۰
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۰

نکات بهداشتی درباره ماهی قرمز

ماهی های عید نوروز به عنوان مهمانان همیشگی و جدا نشدنی سفره های هفت سین وارد بازار شده و این روزها در گوشه و کنار خیابان ها و مراکز خرید خودنمایی می کنند اما توجه به نکات مراقبتی و بهداشتی آن ضروری است.
نکات بهداشتی درباره ماهی قرمز
ماهی های عید نوروز به عنوان مهمانان همیشگی و جدا نشدنی سفره های هفت سین وارد بازار شده و این روزها در گوشه و کنار خیابان ها و مراکز خرید خودنمایی می کنند اما توجه به نکات مراقبتی و بهداشتی آن ضروری است.
به گزارش ایرنا، با توجه به استقبال شهروندان از خرید ماهیان قرمز عید نوروز، کارشناسان بهداشتی می گویند مردم قبل از خرید باید به توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال هر گونه بیماری پوستی توجه کنند.
ماهی های قرمز را می توان همانند بسیاری از حیوانات اهلی با رعایت مسائل بهداشتی در منزل نگهداری کرد ولی در صورت بی توجهی به نکات مراقبتی و بهداشتی احتمال بروز بیماری های پوستی و انگلی در انسان به ویژه برای کودکان وجود دارد.
شکسته شدن یا تا خوردن بال های ماهی، شنای نامتعادل، بیرون زدگی چشم ها، تشکیل گلوله های پنبه ای اطراف دهان، دم یا بال ها و سفیدک زدن جداره پوست از علائم بیماری ماهی های قرمز است که از خرید آنان باید اجتناب کرد.
مدیر کل دامپزشکی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شهروندان خواست تا ماهی قرمز و تزئینی را از اماکن مسقف دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی خریداری کنند و به کودکان اجازه دست زدن به آنها را ندهند.
سید حسین رضوانی از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آلودگی افراد به برخی از بیماری های ناشی از تماس با این ماهیان تزئینی را استفاده از دستکش برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب ماهیان زینتی برشمرد.
رضوانی بر لزوم جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم ، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری تاکید کرد و گفت: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهیان باید بهداشتی باشد.
وی افزود: آب شرب شبکه آبرسانی شهری باید کلرزدایی و یا جهت تبادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف ،حداقل 24 تا 48 ساعت در ظروف دهانه گشاد نگهداری و ذخیره شود.
او توضیح داد : برای انتقال ماهی از مراکز فروش معتبر به منازل حداکثر به مدت 2 ساعت کیسه های پلاستیکی مناسب بوده و باید 2 برابر میزان آب در کیسه ، هوا وجود داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران از جمله ویژگی ماهی قرمز سالم را مواردی همچون ، تحرک مناسب ، شنای عادی ، پولک های سالم و بدون زخم ، پوست درخشان ، خوش رنگی، باله های برافراشته و دم کشیده بدون زخم و پوسیدگی نام برد .
وی گفت : در برخی از مراکز عرضه ماهی قرمز ،اقدام به فروش گونه ای از حلزون به نام حلزون سیبی و یا لاک پشت گوش قرمز می کنند که تاکید می شود به دلیل بروز و انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان از خرید و انتقال به منزل خودداری کنند.

**تولید حدود سه میلیون قطعه ماهی زینتی در مازندران
مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه 24مزرعه تولید انواع ماهیان زینتی در استان فعال است، گفت: امسال حدو سه میلیون قطعه ماهیان زینتی از جمله ماهی 'گل فیش ' دراستان تولید شده است.
محمد محمد زاده به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه خرید ماهی قرمز به عنوان یکی از نمادهای طبیعت در سفره هفت سین در بین مردم ایران زمین به ویژه مازندران با استقبال مواجه است، تولید امسال نسبت به سال قبل بیشتر شد.
وی با اشاره به اینکه مردم باید نسبت به نحوه نگهداری و مراقبت آن دقت لازم را داشته باشند، ادامه داد: دمای مناسب برای نگهداری ماهیان قرمز 22 تا 26درجه سانتی گراد است.

**ماهی قرمز را پس از تعطیلات عید در رودخانه ها رها نکنید
مدیر کل شیلات مازندران از مردم خواست تا ماهی قرمز را پس از تعطیلات عید وارد رودخانه ها و نهرهای استان نکنند ، چراکه احتمال اینکه این ماهیان به بیماری قارچی مبتلا شده باشند ،زیاد است.
محمد زاده افزود: شهرداری های استان مازندران دارای حوضچه و استخر هایی است که با هماهنگی آنان می توان ماهی قرمز را در این محیط رها کرد.
کد مطلب: 104437
برچسب ها: ماهی قرمز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *