۰
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸

حال تالاب انزلی همچنان خوب نیست

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تمام اقداماتی که در راستای احیای تالاب انزلی صورت گرفته اما حال این اکوسیستم آبی ارزشمند خوب نیست.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تمام اقداماتی که در راستای احیای تالاب انزلی صورت گرفته اما حال این اکوسیستم آبی ارزشمند خوب نیست.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «مسعود باقر زاده کریمی» روز چهارشنبه در سمینار دستاوردهای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی افزود: پروژه مدیریت تالاب انزلی حاصل یک کار مشترک میان ایران و ژاپن و در راستای تفاهم نامه ای است که سال 82 به امضا رسید.
وی اظهار داشت: از زمان آغاز اجرای این پروژه، مبنای فکری اجرای آن همان رویکردی بود که در سازمان حفاظت محیط زیست در پیش گرفته شد و امروز نیز همان روند دنبال می شود، اینکه برای احیای تالاب نه تنها باید برای 20 هزار هکتار از عرصه تالابی بلکه برای 380 هزار هکتار حوضه آبریز آن برنامه داشته باشیم.
باقرزاده کریمی به نقش جوامع محلی در احیای تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: در این راستا اکنون برنامه مشارکتی حضور ذینفعان را دنبال می‌کنیم، در واقع به دنبال اجرای مدیریت زیست بومی در تالاب هستیم که اجرای آن را از تالاب انزلی با مشارکت جایکا آغاز کرده ایم.
وی افزود: تالاب انزلی در بالادست در ارتفاع بین 1500 تا 2500 متر دارای مناطق کوهستانی و مرتع شده که چرای دام در آن صورت می گیرد، در ارتفاع 500 تا 1500 متری جنگل وجود دارد و بعد از آن جلگه و شالیزار است و در انتها تالاب قرار دارد و بعد از تالاب، دریای خزر واقع شده است.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی اظهار داشت: عشایر، جنگل نشینان، روستاییان، فعالیت‌های کشاورزی، شهری، صنعتی و بندری از عوامل تهدید و آسیب رسان به تالاب انزلی هستند و می‌توانیم بگوییم عملکرد ما در این زمینه مثبت نیست ولی در هر شرایطی تالاب باید زنده بماند.
وی گفت: تالابی داریم با تنوع زیستی بسیار با ارزش و جهانی که باید برای احیا و حفظ آن تلاش کنیم، سازمان های تخصصی بین‌المللی مانند کنوانسیون رامسر، کارشناسان داخلی و خارجی تجربه موفقی را برای حفظ محیط زیست در تالاب انزلی داشته‌اند که باید از آنها درست استفاده کنیم.
باقر زاده کریمی به ظرفیت تالاب برای فعالیت اکوتوریسم اشاره کرد و گفت: در تالاب انزلی، توریسم و فعالیت اکوتوریسم کارت زرد گرفته است یعنی برای تالاب هم جنبه مثبت و هم منفی داشته است.
وی افزود: در چنین شرایطی طرح مدیریت جامع حفاظت از زیست بوم تالاب در 6 محور کاری از جمله آموزش و مشارکت مردمی، ساختارسازی مدیریت اکولوژیک تالاب و مدیریت پسماند در حوضه آبریز شکل گرفت توصیه شد که به عنوان الگوی برنامه ها قرار گیرند.
باقرزاده کریمی گفت: این طرح در دو فاز اجرا شد که در فاز اول، محورهای مدیریت اکولوژیک، آموزش و ایجاد سیستم مدیریت ستادی و در فاز دوم، مدیریت آبخیز، مدیریت فاضلاب و مدیریت پسماند جامد اجرا شد.
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با اقدامات صورت گرفته اکنون باید وضعیت تالاب انزلی بسیار خوب باشد اما در واقعیت می بینیم که وضعیت آن نه‌ تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است، واقعیت این است که اجرای این طرح به صورت پایلوت بوده نه اینکه در تمام حوضه آبریز تالاب اجرا شده باشد.
باقر زاده کریمی تاکید کرد: این پروژه جزو پروژه های کوچک مقیاس بود و نخواستیم آن را فراگیر کنیم، به عنوان مثال یکی از مشکلات تالاب، ورود فاضلاب به آن است و ما هم ادعا نداشتیم که باید فاضلاب تمام شهر انزلی جمع آوری شود بلکه برای هر روستا جداگانه پروژه جمع آوری در قالب تصفیه خانه به روش وکیوم تعریف کردیم.
مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی اظهار داشت: بنابراین اینکه از این پروژه انتظار احیای تالاب را داشته باشیم درست نیست، نباید وظیفه خود را بر گردن دیگران بیندازیم بلکه باید از این تجربیات استفاده کنیم.
وی گفت: در حوضه آبریز تالاب انزلی پروژه های متعددی وجود دارد که منجر به تخریب تالاب خواهند شد از این رو مانع اجرای تعداد زیادی از آنها شدیم، مانند کریدرو راه آهن رشت- انزلی که تلاش کردیم تا تغییر مسیر دهد تا به تالاب آسیبی وارد نشود.
باقرزاده کریمی اظهار داشت: در راستای اجرای این پروژه از عالی ترین مقامات تا کارشناسان را از تمام دستگاه های مرتبط درگیر کردیم که نتیجه آن کوله باری از تجربه های موفق و ناموفق است که می توانند گام های بعدی ما را شکل دهند.
به گزارش ایرنا، تالاب انزلی در سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید اما به دلیل تخریب و دخالت‌های انسانی در سال 1993 به عنوان تالابی که نیازمند احیاست، در فهرست مونترو (در خطر نابودی) به ثبت رسیده است و تلاش‌ها برای خروج تالاب از این فهرست ادامه دارد.
با توجه به مشکلات به وجود آمده در تالاب انزلی، اقداماتی برای حفاظت و احیای این تالاب ارزشمند صورت گرفته و بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، پشتیبانی خود را در اجرای پروژه‌های مطالعه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در دو فاز عملیاتی کرده است که امروز به ارائه نتایج این همکاری پرداخت.
کد مطلب: 104605
برچسب ها: تالاب انزلی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *