۰
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵

عربستان آینده‌اش را در تنش با ایران می‌بیند

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با یک رسانه عربی به مساله سفر روحانی به بغداد، ارتباط سفر بشار اسد به تهران با استعفای وی، روابط ایران و عربستان و همچنین روابط ایران و روسیه پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با یک رسانه عربی به مساله سفر روحانی به بغداد، ارتباط سفر بشار اسد به تهران با استعفای وی، روابط ایران و عربستان و همچنین روابط ایران و روسیه پرداخت.
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی عربی که بخش کوتاهی از آن روز دوشنبه منتشر شد، گفت: منطقه خاورمیانه نیازمند همکاری میان تمام طرف‌ها است و ما راهبردی منطقه‌ای داریم و هدف آن "منطقه‌ای قوی‌تر" است نه "کشوری قوی" و یا "مردانی قوی".
وی افزود: ما به اندازه کافی مردان قوی داریم و اکنون نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم. ما به دنبال اتخاذ موضع علیه هیچ کشوری نیستیم و مواضع ما کاملاً واضح هستند، ما خواستار گفت‌وگو هستیم.
محمد جواد ظریف که به همراه حسن روحانی به بغداد رفته است در ادامه گفت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران این مرحله زمانی را برای سفر به عراق انتخاب کرد تا با مسئولان عراقی در رابطه با چگونگی انتقال از مرحله مبارزه با افراط‌گرایی به مرحله سازندگی در کنار هم بحث و گفت‌وگو کند.
وی افزود: این مساله هم به نفع ایران و هم به نفع عراق و هم به نفع منطقه خواهد بود، زیرا ما بر این باوریم که ایران و عراق می‌توانند ارکان امنیت و همکاری در منطقه باشند.
ظریف در ادامه گفت که ایران هیچ‌گاه دشمنی خود با آمریکا را به خاک عراق نکشیده است.
وزیر خارجه کشورمان در سوالی در رابطه با استعفای اخیرش گفت: استعفای من هیچ ارتباطی با سفر بشار اسد به تهران نداشت بلکه دلایل دیگری داشت.
وی افزود: نادیده گرفتن وزارت خارجه در این سفر باعث شد تا من برای حفظ اعتبار این وزارت این اقدام را اتخاذ کنم. مطمئن باشد که وزارت خارجه مسئول رسمی سیاست‌های خارجه ایران است و جامعه بین‌المللی باید به این مساله پی ببرد و این پیام به آنها رسید، من امروز بسیار خوشحال هستم که در خدمت ملت ایرانم.
محمد جواد ظریف در ادامه عربستان را به گفت‌وگو دعوت کرد و افزود: ایران هیچ دلیلی برا ی ایجاد جنگ با همسایگان از جمله عربستان ندارد. ایران تلاش نکرد تا عربستان را از منطقه دور کند بلکه عربستان خودش این کار را کرد.
وزیر خارجه ایران گفت: تهران آماده همکاری با ریاض است اما حکومت کنونی عربستان مصلحت و آینده شخصی خود را در تنش مستمر با ایران می‌بیند.
وی گفت: ما براین باوریم که امنیت عربستان ارتباط شدیدی با امنیت ایران دارد و عربستانی‌ها باید قبول کنند که امنیت ایران به معنای امنیت عربستان است.
محمد جواد ظریف در مورد روابط ایران و روسیه گفت: دو کشور ایران و روسیه نقاط اشتراک زیادی دارند اما آنها در رابطه با مساله اسرائیل  با ما موافق نیستند زیرا هر کشوری دیدگاه خود را دارد.
کد مطلب: 104483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *