۰
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴

دست و پازدن حکام عرب برای رابطه با اسرائیل

اتحادیه پارلمانی عربی خواستار توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تشکیل کارگروه‌های پارلمانی عربی و تلاش در تمام محافل و از طریق تمام تریبون‌ها به منظور حمایت از پایداری فلسطینی‌ها شد و درخواست امارات، عربستان و مصر را در زمینه حذف بند عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نپذیرفت.
اتحادیه پارلمانی عربی خواستار توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تشکیل کارگروه‌های پارلمانی عربی و تلاش در تمام محافل و از طریق تمام تریبون‌ها به منظور حمایت از پایداری فلسطینی‌ها شد و درخواست امارات، عربستان و مصر را در زمینه حذف بند عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نپذیرفت.
به گزارش ايسنا، رئیس پارلمان اردن و رئیس دوره‌ای بیست و نهمین نشست‌های پارلمان‌های عربی تحت شعار "قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین است" اعتراض سه گانه سعودی، اماراتی و مصری به بند توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد در حالی که بسیاری از کشورها از جمله سوریه، لبنان و فلسطین با بند مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کردند.
رئیس شورای سعودی و رئیس پارلمان مصر به بند مربوط به توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی نشست اتحادیه پارلمان عربی اعتراض کرده بودند. همچنین هیئت امارات درخواستی در زمینه بازنگری در بند مذکور ارائه کرده بود.
پیشتر مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت خواستار درج بندی در مخالفت با عادی سازی روابط و تحریم سیاسی رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی این نشست دو روزه شده و بر لزوم اقدام در جهت حمایت عربی و بین‌المللی از پرونده قدس تاکید کرده بود.
در بیانیه پایانی کنفرانس مذکور که در امان پایتخت اردن برگزار شد، آمده است، آمریکا کشوری طرفدار است و نمی‌تواند میانجی‌ بی‌طرفی در روند صلح بین اسرائیل و فلسطین باشد.
در این بیانیه یکجانبه‌گرایی آمریکا در تصمیم‌گیری‌هایش مورد انتقاد قرار گرفته و آمده،‌ آمریکا در جهت اشغالگری اسرائیل عمل کرده و جانب اسرائیل را می‌گیرد.
طبق بیانیه پایانی نشست، پایان درگیری اسرائیل و اعراب و ثبات در منطقه تنها با پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی و گام برداشتن در مسیر روند سیاسی ممکن خواهد بود که اساس آن حل و فصل عادلانه مسائل مربوط به وضعیت نهایی است.
در این بیانیه به ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس و تلاش‌ها برای نابودی آثار شهر قدس با دخل و تصرف در وضعیت تاریخی این شهر اشاره شده که احساسات اعراب و مسلمانان را جریحه دار کرده است.
براساس این بیانیه، نسبت به مرحله‌ای پیچیده‌تر هشدار داده شده و آمده است،‌ باید در جهت حمایت از قدس در برابر هرگونه تلاشی برای نابودی هویت تاریخی و اسلامی آن ایستاد.
در این بیانیه تاکید شده که باید کشور فلسطین به پایتختی قدس در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ تشکیل شده و حق بازگشت آوارگان فلسطینی تضمین شود.
در این بیانیه بر ادامه حمایت از آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) تاکید شده تا به ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به آوارگان فلسطینی ادامه دهد.
شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم حمایت از پایداری براداران فلسطینی در مبارزه‌ تاریخی‌ و دفاع از حقوق‌شان تاکید کردند.
در این بیانیه همچنین بر لزوم عدم عادی سازی روابط با اسرائیل همسو با قطعنامه‌های قبلی نشست‌های رهبران عرب تاکید شد.
رژیم صهیونیستی اخیرا با کشورهای عربی‌ای ارتباط برقرار کرده که هیچ روابط دیپلماتیکی با آنها ندارد، به عنوان مثال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اکتبر به عمان رفت و با سلطان قابوس بن سعید پادشاه این کشور ملاقات داشت. همچنین وزیر فرهنگ این رژیم اکتبر به بازدید از مسجد شیخ زاید در ابوظبی رفت و تیم جودوی اسرائیل در مسابقات جهانی جودو در امارات شرکت کرد. همچنین تیم اسرائیلی در نشست ورشو به میزبانی آمریکا و لهستان حضور یافت و در کنار مقامات عربستان، امارات، ‌بحرین و یمن قرار گرفت.
کد مطلب: 104028
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *