۰
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۷

اظهارات مداخله جویانه آمریکاییها در لبنان

دیوید ساتر فیلد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در دیدار با مسوولان لبنانی در یک دخالت آشکار اعلام کرد که لبنان نباید از تصمیم های غربی و عربی درباره ایران و به خصوص حزب الله خارج شود.
دیوید ساتر فیلد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در دیدار با مسوولان لبنانی در یک دخالت آشکار اعلام کرد که لبنان نباید از تصمیم های غربی و عربی درباره ایران و به خصوص حزب الله خارج شود.
به گزارش ايرنا، روزنامه لبنانی اللواء روز پنجشنبه این مطلب را به نقل از منابع رسمی گزارش داد و افزود: ساتر فیلد گفته است که اکنون دور جدیدی از تحریم ها علیه حزب الله و شخصیت های نزدیک به این حزب اعمال شده است و لبنان نباید از آن خارج شود.
وی همچنین به بیروت هشدار داد که باید هوشیار باشد تا هزینه نزاع آمریکا -ایران در منطقه را نپردازد.
ساترفیلد به مسوولان لبنانی توصیه کرده که نباید تحت تاثیر ایران قرار بگیرند و مدعی شده که ایران با متحدان خود در پارلمان و کابینه بر دولت لبنان سیطره یافته است. 
طبق گزارش اللواء، توصیه معاون وزیر خارجه آمریکا تنها متوجه لبنان نیست بلکه با توجه به نفوذ ایران در کشورهای منطقه متوجه آنها نیز است و اکنون امریکایی ها نگران ادغام دولت لبنان در حزب الله هستند.
در همین حال برخی از جناح های لبنانی اظهارات ساترفیلد را دخالت آشکار در امور داخلی لبنان دانستند و نسبت به آن اعتراض کردند.
ساترفیلد در ادامه دخالت های خود در امور لبنان همچنین خواستار حل مساله مرز آبی میان لبنان و سرزمین های اشغالی به روش دیپلماتیک شده است و این در حالی است که قوای سیاسی لبنان مخالف سیاست های آمریکا ، منطق دیپلماتیک را در مقابل رژیم صهیونیستی بی فایده دانسته و آن را به نفع این رژیم می دانند. 
اللواء افزود: در همین راستا امریکا به خواسته های لبنان در دولت جدید از جمله در زمینه اقتصادی، مالی، اجتماعی ، خدماتی و اجرایی توجه دارد.
برخی طرف های لبنانی نیز مدعی شدند که ساترفیلد با طبیعت توازن قوا در لبنان آگاه است و آنچه را خارج از توان لبنان است مطالبه نکرده بلکه تنها به آنها توصیه کرد که درباره ایران و حزب الله تحریم های آمریکا دامنگیر آنها نشود.
طبق این گزارش نماینده آمریکا با رییس جمهوری و رییس پارلمان لبنان دیدار نکرد و آن را به مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا که قرار است روز 21 ماه جاری میلادی از بیروت دیدار کند، واگذار کرده است. 
این سفر شامل دیدار از کویت و سرزمین های اشغالی نیز می شود.
روزنامه اللواء همچنین گزارش داد که موضوع حزب الله از دیدارهای نمایندگان انگلیس و آلمان در امور خاورمیانه که روز گذشته هر یک جداگانه با مسوولان لبنان دیدار داشتند، غایب نبود.
نماینده انگلیس در دیدار با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که این سفر تعمدا پس از تصمیم لندن درباره حزب الله اتخاذ شده چرا که انگلیس معتقد است که میان جناح سیاسی و نظامی حزب الله تفاوتی نیست و تاکید کرد که این مساله به روابط بیروت و لندن صدمه نخواهد زد و کمک200 میلیون دلاری سالانه آن به لبنان ادامه خواهد داشت.
باسیل نیز پیشتر در دیدار با فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مواضع انگلیس در ارتباط با حزب الله لبنان و تقسیم آن به بخش سیاسی و نظامی انتقاد کرده بود.
موگرینی نیز در دیدار هفته گذشته با وزیر خارجه لبنان بر مواضع قبلی اتحادیه اروپا در ارتباط با حزب الله تاکید و دیدگاه های لندن را خارج از این اتحادیه خواند.

 
کد مطلب: 104182
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *