۰
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱

وضعیت راه‌آهن قزوین-رشت و رشت-آستارا

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که چهارشنبه هفته جاری با حضور رییس جمهوری راه‌آهن قزوین–رشت افتتاح می‌شود، اعلام کرد: راه‌آهن رشت – آستارا در همین روز به پیمانکار تحویل می‌شود و آغاز برنامه مورد نظر جهت عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار می‌گیرد و تمام منابع مالی آن نیز پیش‌بینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که چهارشنبه هفته جاری با حضور رییس جمهوری راه‌آهن قزوین–رشت افتتاح می‌شود، اعلام کرد: راه‌آهن رشت – آستارا در همین روز به پیمانکار تحویل می‌شود و آغاز برنامه مورد نظر جهت عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار می‌گیرد و تمام منابع مالی آن نیز پیش‌بینی شده است
به گزارش ايسنا، محمد اسلامی در هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب که با حضور ۱۴ کشور عضو در حال برگزاری است، اظهار کرد: امیدواریم موانع پیشروی فعالیت‌های ترانزیتی کریدور شمال – جنوب برداشته شود و وظیفه همه کشورها اقدام برای توسعه این کریدور است تا موجب توسعه فعالیت‌های تجاری در منطقه شود و گشایش اقتصادی را برای ملت‌ها به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید با ایجاد شرکت‌های چند وجهی از ظرفیت‌های کریدور شمال به جنوب به نحو مطلوب استفاده کرد و در راستای تحقق امر ترانزیت گام برداشت.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: پس از حدود پنج سال وقفه شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب با حضور کشورهای عضو در تهران در حال برگزاری است و بررسی مسائل مختلف به منظور تسریع در فعالیت‌های ترانزیتی این کریدور در دستور کار قرار دارد.
اسلامی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر از کریدور شمال – جنوب به میزان ظرفیت آن استفاده نمی‌شود و امیدوار هستیم که با اقدام مثمر ثمر کشورهای عضو شاهد افزایش و ارتقای سطح ظرفیت‌های ترانزیتی این کریدور باشیم.
وی با اشاره به این‌که برگزاری اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب با افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت که چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود همزمان شده است، اظهار کرد: راه‌آهن قزوین – رشت بخشی از کریدور شمال – جنوب است و با حضور رئیس جمهوری به زودی افتتاح می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد احداث راه‌آهن رشت – آستارا، گفت: احداث این راه‌آهن بخشی از کریدور شمال به جنوب است و پروژه مربوطه تحویل پیمانکار شده است و افتتاح آغاز برنامه و پس از آن عملیات اجرایی پروژه همزمان با حضور رئیس جمهوری طی هفته جاری آغاز می‌شود.
اسلامی ادامه داد: منابع مالی پروژه پیش‌بینی شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.
وی با اشاره به این‌که کریدور شمال – جنوب از سه بخش تشکیل شده است، اظهار کرد: بخش اول مقوله زیرساخت‌هاست تا بتوان ظرفیت ترانزیتی کریدور را ارتقا داد و باید خاطر نشان کرد که به صورت سنتی طی سال‌های گذشته بار از این مسیر به آسیای میانه و قفقاز منتقل می‌شد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که توسعه بنادر شمالی و جنوبی و به طور ویژه ساخت راه‌آهن چابهار – زاهدان، بافق – بندرعباس تا سرخس، قزوین – رشت و ادامه آن تا آستارا از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت تکمیل کریدور شمال – جنوب است، گفت: اتصال خط آهن به نقاط شمالی، شرقی و غربی در کریدور شمال از مهم‌ترین برنامه‌هاست.
وی ادامه داد: ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار که به صورت مستقل توسط کشورهای مختلف انجام می‌شود و نیز ایجاد ظرفیت لجستیکی به منظور ارتقای توان حمل و نقلی با ایجاد شرکت‌های چند وجهی دو بخش دیگر مورد نظر کریدور شمال به جنوب است.
کد مطلب: 103948
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *