد گفت: کانون سالم خانواده قید و بندهای زندگی خانوادگی رو به کاهش است تا جایی که امروز هم خانگی بودن بدون عقد رسمی در جامعه تجربه می شود که با افزایش آن قبح آن نیز روز به روز بیشتر ریخته می شود.
وی اظهار داشت: تغییر نقش های اقتصادی زن و مرد از دلایل اختلاف و در برخی موارد موجب از هم پاشیدگی خانواده هاست.
نوابی نژاد یان کرد: امروز بسیار مایه سرفرازی است که تعداد زنان و دختران جامعه در دانشگاه ها رو به افزایش است و در عین حال که این موجب توسعه جامعه و افتخار ماست مشکلاتی نیز پدید آورده و تعداد زنان در بازار کار رو به افزایش است.
وی اظهار داشت: زنانی که استقلال مالی پیدا می کنند در تحقیق های دانشجویان نشان می دهد برخی از آنها از تلاش های خود برای سازگاری با زندگی زناشویی در مواجهه با بحران ها و مسائل گوناگون زندگی کم کاری می کنند.
نوابی نژاد ادامه داد: نظام خانواده نهادینه ترین نیاز بشر و درعین حال کوچکترین نهاد اجتماعی ونهاد بشری است که به تنهایی عاملی سترگ در دگرگونی ها و تغییرات چالش های هر جامعه ای است.
وی گفت: اهمیت خانواده در اثرگذاری پایدار بر شخصیت انسان است زیرا هیچ نهادی اثرگذاری آن به پایداری اثرگزاری خانواده نیست زیرا اثرگزاری خانواده در شخصیت فرد در جامعه تا دم مرگ نیز احساس می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: خانواده منبع و مبدا انتقال ارزش ها و پایگاه انتقال ارزش های فرهنگی و حتی اخلاق از نسلی به نسل دیگر است.
وی بیان کرد: نهاد خانواده در هر تحول اقتصادی، اجتماعی، اتحادی و سیاسی به دلیل بنیادی بودن بیشترین تغییر و تحول را تحمل می کند.
نوابی نژاد اظهار داشت: بیشترین آسیب به نظام خانواده زمانی رخ می دهد که جامعه در حال گذار از دوره ای به دوره دیگر است
وی گفت: تغییراتی که در جهان پیچیده رخ می دهد تنها شامل تغییر در ساختارها نیست بلکه هویت ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد
نوابی نژاد اضافه کرد: در جامعه گروهی که از خانواده سنتی دفاع می کنند و خانواده را در بحران انشقاق و از هم پاشیدگی می بینند و از مشروعیت بخشیدن به رفتار و روابط آزاد دختر و پسر و مجاز دانستن طلاق انتقاد می کنند.
وی گفت: از طرفی دیگر گروهی که در مدرنیته بسر می برند اعتقاد دارند آنچه در حال رخ دادن است تغییر شکل زندگی افراد در خانواده است که زندگی شخصی افراد را سخت تحت تاثیر قرار می دهد که آنها این تکثر را در جامعه مفید و لازم می دانند.
نوابی نژاد بیان کرد: در جامعه مدرن زنان نقشی فعال تری دارند و بخش عظیمی از فعالیت های فردی و اجتماعی را بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: باید بدانیم تغییر هر مفهوم در ارتباط با فرهنگی است که هر دوره با خود به همراه می آورد.
کد مطلب: 103719
برچسب ها: مهریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
برای همین مهریه نباید زندان داشته باشد. مرد داشته باشد می دهد. نشون می ده زن ها بیشتر دنبال مهریه هستند تا حضانت و طلاق و...