۰
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۶

مهم‌ترین چالش در روابط ایران و عراق

یک تحلیل‌گر مسائل عراق گفت: آمریکایی‌ها بر روی عراق به عنوان پایگاهی اساسی برای ایجاد فشار یا مواجهه با ایران حساب می‌کنند؛ موضوعی که تاکنون مقامات عراقی در برابر آن ایستادگی کرده‌اند .
یک تحلیل‌گر مسائل عراق گفت: آمریکایی‌ها بر روی عراق به عنوان پایگاهی اساسی برای ایجاد فشار یا مواجهه با ایران حساب می‌کنند؛ موضوعی که تاکنون مقامات عراقی در برابر آن ایستادگی کرده‌اند .
به گزارش ايسنا، سید رضا قزوینی غرابی در مورد اهمیت گسترش مناسبات دو کشور ایران و عراق با توجه به انجام اولین سفر حسن روحانی به عراق در روزهای آینده در کسوت رئیس جمهور و همچنین فشار شدید آمریکایی‌ها بر دولت بغداد جهت تجدید نظر در روابطش با تهران و اینکه ایران چگونه می‌تواند از توانمندی‌های کشورهای همسایه‌اش از جمله عراق برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند؟ اظهار کرد: در سایه تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران، تهران نگاه جدی به همسایه غربی خود دوخته است و شاید بتوان این حجم از رفت و آمد مقامات ایرانی به عراق در ماه‌های اخیر را در همین چارچوب ارزیابی کرد، چرا که عراق روابط خوبی با همه کشورهای جهان دارد و همچنان ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی برای ایران دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است.
وی در این راستا ادامه داد: درست است که مراودات مالی دو کشور به دلار تحت سایه فشار آمریکا بر بغداد قرار گرفته است اما دو کشور می‌توانند از طریق سازوکارهای مبادلاتی ثانویه از حجم این فشارها بکاهند. طبعاً عراق در این مورد نیز زیر ضرب و فشار واشنگتن است اما عزم جدی مقامات دو کشور در عالی‌ترین سطح می‌تواند به استمرار مناسبات اقتصادی دو کشور و سود آوری آن کمک کند.
این روزنامه‌نگار در پاسخ به این سوال که چه میزان این توانمندی و ظرفیت در دولت عراق وجود دارد که در برابر فشارهای آمریکا علیه ایران مقاومت کند، گفت: هرچند سیاست خارجی عراق در چند سال اخیر نشان داده است که به دنبال ایجاد روابطی متوازن با همه کشورهای جهان است و تمایلی به فرورفتن در محورهای منطقه‌ای و بین المللی به خصوص در مناقشات میان آمریکا و ایران ندارد اما عمق روابط همسایگی، فرهنگی و تاریخی هم آنقدر برای عراقی‌ها مهم است که بارها در اظهارات خود عنوان کرده‌اند که تمایلی ندارند که خاک کشورشان محلی برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی ایران باشد، علاوه بر اینکه آنها بر مخالفت خود با هرگونه تحریم آمریکا علیه ایران تأکید کرده‌اند. اما در سوی مقابل سیاست واشنگتن در منطقه بر مواجهه با ایران متمرکز شده است و آمریکایی‌ها بر روی عراق به عنوان کشوری مهم و پایگاهی اساسی برای ایجاد فشار یا مواجهه با ایران حساب می‌کنند.
این کارشناس مسائل عراق خاطرنشان کرد: آمریکا ابزارهای زیادی برای فشار روی عراق در اختیار دارد که می‌تواند آنها را به کار بگیرد، لیکن واشنگتن می‌داند سیاست فشار بیش از اندازه بر عراق هم می‌تواند نتایج نامطلوبی را برای آنها و برنامه‌هایشان به همراه داشته باشد.
قزوینی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر اخیر رئیس مجلس عراق به تهران، گسترش روابط پارلمانی چه تأثیری می‌تواند بر روابط دو کشور در سطح کلان داشته باشد؟ گفت: سفر چند روز قبل آقای «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در چارچوب گسترش روابط فیمابین به خصوص در عرصه پارلمانی دانست. پارلمان عراق متشکل از همه طوایف و قومیت‌ها است و در حقیقت می‌توان آن را قدرتمندترین نهاد این کشور دانست چرا که نظام سیاسی عراق متکی به پارلمان است. بنابراین گسترش روابط پارلمانی دو کشور و استفاده از این ظرفیت، می‌تواند نقش مهمی در پیش برد مناسبات دو کشور ایفا کند.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مهم‌ترین چالش پیش روی روابط ایران و عراق چیست؟ گفت: حل و فصل نهایی مشکلات مرزی و آبی موجود را می‌توان یکی از چالش‌های قدیمی میان دو کشور دانست که البته به دلیل مناسبات سیاسی خوب دو کشور نتوانست بر روابط موجود سایه بیفکند اما باید توجه داشت با توجه به کمبود منابع آبی و احتمال چالش‌هایی که می‌تواند در آینده از این طریق به وجود آید، ایجاد یک راه حل برای مشکلات مزبور ضروری است. همچنانکه پایبندی به تعهدات ایجاد شده از طریق قراردادهای امضا شده میان دو طرف، در سایه فشارهای آمریکا بر بغداد برای کاهش سطح مناسبات اقتصادی و ارزی با تهران می‌تواند برای عراق یک فشار سنگین باشد. در همین چارچوب امیداوارم در سفر آقای روحانی به عراق شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.
کد مطلب: 104310
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *