۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۹
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت:

نقش رسانه در آگاهی مردم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برگزاری اجلاس مدیا فروم را با توجه به تحولات مهم در سطح منطقه و بین‌المللی مهم دانست.
رامین مهمانپرست در نشست خبری خود در سفارت ایران در آستانه، افزود: ریشه همه مشکلات عدم انتقال حقایق و واقعیت‌ها به مردم است و اگر با بهره‌برداری از فرصت‌ها حرف و منطق و استدلال خود را به اطلاع مردم برسانیم خیلی از مشکلات کاهش می‌یابد؛ لذا در این شرایط حساس نقش رسانه‌ها بسیار مهم بوده و مسوولیت بزرگی بر عهده دارند و رسانه‌ها می‌توانند به مردم کمک کنند تا واقعیت‌ها را به خوبی درک کنند.

وی روابط بین دو کشور قزاقستان و ایران را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: ما در همه زمینه‌ها فرصت‌های همکاری خوبی را پیش رو داریم و امیدواریم با ارتباطات بیشتری که بین رسانه‌های ایران و قزاقستان ایجاد خواهد شد این روابط رشد و توسعه بیشتری یابد.

در این کنفرانس خبری نمایندگانی از شبکه «سون» قزاقستان، خبرگزاری «لی تر» قزاقستان، «کانال ۱ اوراسیا» قزاقستان، خبرگزاری رسمی «کازاینفورم» قزاقستان، خبرگزاری «اینترفکس» روسیه، خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان و برخی دیگر از رسانه‌های حضور داشتند.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه لی‌تر در رابطه با این‌که بدتر شدن روابط ترکیه و سوریه چه تأثیری می‌تواند بر روابط ایران و ترکیه داشته باشد و آیا ایران از گروه خاصی در ترکیه حمایت می کند؟ گفت: تنش بین ترکیه و سوریه را با دقت دنبال می‌کنیم و به مقامات دو کشور توصیه می‌کنیم این تنش را هرچه زودتر کاهش دهند.

وی افزود:ایجاد اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه را به نفع هیچکدام از کشورها نمی‌دانیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا ثبات و امنیت در منطقه برقرار شود. ما روابط خوبی با ترکیه داریم و درباره تحولات منطقه با هم رایزنی می‌کنیم و مناسب است علل وقوع این تنش‌ها ریشه‌یابی شود و دو کشور با خویشتنداری اجازه ندهند درگیری در منطقه رخ دهد.

وی ضمن رد ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر حمایت ایران از پ ک ک گفت: مقامات ترکیه در جریان مواضع ما هستند و اذعان دارند این گروه‌ها توسط کشورهای دیگری مورد حمایت قرار گرفتند. منطقه ما حساس است و برخی کشورهای غربی نمی‌خواهند در منطقه ما ثبات و امنیت برقرار شود و تلاش می‌کنند اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه رخ دهد و از برخی گروه‌های افراط گرا حمایت می‌کنند. چنانکه خروج سازمان تروریستی منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا نشاندهنده این است که گروه‌های تروریستی مورد حمایت کشورهای غربی هستند و مسوولین کشورهای منطقه باید با دقت مراقب فتنه‌ها باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال شبکه هفت قزاقستان درباره تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر اقتصاد ایران و این‌که تأیید کننده حمله اسرائیل به ایران است گفت: مدت ۳۲ سال است آمریکایی‌ها ایران را تحریم می‌کنند و نتیجه آن پیشرفت کشور ماست. ریشه این فشارها بخاطر انقلاب اسلامی و قطع منافع آمریکا در ایران است. ما از تحریم خوشحال نمی‌شویم، مردم ما رژیم صهیونیستی را نامشروع و اشغالگر می‌دانند. آن‌ها توانایی وارد شدن به چنین بحث‌های مهمی را ندارند. اصولا کسی که قصد و قدرت حمله را داشته باشد، راجع به آن زیاد حرف نمی‌زند. درصورت تهدید شما به حمله اگر قدرت دفاعی بالایی داشته باشید، امکان جنگ کم است. چون ما در بالاترین حد قدرت دفاعی از کشورمان هستیم، احتمال جنگ خیلی پایین است، هزینه و فایده خیلی مهم است و عقل حکم می‌کند جنگی رخ ندهد.

وی در رابطه با تأثیر خودداری کشورهای اروپایی از خرید نفت ایران گفت: کل درآمد دولت ایران که وابستگی به نفت دارد، ۴۲ درصد است و کل نفتی که به اروپا صادر می‌کنیم، ۱۸ درصد صادرات ایران است. یعنی اگر حتی یک قطره نفت ما به اروپا نرود، ۷.۵ درصد بودجه ایران کاهش پیدا می‌کند که البته این هم به ۳ شرط بستگی دارد. شرط اول اینکه،‌ حتی یک قطره نفت به هیچ کشور اروپایی صادر نشود، این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند. شرط دوم این‌که، اگر هیچ کشوری از ایران نفت وارد نکند، کشور دیگری جایگزین آن نشود، اما در حال حاضر کشورهای زیادی منتظر هستند ،‌ چنانچه صادرات نفت ما به برخی کشورهای اروپایی کم شود ، آن‌ها جایگزین شوند.

وی با اشاره به شرط سوم گفت: اگر صادرات نفت ما کاهش پیدا کند، به خاطر کمبود صادرات قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند. اما به محض آنکه مطرح شد اروپا نفت ما را نمی خرد، قیمت نفت ایران بالا رفت. حال اگر این سه شرط کاملاً رعایت می‌شد، در مجموع ۷ و نیم درصد بودجه ما کم می‌شد ، ولی چون این سه شرط نقض شده است، حداکثر بودجه‌ای که کم می‌شود ، سه درصد است. حالا کشوری که به خاطر استقلال خود صدها هزار شهید داده، آیا حاضر است به خاطر سه درصد تسلیم حرف زور بشود؟ ما از شما می‌پرسیم، شما جواب بدهید.

مهمانپرست درباره تأثیر تحریم‌ها بر تبادل کالا بین ایران و قزاقستان گفت: حجم تبادلات اقتصادی و تجاری ایران با برخی کشورها بیش از ۲۰ برابر روابط تجاری ایران و قزاقستان است، اما تحریم‌ها نه تنها این روابط را کاهش نداده، بلکه به افزایش این تبادلات منتهی شده است؛ بنابراین کسانی که تجارت انجام می‌دهند، خود به دنبال افزایش روابط تجاری هستند و راه گسترده‌تر کردن تجارت را پیدا می‌کنند. ما فکر می‌کنیم که همکاری ایران و قزاقستان برای انتقال غلات این کشور به سایر کشورها می‌تواند گسترده‌تر باشد.

وی درباره خط آهن «آکتائو- گرگان» اعلام کرد: در صورتی‌که این خط آهن تکمیل شود، حجم صادرات غلات قزاقستان افزایش می‌یابد؛ زیرا یکی از مشکلاتی که برای انتقال غلات قزاقستان به ایران داشتیم، کمبود واگن بود و اگر این خط آهن کامل شود، سالیانه ۱۰ میلیون تن غلات می‌تواند جابجا شود.

وی درباره این خط آهن تأکید کرد که تا جایی که می‌داند قرار است این خط آهن تا ماه مارس سال آینده آماده شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین درباره اجلاس «سازمان همکاری‌های اقتصادی» موسوم به «اکو» که قرار است در جمهوری آذربایجان برگزار شود، گفت: این سازمان ۱۰ عضو دارد. در ابتدا این سازمان از سه کشور ایران و ترکیه و پاکستان تشکیل شده بود و بعد از آن ۶ کشور از آسیای مرکزی و قفقاز به آن اضافه شدند و افغانستان نیز پس از آن به این گروه پیوست و تعداد اعضا به ۱۰ کشور رسید.

وی تأکید کرد: این سازمان ظرفیت‌های خوبی برای همکاری اقتصادی دارد و جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری مهم، نقش خوبی را می‌تواند ایفا کند و همکاری بین تمامی اعضای این سازمان می‌تواند به نفع همه این کشورها باشد. 

کد مطلب: 10468
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *