۰
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷

در سال ۹۸ دغدغه دارویی نداریم

وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت تامین و قیمت دارو، پرداخت مطالبات بازنشستگان و کارانه پرستاران، استقرار پرونده الکترونیک سلامت گفت: در حال حاضر نگرانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم.
وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت تامین و قیمت دارو، پرداخت مطالبات بازنشستگان و کارانه پرستاران، استقرار پرونده الکترونیک سلامت گفت: در حال حاضر نگرانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره وضعیت دارو در سال آینده گفت: قطعا سال ۹۸، سال نسبتا پرتلاطمی است و ما با فشار تحریم‌های ظالمانه ممکن است شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم اما تمهیداتی را در زمینه تهیه دارو و تجهیزات اساسی اندیشیده‌ایم.
وی افزود: لحظه به لحظه وضعیت ارزی که قرار است به حوزه دارو اختصاص یابد را دنبال می‌کنم. بر این اساس ارز مورد نیاز برای دارو تجهیزات پزشکی اساسی را تا پایان بهار آینده تامین می کنیم. در حال حاضر نگرانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم و مکانیزم‌هایی برا دور زدن تحریم‌ها اندیشیده‌ایم‌ بنابراین نگرانی عمده‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی بویژه در حوزه داروهای اساسی مانند داروهای بیماران خاص و صعب العلاج نداریم.
نمکی ادامه داد: در زمینه قیمت دارو هم با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برای دارو محاسبه شود، افزایش قیمتی را در حوزه قیمت دارو به جز همان افزایش سنواتی ۱۰ تا ۱۵ درصدی نخواهیم داشت. با این افزایش قیمت با توجه به شرایط کشور فشاری به مردم وارد نمی شود.
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پرونده سهام وزارت بهداشت در پالایشگاه پتروشیمی گفت: قبل از حضور بنده این پرونده مفتوح بود که در سازمان برنامه و بودجه هم درگیر این موضوع بودیم. در عین حال این پرونده را در یک رسیدگی مجدد قرار داده‌ایم. مبنا برایمان قانون است و اینطور نیست که بخواهیم چیزی را که حق مان نیست به دست آوریم یا چیزی را که حقمان است از دست بدهیم. در این زمینه یک تیم کارشناسی کار می‌کنند که معاون توسعه مسوول اصلی این تیم است و کار را نعل به نعل قانون پیگیری می‌کنیم.
نمکی در پاسخ به سوالی درباره استقرار پرونده الکترونیک سلامت اظهارکرد: پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده، نظام ارجاع و... از تکالیف قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه است. متاسفانه علیرغم اینکه همکارانمان در این حوزه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند اما به نتیجه قابل بروزی نرسید. استقرار پرونده الکترونیک سلامت اصلی‌ترین ریل سیستم ارجاع و پزشک خانواده است. حال اگر پزشک خانواده و سیستم ارجاع را اجرا کنیم اما اتوبان ورود و خروج ان را ایجاد نکنیم، موفق نخواهیم بود بنابراین باید پرونده الکترونیک سلامت را پیش ببریم که البته در گذشته به صورت جست و گریخته اقداماتی برایش انجام شده بود. من ابتدا یک مدیر برای این اقدام منصوب کردم.
نمکی ادامه داد: در عین حال اجرای نسخه نویسی الکترونیک هم از سوی بیمه سلامت در شهرها اغاز شده است.اگر بتوانیم پایلوت‌های موفقی را در این حوزه اجرا کنیم، نواقص اصلاح می‌شود و استقرار در سطح ملی با زمان کمتری پیش می رود. ما تا پایان بهار آینده پرونده الکترونیک سلامت را مستقر می‌کنیم. به هر حال این راه رفتنی است و فقط همت، دانش و همبستگی میخواهد.
نمکی با بیان اینکه همزمان با استقرار پرونده الکترونیک روی سیستم ارجاع و پزشک خانواده هم کار می‌کنیم،گفت: با این اقدامات علاوه بر ریل‌گذاری ساختاری، تقاضاهای القایی کاهش یافته است و نسخه نویسی‌ها بهبود می‌یابد. در عین حال هزینه‌هایی که بی‌جهت بر دوش نظام سلامت است، از بین می‌رود و همپوشانی بیمه‌ای مدیریت می‌شود.
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت بدهی‌های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، گفت: مقداری از بدهی‌های ما به بستانکاری‌هایمان باز می‌گردد. در حال حاضر ما ۷۰۰۰ میلیارد از تامین اجتماعی طلب داریم البته مبلغی را از تامین اجتماعی دریافت کرده‌ایم و قرار است این هفته هم پرداختی داشته باشند. با این پرداخت از سوی تامین اجتماعی، اولین قدم ما به‌روز کردن پرداخت‌هایمان در رابطه با کارانه‌های پرستاران است و بعد هم پرداخت معوقات بازنشستگان را اغاز می‌کنیم. قرار است بلافاصله بعد از پرداخت حقوق، معوقات بازنشستگان هم پرداخت شود و معوقاتشان را تا پایان سال بپردازیم.
وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش درباره اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت و توسط وزرای پیشین گفت: بسیار شیوه نابخردانه ای است که اگر کسی وزارتخانه ای را تحویل می‌گیرد، بگوید ویرانه ای تحویل گرفته است که قرار است آن را آباد کند. بنده مبنایم هیچ گاه این چنین نبوده است. دوستان من در وزارت بهداشت قدم های بسیار بزرگی برداشته اند. آقای دکتر هاشمی یکی از پر تلاش ترین وزرای بهداشت مملکت در همه عرصه ها بودند. البته اینکه کسی بگوید هیچ خطایی نداشته است هم بحثی غیرمنطقی است. درمجموع بنده همواره بنایم بر انصاف، مروت و جوانمردی بوده است.
وضع بهداشت روان در مملکت بسیار پریشان است
نمکی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سلامت روان در کشور گفت: وضع بهداشت روان در مملکت بسیار پریشان است و ما یکی از افسرده ترین جوامع جهان هستیم؛ چرا که به بهداشت روان توجه نمی‌کنیم . متاسفانه در کشور ما برنامه های فرح‌زا به مراتب کمتر از برنامه‌های ماتم‌زا است. این چه شیوه ای است که سریال میگذاریم و در پایان آن از پزشکی قانونی، بهشت زهرا و غیره تشکر می شود. این تفکر، تفکر ماتم زا است. باید به سمت نشاط آفرینی حرکت شود؛ مبحثی که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند. در زمان تدوین بودجه، از مسئولان سازمان صدا وسیما خواستم که فضا را شادمان تر کنند.
وی ادامه داد: ۲۸ سال پیش و زمانی که در وزارت بهداشت بودم، به بهداشت روان در وزارتخانه توجه کردم و حتی به بهورزها یاد دادیم که با مشاهده اولین نشانه از کج خلقی و بد رفتاری روانی، فرد را ارجاع دهند. در این حوزه دو مبحث پیشگیرانه را به شدت پیگیریم؛ ابتدا اینکه نشاط‌آفرینی را احیا کنیم و بعد از آن هم رسیدگی به بیماران روانی است. در مجموع به شدت دنبال آن هستیم که مباحث مربوط به سوختگی و همچنین و روانی را توسعه دهیم.
وزیر بهداشت افزود: امروز در دنیا ایزوله کردن بیمار روانی را خیلی جایز نمی دانند. باید به نحوی عمل کنیم که بیماران روان احساس وخامت حال نکنند. از طرف دیگر باید با توسعه بخش های روانپزشکی ویژه بتوانیم بازتوانی بیماران روان را داشته باشیم. این مباحث را به عنوان اولویت در وزارت بهداشت پیگیری میکنم.
جزییات تحول اقتصادی در طرح تحول
وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزئیات طرح تحول اقتصادی در طرح تحول سلامت و چگونگی پرداخت هزینه ها از جیب مردم در قالب اجرای این طرح و همچنین وضعیت پرداختی از جیب مردم به دنبال احتمال افزایش ۱۰ درصدی تعرفه های سلامت در سال ۹۸ گفت: در قالب طرح تحول سلامت قرار است که از نیازمندان دستگیری شود. حمایت از ساکنان نقاط محروم و فرودستان به عنوان اولین اولویت طرح تحول سلامت مطرح بوده و هست. کاهش آسیب پذیری مردم به ویژه در تحولات سال آتی، مد نظر است. بر همین اساس در قالب طرح تحول اقتصادی در طرح تحول سلامت، ساماندهی در ارائه خدمات، کاهش هزینه های القایی و کاهش پرداخت از جیب بیماران را پیگیریم. اما اینکه کاهش پرداخت از جیب بیماران را چگونه مدیریت خواهیم کرد باید بگویم تردید نکنید که تمام انرژی ما به  سمت کاهش هزینه های مردم خواهد بود. بر همین اساس سه پکیج اصلی را در این زمینه مد نظر داریم؛ کاهش پرداخت از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط کمتر برخوردار که البته مدل جدیدی را به این منظور خواهیم داشت، این سه بسته به شدت حمایت می شود .
افزایش تعرفه‌های پزشکی از جیب دولت و بیمه ها خواهد بود
وزیر بهداشت همچنین درباره افزایش احتمالی تعرفه‌های سال آینده و تاثیری که در سهم بیماران در پرداخت هزینه‌های سلامت خواهد داشت، گفت: افزایش تعرفه در سال آتی از جیب بیمه‌ها و دولت خواهد بود و فشاری به مردم نخواهیم آورد.
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره کیفیت داروهای تولید داخل و همچنین چگونگی نظارت بر این داروها، گفت‌: از گذشته بهترین شیوه های نظارت بر استانداردهای دارو را در منطقه داشته ایم. از رییس سازمان غذا و دارو نیز خواسته ام که این استانداردها را قوی تر کرده و سعی کنند به صنعت داخل اجازه دهند تا داروهای وارداتی ساخته شود تا به ‌این‌ ترتیب بتوانیم در آینده تعداد زیادی از داروهای وارداتی را در کشور تولید کنیم.
 کیفیت داروهای تولید داخل بالا است
وی در ادامه افزود: خدا را شاهد می گیرم که برای خانواده‌ خود به جز قرص "تالیدومید" هیچ داروی خارجی تاکنون استفاده نکرده‌ام. به عنوان وزیر بهداشت این را می گویم که داروی تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است.  در مجموع نظارت بر داروی تولید داخل نظارتی کاملا دقیق است از طرف دیگر برای داروهایی که تولید داخل دارند به هیچ وجه اجازه ورود نخواهند داد مگر این که کیفیت یک دارو مناسب نباشد.
نمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین در پاسخ سوال خبرنگاری درباره سرانجام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ، گفت‌: معتقد هستم که اجتماعی شدن جزو لاینفک همه فعالیت‌های وزارت بهداشت است. بر این اساس تمام بخش‌های وزارت بهداشت از جمله آموزش، بهداشت، درمان و حتی معاونت توسعه منابع باید با نگاه جامعه محور حرکت کنند. به همین دلیل برنامه من ادغام با نگاه توسعه یافته جامعه محور در همه معاونت‌ها است که اولاترین آن آموزش است.  در این راستا بنا دارم که قسمت خیرین تحت نظر مستقیم وزیر قرار گیرد و سایر بخش‌ها به معاونت‌های مربوطه برود.
500 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی در کجا خرج شد؟
نمکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سرانجام چگونگی تخصیص 500 میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، گفت‌: طبق گزارشی که به من داده شد، این پول به دانشگاه‌ها پرداخت شده است. دانشگاههای علوم پزشکی نیز مکلف بودند که این پول را برای دارو و تجهیزات پزشکی هزینه کنند. این که برخی شرکت های پخش بگویند ریالی از این محل به آنها داده نشده است، مقداری بی انصافی است. از طرفی هم با رییس دانشگاهی که این پول را در جایگاه خود  هزینه نکرده باشد، قطعا برخورد می‌کنم و اگر جابه جایی در هزینه کرد این پول اتفاق افتاده باشد ، این جا به جایی به سمت هدف اصلی هدایت خواهد شد. چگونگی هزینه کرد این پول را تا آخرین مرحله پیگیری خواهم کرد و مطمئن باشید که این مبلغ در درست‌ترین جایگاه خود هزینه خواهد شد.
وی افزود: وزنی که دارو و تجهیزات پزشکی  از این  مبلغ دارد، حدود 1800 میلیارد تومان است که پیگیر هستیم تا ببینیم این 1800 میلیارد تومان دقیقا در کجا نشسته است.
تلاش وزارت بهداشت برای پایدار کردن منابع سلامت
وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود درباره پایدار شدن منابع نظام سلامت نیز، اظهار کرد: هر چه که بتوانیم منابع نظام سلامت را از منابع عمومی دچار نوسان به منابع پایداری مانند یک درصد مالیات بر ارزش افزوده گره بزنیم، قطعا پایداری منابع را در حوزه سلامت تضمین کرده‌ایم. پیگیر هستیم که وابستگی منابع سلامت را از منابع لرزان و وابسته به نفت را کم کنیم و  این موضوع به نفع ما است و به شدت آن را دنبال می‌کنیم.
وی  خاطر نشان کرد: در بحث مدیریت منابع دو  مبحث کیفی و کمی مورد نظر است. هر چه به مدیریت کیفی بپردازیم، قطعا بهره‌وری را بالا خواهیم برد. از طرفی هم هر چه بتوانیم درمان سرپایی را به جای بستری توسعه دهیم قطعا موفق خواهیم بود. بنابراین اگر بتوانیم در مراحل اولیه و با توسعه درمان سرپایی، به تشخیص برسیم هزینه‌های سلامت را کاهش خواهیم داد.
کد مطلب: 104696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *