۰
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸

باید وضعیت مرزهای ایران و عراق روشن شود

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که مقامات عالی رتبه ایران و عراق باید در مورد مناسبات اقتصادی و سایر موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کنند تا روابط از حالت تعریف نشده و غیرقابل پیش‌بینی به وضعیت باثبات و تعریف شده درآید،‌ گفت: هیات عالی رتبه ایران باید در مورد بازگشت به مرزهای 1975 گفت‌وگو کنند تا وضعیت حقوقی مرزهای ایران روشن شود.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که مقامات عالی رتبه ایران و عراق باید در مورد مناسبات اقتصادی و سایر موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کنند تا روابط از حالت تعریف نشده و غیرقابل پیش‌بینی به وضعیت باثبات و تعریف شده درآید،‌ گفت: هیات عالی رتبه ایران باید در مورد بازگشت به مرزهای 1975 گفت‌وگو کنند تا وضعیت حقوقی مرزهای ایران روشن شود.
به گزارش ايسنا، قاسم محب‌علی  در ارزیابی خود از گسترش مناسبات ایران و عراق با توجه به سفری که رئیس مجلس عراق به ایران داشته و همچنین سفری که رئیس جمهور کشورمان به این کشور خواهد داشت، گفت: عراق یکی از بزرگ‌ترین همسایه‌های ما است، از نظر روابط تجاری نیز در حال حاضر جزو طرف‌های اول و ما محسوب می‌شود و همچنین از لحاظ مسائل امنیتی، مذهبی و مسائلی که به منطقه مربوط است، عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد.
وی تصریح کرد: طی این سال‌ها روابط پر فراز و نشیبی با عراق داشته‌ایم از جنگ گرفته تاکنون که روابط نسبتاً دوستانه‌ای داریم، اما همچنان مشکلات حل نشده‌ای هم وجود دارد مانند بازگشت به عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر- اختلافات مرزی میان ایران و عراق بر سر مالکیت آب‌های اروندرود- که هنور باقیمانده و عراقی‌ها همچنان تعلل می‌کنند برای این‌که وضعیت حقوقی مرزهای ایران با عراق روشن شود و مناسبات این دو کشور در یک چارچوب خوب و مشخصی تعریف شود.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: البته عراق هم مشکلات زیادی به لحاظ اقتصادی و منطقه‌ای دارد، ضمن این‌که سرنوشت منطقه کرد با دولت مرکزی روشن نیست، بنابراین هر تحول و اتفاقی در این کشور با توجه به این‌که همسایه ما است، وضعیت کشور ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید توجه کنیم که ما با مردم عراق و همچنین کردها روابط فرهنگی و تاریخی داریم.
مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه همچنین به مساله تحریم‌ها در ارتباط با عراق نیز اشاره کرد و گفت: عراق با توجه به این‌که هم با ما مناسبات ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر با آمریکا مناسبات دیگری دارد، این مسائل باید در دستور کار هیأت عالی‌رتبه ایرانی با عراقی قرار گیرد تا بتوانیم روابط را از حالت تعریف نشده و غیرقابل پیش‌بینی به وضعیت با ثبات، تعریف شده، چارچوب‌بندی شده و منظم در بیاوریم و هر دو کشور بتوانند به راحتی چشم‌اندازی به آینده داشته باشند.
محب‌علی در ادامه اظهار کرد: درواقع باید تمام افراد از تجار تا سایر نهادها و سازمان‌هایی که به نوعی با دو کشور ایران و عراق در ارتباط هستند بتوانند با یک چشم‌انداز روشن روابط خود را پی‌گیری کنند، اما همچنان چشم انداز روشن و تعریف نشده بین دو کشور وجود دارد که قطعاً تلاش هیأت عالی‌رتبه ایرانی باید این باشد که به این وضعیت پایان دهد و روابط را به یک روابط نهادی و ساختارمند و با چشم انداز روشن برای آینده دو طرف و براساس منافع متقابل دو کشور تبدیل کند. طبیعتاً یک عراق مستقل و امن حتماً همسایه خوبی برای ایران خواهد بود.
این تحلیل‌گر مسائل منطقه درباره این‌که با توجه به رقابت کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در عراق و استفاده از فرصت‌های اقتصادی، ایران چگونه می‌تواند در عراق از این ظرفیت استفاده کند، گفت: قطعاً یکی از موضوعات مهم بین ایران و عراق مناسبات اقتصادی و تجاری است، اما مشکلی که وجود دارد این است که به دلیل تحریم‌ها ایران نمی‌تواند از ابزار مالی خودش و امکانات بین‌المللی استفاده کند در حالی که سایر رقبای ایران مانند ترکیه، عربستان و چین و کشورهای دیگر به راحتی از این ابزار استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند مشکلاتی را برای ما در زمینه مسائل اقتصادی ایجاد کند.
وی خاطر نشان کرد: با این وجود باید مقامات عالی دو کشور با یکدیگر در این زمینه گفت‌وگو کرده و راه‌حل‌هایی را برای حفظ این شرایط و توسعه آن پیدا کنند. مناسبات ما همچنان درچارچوب‌های امنیتی، اقتصادی و گاهی مسائل کوتاه مدت است اما قطعاً هیأت عالی رتبه در این سفر باید گفت‌وگو کرده و موضوعات درازمدت را دنبال کنند تا بتوانیم به راحتی مسائل اقتصادی را پی‌گیری و مشکلات را حل و فصل کنیم.
کد مطلب: 104382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *