۰
شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۶

استقبال کم نظیر گردشگران از مجموعه نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که با تدارک برنامه های ویژه، دست پر به استقبال بهار رفته است، امروز در سومین روز نوروز 98 همچون دو روز گذشته، مورد استقبال کم نظیر گردشگران نوروزی قرار گرفت.
مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که با تدارک برنامه های ویژه، دست پر به استقبال بهار رفته است، امروز در سومین روز نوروز 98 همچون دو روز گذشته، مورد استقبال کم نظیر گردشگران نوروزی قرار گرفت.
به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجموعه نیاوران همزمان با نوروز در راستای تحقق اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با برگزاری جشنواره نوروزی، چیدن سفره هفت سین در موزه ها و محوطه باغ و همچنین نمایش آثار شاخص از مخازن موزه ها، از یکم تا دوازدهم فروردین ماه میزبان علاقه مندان به میراث فرهنگی است.
اجرای برنامه های ویژه کودکان، موسیقی محلی و مراسم آئینی اقوام ایرانی، برپایی نمایشگاهی با موضوع میراث فرهنگی، سوغات و صنایع دستی و همچنین اجرای سایر برنامه های فرهنگی در محوطه باز، از جمله ویژه برنامه های تدارک دیده مجموعه نیاوران در ایام نوروز است.
معرفی و نمایش آداب و رسوم و آئین های ویژه اقوام ایرانی، معرفی توانمندی استان ها در زمینه صنایع دستی، حمایت از صنعتگران و هنرمندان کشور، آشنایی هرچه بیشتر مردم با سوغات و هدایای هر استان و آشنا کردن کودکان با موزه و میراث فرهنگی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره نوروزی است.
در کنار این برنامه ها، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با همکاری پایگاه مقاومت بسیج این مجموعه، با طراحی یک بازی میدانی، میزبان کودکان است. این بازی علاوه بر دارا بودن جنبه نشاط و شادی برای کودکان، آنها را با بناهای تاریخی و باستانی کشور آشنا کرده و به آموزش چگونگی حفاظت از این میراث ارزشمند می پردازد.
نمایش دوره ای آثار موجود در مخازن این مجموعه با هدف معرفی هر چه بهتر داشته های فرهنگی از جمله اقداماتی است که در مناسبت های گوناگون انجام می شود.
در راستای تحقق این هدف، موزه جهان نما دو اثر از ایران درودی و بهمن محصص از هنرمندان معاصر ایرانی را به نمایش گذاشته است. همچنین کوشک احمدشاهی یک ماکت خودروی الکتریکی ساخت آلمان مربوط به دهه 1960 میلادی و یک چراغ خواب به شکل کشتی از جنس نقره ساخت هندوستان را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است.
همچنین سفره هفت سین زیر آب با طرح واحد حفاظت و مرمت و با هدف معرفی بخشی از تزئینات زیبای آینه کاری کاخ صاحبقرانیه با نگاه تلفیقی آب، آینه، باغ و موسیقی، در آبنمای محوطه ضلع جنوبی کوشک احمدشاهی چیده شده است.
سفره آینه کاری هفت سین این آبنما برگرفته از نقش آینه کاری مرکزی سقف تالار آینه کاخ صاحبقرانیه است که توسط حمید مهدیزاده فرزند زنده یاد استاد اسرافیل مهدیزاده، هنرمند آینه کار عمارت های صاحبقرانیه و نیاوران انجام شده است.
نقش این سفره تلفیق طرح های هندسی با گچبری اسلیمی در لچک و نقوش هندسی و شکل بندی اسلیمی در قسمت مرکزی آن است و بخش های مختلف این هفت سین در سفالینه های لعابدار در زیر آب قرار می گیرد.
تکنوازی موسیقی ضربی که بخشی از ترکیب بندی این سفره است، در ایام نوروز توسط یکی از هنرمندان جوان کشور به صورت زنده اجرا می شود.
موسیقی محلی و مراسم آئینی اقوام ایرانی در دوازدهم فروردین ماه به احترام ایام سوگواری ائمه اطهار (ع) حضرت زینب (س) و امام موسی کاظم (ع)، در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار نمی شود.
مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تا دوازدهم فروردین ماه همه روزه از ساعت 9 تا 18 میزبان گردشگران نوروزی است و مجموعه تا ساعت 19 فعال است.
کد مطلب: 105038
برچسب ها: کاخ نیاوران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *