۰
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۳

صف گوشت جمع نشده، صف مرغ هم آمد!

در حالی که مسئولان به تازگی از جمع شدن صف‌های گوشت یخ‌زده و دولتی خبر داده‌اند، همچنان در برخی از نقاط شهر صف گوشت دیده می‌شود و نکته قابل تامل‌تر آنکه این روزها صف‌های مرغ به نرخ مصوب 11 هزار و 500 تومانی هم شکل گرفته است.
در حالی که مسئولان به تازگی از جمع شدن صف‌های گوشت یخ‌زده و دولتی خبر داده‌اند، همچنان در برخی از نقاط شهر صف گوشت دیده می‌شود و نکته قابل تامل‌تر آنکه این روزها صف‌های مرغ به نرخ مصوب 11 هزار و 500 تومانی هم شکل گرفته است.
به گزارش ایسنا، در ماه‌های اخیر و در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت اقلام خوراکی به ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز رشد قابل توجهی یافته که دولت در راستای مقابله با افزایش قیمت‌ها، افزایش عرضه گوشت یخ زده و تنظیم بازاری را در دستور کار خود قرار داده است.
متقاضیان گوشت یخ زده و دولتی برای دریافت گوشت در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستادند که الزاما به معنی دریافت گوشت در همه موارد هم نبود. در روزهای گذشته عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جزئیات شیوه جدید توزیع گوشت خبر داد و به ایسنا گفت: صف‌های عرضه گوشت یخ زده و دولتی جمع خواهد شد و دیگر کارت ملی جایگاهی در توزیع گوشت ندارد.
این صحبت‌ها در حالی بیان شد که پیش از آن برخی از اخبار حکایت از آن داشت که قرار است عرضه گوشت یخ‌زده به سرپرست خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند، داده شود که همین شیوه نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو بود، زیرا بسیاری از افرادی که یارانه دریافت می‌کنند به معنای واقعی مستحق دریافت یارانه نیستند و از گوشت یخ‌زده استفاده نمی‌کنند. از سوی دیگر برخی از افراد که مستحق دریافت گوشت یخ زده هستند، در لیست یارانه بگیران قرار ندارند؛ مثل افرادی که در سال‌های اخیر ازدواج کرده‌اند یا کسانی که علیرغم نیازمند بودن از این فهرست خارج شده‌اند.
حال با این تفاسیر در برخی از نقاط تهران در ورودی برخی از میادین میوه و تره بار، شهرداری محلات و فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان صف گوشت دیده می‌شود و حتی در  کنار آن صف عرضه مرغ نیز به وجود آمده است.
بررسی ایسنا از صف‌های عرضه گوشت یخ زده نشان از آن دارد که قیمت این گوشت‌ها با قیمت گوشت دولتی به قیمت کیلویی ۲۸ هزار تومان متفاوت است و این گوشت با قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود که متقاضیان آن باید کارت ملی به همراه داشته باشند.
با این تفاسیر جای سوال دارد که چگونه با وجود تاکید معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر جمع شدن صف گوشت، این صف‌ها تشکیل شده و برای دریافت گوشت یخ زده به نرخ غیردولتی نیاز به کارت ملی وجود دارد؟ همچنین جای سوال است چرا در حالی که دولت و حتی دادستان تهران اعلام کرده‌اند که قیمت مصوب مرغ تازه در سطح شهر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، مردم برای دریافت آن باید در صف منتظر باشند؟ مشاهدات میدانی حاکی از آن است که مرغ به قیمت مصوب فقط در برخی از میادین میوه و تره بار شهرداری محلات عرضه می‌شود و در سایر مراکز عرضه، فروشندگان، مرغ را با قیمت کیلویی ۱۵ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند. تا چه زمانی قرار است مرغ دونرخی و گوشت چند نرخی در بازار عرضه شود؟ نکته قابل توجه آن است که به نظر می‌رسد افرادی که در بازار گوشت و مرغ تعیین کننده قیمت‌ها هستند، با وجود تأکید مسئولان مبنی بر نظارت و رعایت قیمت‌های مصوب، مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند و به جای آنکه قیمت‌ها را به قیمت مصوب نزدیک کنند، بر قیمت‌ها می‌افزایند.
در این میان همچنان خلاء حضور دستگاه‌های نظارتی در بازار ملموس است.
کد مطلب: 104872
برچسب ها: گوشت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *